20.07.2017
Yritykset elävät jatkuvassa kilpailutilanteessa. Verkkosivut on tärkeää pitää kilpailukykyisenä ja käytettävyys hyvällä tasolla. Analytiikkatyökalut helpottavat sivustojen kehittämistä.
Verkkosivujen kehittämis- ja analytiikkatyökalut mahdollistavat verkkosivustoille pitkän elinkaaren, käyttäjäystävällisyyden ja tehokkuuden. Analytiikkatyökalujen avulla havaitaan, mitä vierailijat verkkosivustolla tekevät.
Potentiaaliset asiakkaat tavoitetaan paremmin ja saadaan lisää yhteydenottoja myynnin kasvattamiseksi. Vierailijoiden laatu korvaa määrän mennen tullen. Kotisivut ovat monelle yritykselle iso rahallinen panostus – hyvät kotisivut maksavat isonkin sijoituksen nopeasti takaisin. Kilpailijat kehittävät sivustojaan, joten älä järjestä sivustollesi hautajaisia niiden julkaisun jälkeen.
Kotisivuille on hyvä määrittää erilaisia tavoitteita. Mitä kohderyhmää sivustolla tavoitellaan? Miten vierailijoiden halutaan sivustolla käyttäytyvän? Kotisivujen kehittämiseen on nykyisin tarjolla paljon osaavia ammattilaisia ja analytiikkatyökaluja, joiden avulla päästään arvailuista täsmällisen tiedon äärelle. Mitä enemmän tietoa, sitä enemmän työtä.
Google Analytics on edelleen kotisivujen web-analytiikan kivijalka, mutta rajoittunut. Analyticsin avulla ei saada selville, mistä sivuston mahdolliset ongelmat johtuvat. Heat Map, Scroll Map ja Confetti antavat analysoinnin tueksi tarkkaa tietoa. Ongelmiin päästään pureutumaan datan visualisointiin erikoistuneiden analytiikkatyökalujen avulla. Tunnettuja valmistajia ovat mm. HotJar, Crazy Egg ja Mouseflow, jotka edustavat uuden sukupolven analytiikkatyökaluja, joiden visualisoiman datan avulla selviää, mitä kotisivun vierailija pyrkivät tekemään tai etsimään. Nykyisin näiden selainpohjaisten työkalujen käyttöönotto on kasvaneen kilpailun johdosta paitsi helppoa, myös edullista, merkittävistä ominaisuuksista riippumatta. Mittauksen rakentaminen on vaivatonta, koska mittaaminen onnistuu pienen kotisivulle asennettavan script-koodin avulla. Mittauksen seuranta tapahtuu palvelun omassa selainkäyttöliittymässä, josta raportit voi halutessaan ladata omalle tietokoneelle. HotJar, Crazy Egg ja muut välineet, eivät kuitenkaan tuota lisäarvoa, mikäli niiden käyttäjällä ei ole osaamista raporttien analysoimiseksi jatkotoimenpiteiden kannalta.
HotJar, Crazy Egg ja Mouseflow ovat toiminnoiltaan samanlaisia tietyin poikkeuksin. Palvelut käyttävät samoista toiminnoista hieman toisistaan poikkeavaa termistöä.
Käyttäjät toimivat eri tavalla, mutta yhteneviä toimintasuuntauksia löytyy isommalla otannalla. Analytiikkatyökalut tarvitsevat riittävästi dataa, jotta muutoksien tueksi on riittävästi otantaa ja sattumien mahdollisuutta saadaan minimioitua. Analysointijakson pituudeksi suosittelenkin vähintään 1000 vierailua. Kotisivun kuuluu aina palvella loppukäyttäjää, ei sivun omistajaa. Kotisivuvierailijoiden toimintaa voidaan ohjata toivottuun suuntaan menemättä kuitenkaan mauttoman manipuloinnin puolelle. Napeissa käytettävien tekstien käskymuodoilla saadaan poikkeuksetta parempia tuloksia. Web-analytiikkatyökalujen käyttöä kannattaa jatkaa myös kotisivuston muutosvaiheeseen, mm. A/B-testaukseen, koska mittauksien avulla testaustuloksiin saadaan arvokasta tietoa. Maltti on kuitenkin valttia tässäkin asiassa, sivusto saadaan iteroitua parempaan kuntoon asteittain toteutettavilla pienillä muutoksilla.
Uuden sukupolven analytiikkatyökaluista tutustumisen arvoisia ovat myös muun muassa Kissmetrics, Unbounce, Attense, Morae ja Tallennin. HotJar, Crazy Egg ja Mouseflow ovat kuitenkin monen valintoja, koska pystyvät edullisuudestaan huolimatta tuomaan suuren hyödyllistä tietoa ilmaisia kokeilujaksoja unohtamatta.
Jos haluat vapauttaa aikaasi, varmistaa kotisivuille oikein toteutetun analytiikkajakson ja saada huolellisesti toteutetun raportin, niin ole yhteydessä Mainostoimisto BSTR yhteyshenkilöihin.
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.