01.06.2017
Tässä blogissa käydään läpi viisi askelta markkinoinnin mittaamisen aloittamiseen Google Analytics -kävijäseurannan avulla. Useimmilta verkkosivustoilta Google Analytics jo löytyy, mutta mikäli sinun sivuiltasi se vielä puuttuu, niin ei hätää, opas tarjoaa tilanteeseen apua.
Markkinoinnista puhutaan usein asiana, jonka tuloksia on vaikea mitata. Vanha sanontakin kuuluu, että toinen puoli markkinoinnista on turhaa, mutta ei tiedetä kumpi. Google Analytics-kävijäseuranta on oiva väline markkinoinnin tehon mittaamiseen. Tietenkään kaikkea sekään ei kerro, mutta sillä päästään jo hyvin pitkälle. Varsinkin, jos verkkosivusto on tärkeä osa liiketoimintaa.
Analyticsillä pystytään seuraamaan verkkosivustolla tapahtuvia toimia ja oleellisena osana verkkomarkkinoinnin toimivuutta. Varsin suositeltavaa on hyödyntää sitä myös muun kuin markkinoinnin toimivuuden mittaamiseen.
Jos tiedät, että sinulla on omalla verkkosivustollasi Google Analytics-seurantakoodi ja sinulla on google-tunnukset siihen, niin hienoa! Mikäli et ole varma asiasta, voit tarkistaa sen Firefox-selaimella näin:
Vie hiiri sivuston taustan päälle (ei esim. kuvan päälle) ja klikkaa hiiren oikealla painikkeella. Valikosta löydät kohdan ”Näytä sivun lähdekoodi”. Sitä klikkaamalla avautuu näkymä verkkosivuston lähdekoodista, josta verkkosivusi rakentuu. Etsi hakutoiminnolla (ctrl+f tai commond+f), löytyykö Analyticsistä mainintaa. Analytics-seurantakoodi alkaa merkeillä ”UA-”.
Mikäli löydät koodin, mutta et tiedä tunnuksia, niin selvitä esimerkiksi verkkosivustosi toteuttajalta google-tunnukset, joilla pääset kirjautumaan Google Analyticsiin. Kirjautumaan pääset selaimen kautta osoitteessa www.google.com/analytics.
Mikäli sivustoltasi ei löydy Google Analytics -koodia tai tunnukset ovat kadoksissa, voit pyytää verkkosivustosi tekijää avaamaan sinulle Google Analytics -tilin ja lisäämään koodin sivustollesi. Voit myös itse luoda tilin yllämainitussa osoitteessa.
Ensimmäinen askel Google Analyticsin hyödyntämisessä markkinoinnin mittaamiseen on verkkosivuston kävijämäärän seuranta ja sen muutosten analysointi. Voit tutkia kävijämäärää ja sen mahdollisia muutoksia sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Tarkkaile etenkin mahdollisia piikkejä tai nousuja kävijämäärässä. Jos sellaisia löytyy, kannattaa miettiä, ovatko ne seurausta markkinointitoimenpiteestä vai jostain muusta. Onko sinulla esimerkiksi kyseisenä päivänä ollut lehtimainos, jossa on nähtävillä verkkosivujesi osoite?
Muista vertailla kävijämääriä myös toiseen ajanjaksoon. Vertaa esimerkiksi edeltäneen kolmen kuukauden kävijämäärää sitä edellisen kolmen kuukauden ajanjakson kävijämäärään. Parhaiten vertailukelpoisia tulokset luonnollisesti ovat, jos pystyt vertaamaan tiettyä ajanjaksoa edelliseen vuoteen. Näin sesongilliset vaihtelut eivät vaikuta vertailulukuihin. Laajempaa vertailua edellisen vuoden lukuihin kannattaa tehdä vähintään kvartaaleittain, mutta myös vuositasolla.
Google Analyticsissä kohdasta hankinta>kaikki liikenne>lähde/tulotapa näet eriteltynä listauksen liikenteen lähteistä tai tavoista, joilla sivustollesi on tultu. Näet eriteltynä esimerkiksi sen, paljonko Facebookin (facebook.com/referral), suoran liikenteen (direct/none) tai Googlen (google/organic) kautta on tullut kävijöitä tiettynä aikana.
