30.06.2020
Briiffaus on markkinointitoimistolle kuin nuotisto orkesterille. Briiffin tarkoitus on antaa markkinointitoimistolle oleelliset lähtötiedot työn toteutusta varten. Ilman nuottejakin voi soittaa ja improvisoida ja tehdä oletuksia, mutta nuottien kanssa rytmi ja tavoite on koko orkesterille kapellimestaria myöten sama ja yleisökin saa sitä, mitä olettaa saavansa.
Markkinointiprojekteihin tarvitaan monenlaista osaamista ja tekijää. Esimerkiksi verkkosivuston toteutuksessa tarvitaan liiketoimintaosaamista, graafista silmää, digimarkkinoinnin osaamista ja koodaustaitoja sekä projektin kokonaisuuden hallintaa. Briiffauksella varmistetaan, että koko tiimillä on asiakkaan kanssa yhtenevät tiedot, tavoitteet ja odotukset.
Briiffiä kerätään kokoon jo myyntitapaamisissa, koska sen pohjalta muodostuu tarjous ja projektin aloitustapaamisessa tehdään loput tarkennukset yhdessä asiakkaan kanssa. Briiffauksessa yhteistyölle asetetaan tavoitteet, mittarit, resurssit, kohderyhmät ja aikataulut sekä toimitetaan oleelliset materiaalit työn toteutukseen.
Asiakkaan näkökulmasta briiffauksen merkitys korostuu, kun kilpailutetaan markkinointitoimistoa tai markkinoinnin toimenpidettä tai kun aloitetaan yhteistyö uuden toimiston kanssa. Laadukkaalla briiffillä ostat siis parempia tuloksia. Briiffipohja on hyvä työkalu myös yrityksen sisällä keskustella esimerkiksi markkinoinnin ja myynnin kesken. Hyviä briiffipohjia löytyy esimerkiksi MTL:n sivuilta.
Kun aloitamme kanssasi markkinointiyhteistyön, olemme kiinnostuneita keskustelemaan seuraavista asioista ja koostamme näistä lähtötiedot työn toteutukselle.
Meitä kiinnostaa yrityksenne strategia. Mihin ja miksi ollaan menossa valittuun suuntaan ja mitä halutaan saavuttaa? Myös mahdolliset brändi- ja asiakastyytyväisyystutkimukset ovat hyvää taustoittavaa materiaalia. Kokonaisuus tulee hahmottaa antaaksemme kommentteja markkinoinnin toimenpiteistä.
Myyntieurot ja/tai kannattavuuden parantaminen on luonnollinen päätavoite yritykselle. Markkinoinnilla voidaan vaikuttaa erityisesti tunnettuuteen ja mielikuvaan. Sen avulla voidaan tavoitella parempia, tietyn kohderyhmän, liidejä. Markkinointiprojektin tavoitteena voi olla myös uuden tuotteen lanseeraus, rekrytoiminen, markkinaosuuden kasvattaminen, tuotenäytteiden tilausten kasvattaminen, uusintaostojen lisääminen jne. Tavoitteen asettaminen nojaa aina strategiaan ja liiketoiminnan tavoitteisiin.
Kohderyhmien määrittely on äärimmäisen tärkeää markkinoinnin kohdennukselle. Mitä tarkemmin saamme tietoa kohderyhmistä, sitä parempi. Kuvaile millaisia kohderyhmäsi ovat, mitä he arvostavat, mitä he jo tietävät tuotteestasi, mitä eivät? Miten tunnettu tuotteesi on ja millainen mielikuva heillä on? Millainen mielikuvan tulisi olla?
Millainen ja mikä viesti kohderyhmään halutaan läpi? Millainen tavoitemielikuva on ja millaisella tyylillä tätä viedään eteenpäin? Mitä haluat asiakkaasi tekevän tai ajattelevan, kun hän näkee markkinointianne? Miten erottaudutte kilpailijoista?
Viimeisenä silauksena briiffauksessa on budjetin, aikataulun ja roolien sopiminen sekä aineistojen (graafinen ohjeisto/brändikirja) toimittaminen markkinointitoimistolle. Ja ei muuta ku hommiin.
Ota briiffaus haltuun ja osta tuloksekasta markkinointia. Autamme sinua mielellämme eteenpäin.
Kuulostiko kiinnostavalta?
Ota yhteyttä[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.