16.11.2017
Tässä postauksessa käydään läpi seitsemän digimarkkinoinnin toteuttamiseen liittyvää kehityskohtaa, joihin kannattaa kiinnittää huomiota digimarkkinointia tehdessä. Kyse ei välttämättä ole virheistä, vaan asioista, joita tekemällä pystyisit tekemään entistä tuottavampaa digimarkkinointia.
Digimarkkinoinnin yksi hienoimmista asioista on se, että sen tuloksia on mahdollista mitata hyvinkin tarkasti. Muista siis hyödyntää tämä mahdollisuus. Äläkä mittaa vain mainosten näyttökertoja tai klikkauksia, vaan perusta mittaamisesi siihen, mitä digimarkkinoinnin kautta tulleet kävijät tekevät sen jälkeen, kun päätyvät mainosten tai esimerkiksi Facebook-julkaisujesi kautta verkkosivullesi. Näin pystyt myös analysoimaan sitä, mihin digitaalisen markkinoinnin kanavaan kannattaa panostaa enemmän, ja mihin taas ei. Mikäli digimarkkinoinnin tulosten mittaaminen Google Analyticsiä hyödyntäen on sinulle vierasta, niin tämän blogin lukemalla pääset alkuun: Markkinoinnin mittaaminen Google Analyticsillä.
Tämä on yksi yleisimmistä virheistä. Digimarkkinointia kyllä tehdään, mutta unohdetaan samalla analysoida, kuinka verkkosivu palvelee digimarkkinoinnin onnistumista. Yksi tyypillinen virhe on, että kävijät ohjataan yrityksen etusivulle. Tämä voi joissain tapauksissa olla relevantti tapa toimia, esimerkiksi jos tavoitteesi on ainoastaan lisätä yrityksesi tunnettuutta. Yleisesti huomattavasti tuottavampi tapa on ohjata kävijät relevantille laskeutumissivulle. Mikäli esimerkiksi yrityksesi myy kattopeltejä, rännejä ja muita kattoturvatuotteita ja mainostat Googlessa avainsanalla kattopelti, niin älä ohjaa kävijää etusivulle, vaan kattopelleistä kertovalle alasivulle.
Valittuasi oikean laskeutumissivun, muista myös optimoida kyseinen sivu palvelemaan mahdollisimman hyvin tavoitettasi. Mikäli tavoitteesi on saada suoria yhteydenottoja, niin tee yhteydenottaminen mahdollisimman helpoksi. Mikäli taas tavoitteesi on saada lisää uutiskirjeen tilaajia, niin muista tehdä sekin helpoksi kävijälle. Pidä aina mielessä, että mikä on digimarkkinoinnin tavoitteesi, ja tee sen perusteella toimenpiteitä verkkosivullesi.
Kohderyhmän määrittely on yksi digimarkkinoinnin tärkeimmistä asioista kampanjoiden onnistumisen kannalta. Mitä tarkemmin pystyt tämän määrittelemään, niin sen parempi. Etenkin Facebook-mainonnassa usein törmään ongelmaan, että kohderyhmä on liian suuri mediabudjettiin verrattuna. Tähänhän ei ole olemassa absoluuttisesti oikeata vastusta, että mikä sitten on sopiva budjetti minkäkin kokoiselle kohderyhmälle. Kannattaakin siis kokeilla erikokoisia kohderyhmiä, ja seurata niistä saatavia tuloksia. Harvoin olen kuitenkaan törmännyt liian suureen budjettiin kohderyhmään verrattuna.
Digimarkkinointi mahdollistaa myös erilaisten mainosvariaatioiden kokeilemisen kampanjan aikana. Mikäli teet esimerkiksi Facebook-mainontaa, niin kannattaa mainonnassa tehdä esimerkiksi 2–4 erilaista mainoslähtöä. Pyöritä näitä kaikkia mainoksia hetken aikaa, ja pysäytä huonoiten toimineet mainokset esimerkiksi ensimmäisen viikon jälkeen, ja jätä kaksi parhaiten toiminutta mainosta vielä pyörimään. Erilaisten mainosten kokeileminen on erittäin tärkeää myös pidemmissä Googlen hakusanamainonnan projekteissa. Mainoksia tulisi viilata jatkuvasti paremmiksi.
Valitettava totuus on se, että Facebook on rajusti rajoittanut julkaisujen orgaanista eli ilmaista näkyvyyttä. Julkaisu, jota ei sponsoroida, tavoittaa vain noin 5–15 prosenttia sivun kaikista tykkääjistä. Jo muutaman kympin investoinnilla voit tavoittaa tuhansia ihmisiä enemmän kuin ilman sponsorointia. Huomioitavaa on kuitenkin myös se, että mitä enemmän julkaisuusi tulee tykkäyksiä tai esimerkiksi kommentteja, sitä suuremmalle joukolle ihmisiä Facebook julkaisuasi myös orgaanisesti näyttää.
Panosta siis julkaisujen laatuun, älä määrään. Lisäksi muista sponsoroida julkaisujasi säännöllisesti.
Asiakkaan ostopolku kohti yhteydenottoa tai kauppaa kulkee monen eri vaiheen läpi: kiinnostuksen heräämisestä tiedon etsintään, tiedon etsinnästä vertailuun, ja lopulta yhteydenottoon. Tämä pitää huomioida myös digimarkkinoinnin toteutuksessa, koska jokaiseen ostopolun vaiheeseen toimivat eri viestit ja osin myös eri kanavatkin. Voit lukea tarkemmin asiakkaan ostopolun rakentumisesta, ja sen eri vaiheisiin liittyvistä digimarkkinoinnin toimenpiteistä täältä.
Markkinoi siellä missä asiakkaasi ovat. Nykyään tämä tarkoittaa useimmilla toimialoilla digitaalisia kanavia. Asiakkaita tavoittaa toki edelleen myös muualtakin, mutta digitaalisuus on ihmisten elämässä toimialasta ja tittelistä riippumatta niin vahvasti läsnä, että tätä ei kannata markkinoinnissa ohittaa. Älä siis jää poteroon makaamaan, vaan ota rohkeasti hyppy digimarkkinoinnin maailmaan, jos et sitä ole jo ottanut.
Mikäli kaipaat apua digimarkkinoinnin aloittamisessa, tai nykyisten kampanjoiden tehostamisessa, niin autamme mielellämme.
Kirjoittaja: Matti Koski-Sipilä
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.