rami–blogi
  • Rami Renko

    2020-01-29

Favicon-kuvake Googlen hakutuloksessa

Mikä on favicon-kuvake?

Mikä ihmeen favicon-kuvake? Wikipediassa favicon on kiteytetty osuvasti seuraavalla tavalla: ”Favicon (lyhenne sanoista favorites icon) on internet-sivulle määriteltävä ikoni. Sivun webmaster voi lisätä faviconin sivuilleen, jolloin se näkyy useissa selaimissa muun muassa osoiterivin vasemmassa laidassa ja sivun nimen vieressä kirjanmerkeissä. Niitä käytetään verkkosivujen visuaalisena tunnisteena.”

Yrityksien uudistaessa verkkosivustoja, favicon-ikoni lisätään verkkosivuston toteuttajan toimesta sivustolle. favicon-ikonina käytetään yleensä yrityksen tekstitöntä logoa pienen esityskokonsa vuoksi. Kuvakkeen pitää olla jaollinen 48 pikselin neliön kanssa, esimerkiksi 48 x 48 px, 96 x 96 px, 144 x 144 px, jne. Googlen hakutuloksissa Google skaalaa kuvakkeen kokoon 16 x 16 px, joten varmista, että kuva näyttää hyvältä kyseisessä resoluutiossa.

 

favicon

 

Favicon Googlen hakutuloksessa

Google on viimeisimmän päivityksen myötä tuonut verkkosivustojen favicon-ikonit joihinkin hakutuloksiin. Googlen uusi päivitys on otettu vastaan ristiriitaisesti. Monien mielestä kuitenkin pienten graafisten elementtien tuominen tekstipitoiseen hakutuloslistaukseen on piristävä uudistus.

Sanomattakin on selvää, että yrityksille tunnusvärien ja logon esille tuominen on tärkeää, joten favicon sekä sen ilme ja laatu herättävät varmasti tulevaisuudessa aikaisempaa enemmän kiinnostusta. Parhaimmassa tapauksessa yritykset uudistavat verkkosivustojaan nykyisten ja tulevien asiakkaiden vuoksi, laittaen samalla favicon-kuvakkeet kuntoon.

Varmaa on ainakin se, että visuaaliset elementit, kuten favicon, erottuvat nopeasti hakutulossivulta. Tunnetut brändit saattavat näin saada hakutuloslistauksessa entistäkin enemmän klikkauksia puoleensa. Tulevaisuudessa jää nähtäväksi miten favicon-tunnus vaikuttaa hakukoneoptimointiin; ainakin kasvava liikennemäärä voi parantaa joidenkin sivustojen asemaa Googlen hakutuloslistauksessa.

 

favicon-google

Ohjeet favicon-kuvakkeen lisäämiseen

Useissa verkkosivustoalustoissa favicon on helppo lisätä sivustolle hallinnassa olevan favicon-ikonille tarkoitetun lisäyskentän avulla. Kaikilla verkkosivustoalustoilla kuvakkeen lisääminen ei ole kuitenkaan näin yksinkertaista. Alla Googlen tarjoama ohjeistus favicon-ikonin lisäämistä varten.

 

Googlen ohjeistus faviconin lisäämiseksi verkkosivuston ylläpidosta ja kehittämisestä vastaavalle henkilölle.

 

Lisää <link>-tagi kotisivusi head-osioon seuraavalla syntaksilla:

<link rel=”shortcut icon” href=”/polku/kansio/suosikkikuvake.ico”>

rel

 

Tämä voi olla mikä tahansa seuraavista merkkijonoista:

”shortcut icon”

”icon”

”apple-touch-icon”

”apple-touch-icon-precomposed”

 

href

Suosikkikuvakkeen URL-osoite. Tämä voi olla suhteellinen polku (/hymy.ico) tai absoluuttinen polku (https://example.com/hymy.ico), mutta sen on oltava samalla verkkotunnuksella kotisivun kanssa.

 

Uudistus on Googlella vielä koekäytössä, joten nähtäväksi jää muutoksen pysyvyys.

-Rami

Haluatko blogistamme muistutuksen?

Lähetämme pari kertaa kuukaudessa blogilinkit suoraan sähköpostiisi ja pysyt perillä markkinoinnin uusista tuulista.

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

bstr-pauliina

Pauliina Hautamäki

040 075 4878
pauliina.hautamaki@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.