rptoz
  • Outi Myllymäki

    2018-11-08

Digiä ja aurinkoterapiaa

Mullistin syksyllä elämäni, kun muutin Espanjaan. Kuukauden automatkalla Euroopassa huomasin, että ilman digitaalisuutta en olisi monesti löytänyt perille. Sen verran usein tuli oltua kaikkea muuta kuin kartalla.

Tällä hetkellä asun suomalaisten suosimassa Los Pacosissa ja työskentelen etänä. Osallistun työpaikan palavereihin Skypen välityksellä ja puhelut soitan yleensä WhatsApp-sovelluksella. Autolla en osaa vielä kotoa mihinkään ilman kännykän karttasovellusta. Se on niin pätevä, että näyttää punaisella jopa edessä olevat ruuhkat. Aikaisemmin en tiennytkään, miten kätevä on jakaa WhatsAppissa sijainnit kaverin kanssa. Voi sitten seurata livenä, miten lähellä toinen on kaupungilla.

Olen aika monta kertaa miettinyt, miten ihmiset selvisivät ennen ilman digitaalisia palveluja.Olivatko he kenties meitä taitavampia suunnistamaan? Karttakirja tuntuu niin laimealta, pelkkiä tylsiä piirroksia, kun kännykässä oleva netti tarjoaa kokonaisen maailman: reitin lisäksi lähellä sijaitsevat bensa-asemat, kaupat ja ravintolat.

Matkailumarkkinoinnissa digi on todellista herkkua, sinne voi unohtua tuntikausiksi sopivia matkakohteita bongailemaan. Reissatessani Euroopassa etsin yleensä edellisenä päivänä AirBnB:stä tai Booking.comista sopivan majoituksen seuraavasta kohteesta. Siinä säästi aika paljon rahaa ja pystyi matkustamaan siihen suuntaan, missä oli sillä hetkellä eniten aurinkoa. Aika paljon tuli myös luettua ihmisten kommentteja majoituspaikasta ja tehtyä sen perusteella valintoja. Vertaissuositukset ovat tällä hetkellä parasta markkinointivaluuttaa, se näkyy joka alalla.

Digi on hyvä apu, mutta siellä piilee myös vaaroja. Esimerkiksi Norwegianin toteuttama muutaman tunnin superale onnahti pahasti, kun marraskuun synkkyyteen kyllästyneet suomalaiset ryntäsivät tilailemaan matkoja. Palvelin ruuhkautui ja alekoodit eivät toimineetkaan. Norwegianin Facebook-mainos sai peräänsä kiukkuisia kommentteja. Oli kuulemma yhtä hyvä juttu kuin lentokapteenin seitinohuet. Tekniikan on pelattava, muuten hyväkin mainos kääntyy itseään vastaan.

Digitaalisuus tekee maailmasta pienemmän, sen huomaa myös täällä Aurinkorannikolla. Kun teen töitä tietokoneen ääressä, radiosta kuuluu ihan samalla tavoin Radio Nova kuin aikoinaan Seinäjoella. Sähköpostit liikkuvat samalla vauhdilla ja somekanavissa pyörivät tutut tyypit. Eroa on siinä, että kun täällä kolmentuhannen kilometrin päässä avaa ulko-oven, vastaan tulvii elvyttävää valoa. Marraskuun harmaus on vaihtunut väkeviin väreihin ja mieltä hellivään kirkkauteen, pahimmasta kuukaudesta on tullut ihmisen parasta aikaa.

 

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

mari-dawe-bstr

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

teemu-lampinen-bstr

Teemu Lampinen

046 922 2849
teemu.lampinen@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.