Listauksessa näkyy myös muita liikenteen lähteitä, kuten yhteistyökumppaniesi sivuja tai some-sivustoja. Vertaile kävijämääriä eri tulotapojen välillä ja tee sen perusteella päätelmiä. Vertaile myös tulotapojen eroja eri aikaväleillä. Jos esimerkiksi huomaat, että suoran liikenteen (direct/none) kävijämäärä on kasvanut paljon viime vuodesta, voidaan olettaa, että yrityksesi tai brändisi tunnettuus on kasvanut edellisestä vuodesta. Jos taas Googlen (google/organic) kautta tuleva liikenne on kasvanut, yrityksesi löydettävyys Googlessa on saattanut parantua.
Samasta paikasta, josta näet liikenteen lähteet tai tulotavat sivustollesi (ks. Step 3), pystyt vertailemaan myös kävijöiden laadukkuutta tulotavoittain. Näet esimerkiksi sen, kuinka paljon tietystä liikenteen lähteestä tulleet kävijät viettävät keskimäärin sivustolla aikaa, montako sivulatausta he tekevät, kuinka moni kävijöistä on täysin uusia kävijöitä ja kuinka moni poistuu sivulta lataamatta enää toista sivua.
Näitä lukuja analysoimalla ja vertailemalla pystyt analysoimaan tietyn kanavan laadukkuutta ja merkitystä yrityksellesi. Mikäli esimerkiksi huomaat, että LinkedInin kautta tulee huomattavasti laadukkaampaa liikennettä sivustollesi (esim. sivustolla vietetty aika on pidempi) kuin Facebookin, niin voidaan olettaa, että sisällön tuottaminen ja jakaminen LinkedInissä on hyödyllisempää kuin Facebookissa.
Yrityksen verkkosivulla pitää olla aina mietittynä, mikä verkkosivun tavoite on. Sivuston tavoitteita voivat olla vaikkapa tuotevalikoimaan tutustuminen tai yhteydenottojen saaminen. Tuotevalikoimaan tutustumista voidaan mitata esimerkiksi sivustolla vietetyn ajan perusteella ja yhteydenottojen saamista yhteydenottolomakkeen lähetyksiä mittaamalla. Kannattaa jakaa tavoitteet mikro- ja makrotavoitteiksi. Mikäli sivuston tarkoituksena on saada asiakas ottamaan yhteyttä, mikrotavoitteita voivat olla vaikka sivustolla vietetty aika (esim. yli kaksi minuuttia) sekä referenssi-sivulle päätyminen. Makrotavoitteita on usein vähemmän, ja konkreettinen esimerkki makrotavoitteesta on yhteydenottolomakkeen lähettäminen.
Kun tavoitteet on mietitty, niistä voidaan luoda konkreettisia tavoitteita Google Analyticsiin. Tavoitteet mahdollistavat entistä tarkemman markkinoinnin seurannan. Tavoitteiden avulla pystytään todentamaan esimerkiksi se, kuinka paljon Facebookin tai Google-mainonnan kautta tulleet kävijät lähettävät yhteydenottolomakkeita tai kuinka moni heistä päätyy yhteystieto-sivulle. Tavoitteiden avulla pystyt siis entistä tarkemmin kohdentamaan markkinointia juuri niihin väyliin, jotka tuovat sinulle eniten arvoa.
Tavoitteet pystyt luomaan Google Analyticsin kohdassa järjestelmänvalvoja>näkymä>tavoitteet. Tästä pääset tarkempaan ohjeeseen: Kuinka luon tavoitteita Google Analyticiin?
Tavoitteet eivät ilmesty takautuvasti Analyticsiin, vaan ne alkavat kerääntyä siitä päivästä lähtien, kun luot ne. Kun tavoitteet on luotu, näet tavoitteiden täyttymiset liikenteen lähteittäin samasta paikasta kuin liikenteen lähteetkin eli hankinta>kaikki liikenne>lähde/tulotapa.
Näillä eväillä yrityksesi pääsee alkuun Google Analyticsin hyödyntämisessä ja markkinoinnin mittaamisessa. Google Analytics-kävijäseuranta tarjoaa kuitenkin runsaasti muitakin mahdollisuuksia. Mikäli kaipaat apua Google Analytcsin käytössä tai yleisesti markkinoinnin mittaamisessa, niin otathan yhteyttä.
Kirjoittaja: Matti Koski-Sipilä
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.