Rami-renko
  • Rami Renko

    2017-01-19

Digitaalinen markkinointi löytää, verkkosivut vaikuttaa

 

Monikanavuus on mahdollisuus

Digitaalinen markkinointi kehittyy kovaa tahtia ja perässä pysymiseksi on yrityksillä jo hatussa pitelemistä. Yrityksille suunnatussa digitaalisessa tarjonnassa on runsaasti mahdollisuuksia. Yrittäjille tämä on iso mahdollisuus, mutta myös uhka. Missä ja miten tulee olla esillä siten, että ostotarpeesta kärsivät ihmiset eivät ajaudu kilpailijoille? Tiedetään, että jotenkin tarvitsee olla esillä, mutta laadusta ja aktiivisuudesta lähdetään monesti tinkimään. Uusimpien lukujen mukaan uusasiakaspuolella kuluttaja-asiakkaista 85 % etsii yrityksiä verkosta ennen ostopäätöksen tekemistä. Yritysasiakkaiden puolella luku on 75 %. Digitaalisten markkinointikanavien potentiaalia ja menestyville yrityksille näiden merkitystä ei siis voi vähätellä.

Missä sitten pitäisi olla ja miksi? Yrittäjien eduksi voidaan todeta eri kanavien hyvä mitattavuus, mikä tuo kokemuksiin tarvittavaa konkretiaa. Sopimusluonteisuus tuo oman aspektinsa. Kaikkea ei tarvitse kokeilla enää kokonaista sopimusvuotta. Helpomman sopimusluonteisuuden vuoksi eri kanavien kokeileminen on helpompaa ja riskittömämpää. Ei ole olemassa mitään viisasten kiveä toimivista digimarkkinointikanavista toimialakohtaisesti, vaan kaikilla yrityksillä on oma juttunsa. Itselle toimivien digitaalisten markkinointikanavien löytämiseksi on vain lähdettävä rohkeasti kokeilemaan. Menestyvät yritykset panostavat monikanavaisuuteen, eli ovat löydettävissä useista eri kanavista. Se mahdollistaa isomman verkon potentiaalisten uusien ja vanhojenkin asiakkaiden kalastamiseen.

Viestit erottuvasti näkyviin

Ennen yksiulotteista digimarkkinaa hallitsivat kankeat nettihakemistot ja verkkosivujen julkaisualustat. Erottuminen alan kilpailijoista oli hankalaa, koska oleellisimmat erot löytyivät vain värimaailmoista ja teksteistä. Tilanne on onneksi muuttunut. Yritysten on helpompaa erottua toisistaan, kun kaavamaisesta elementtien sijoittelusta on luovuttu ja asiakkaille pystytään tarjoamaan verkkosivuilla parempia kokemuksia – ja jopa elämyksiä.

Mikä tekee uusasiakashankinnasta ja asiakkuuksien saamisesta niin vaikeaa? Yritysten määrä on ollut Suomessa tasaisessa kasvussa viimeisen kymmenen vuoden ajan ja verkon tuote- ja palvelutarjonta kasvaa sitäkin kovemmalla tahdilla. Yritykset ovat alkaneet panostamaan verkkonäkyvyyteensä, eikä pelkästään hyvä riitä enää kilpailussa. Nykyään polku ostotarpeen syntymisestä asiakkaan saamaan hyvään palvelukokemukseen saakka on oltava timanttisessa kunnossa.

Verkkosivuston käyttökokemuksella konversiota

Mikä on oikea mittari menestystä mitattaessa digitaalisessa markkinoinnissa? Määrä vai laatu? Yritysten verkkosivujen käyttäjätilastoja analysoitaessa vastaus on helppo. Kauppoihin konvertoituneet verkkosivuvierailijat löytyvät useimmiten verkkosivuilla aiemmin vieraillun yleisön joukosta. Ihmiset rakastavat vertailla. Keskimäärin käydään läpi 11 yritystä ennen ostopäätöksen syntymistä. Tämä näkyy verkkosivujen analytiikassa lyhyinä verkkovierailujen kestoina, koska vertailtaessa ensin vain vilkaistaan. Tämän ensimmäisen vilkaisun aikana asiakkaalle tarjottu mielikuva yrityksestä on erityisen tärkeä. Ensimmäinen hyvä kokemus mahdollistaa myöhemmän pidemmän vierailun, jolloin ollaan jo ostopäätöksen ja yhteydenoton äärellä.

Miten tähän tavoitteeseen, eli hyvään verkkovierailukokemukseen päästään? Digitaalisessa maailmassa ollaan usein hyvin kiireisiä ja malttamattomia. Käyttäjälle oleellinen tieto on oltava verkkosivuilta nopeasti löydettävissä, koska se on ainut pointti sivustovierailulle, eivätkä ihmiset käy huvikseen hämmästelemässä yrityksien verkkosivuilla. Tarvittava tieto höystetään visuaalisuuden loppusilauksella, mikä viimeistelee käyttökokemuksen ja jättää yrityksestä mielikuvan ja muistijäljen tulevien hankintapäätöksien tueksi.

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

mari-dawe-bstr

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

teemu-lampinen-bstr

Teemu Lampinen

046 922 2849
teemu.lampinen@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.