[ Digimarkkinointi ]

Google-mainonnan opas ostajalle

BSTR09.02.2017

Google-mainontaa tarjoavia yrityksiä riittää Suomessakin todella paljon. Niin kuin kaikilla aloilla, osa yrityksistä tekee asiat hyvin ja sovitusti, osa taas ei. Saattaapa joukossa olla myös kunnon huijareita. Google-mainonnan hinta saattaa kuullostaa houkuttelevan alhaiselta. Tässä muutamia seikkoja jotka kannattaa huomioida Google-mainontaa ulkopuoliselta palveluntarjoajalta ostaessa.

Hehkulamppu, jonka takana tiimi työskentelemässä.

Vältä ostamasta puhelimitse

Pyri aina tapaamiseen Google-mainonnan tarjoajan kanssa ennen ostopäätöksen tekemistä. Varsinkin silloin, mikäli teillä ei ole minkäänlaista aikaisempaa kokemusta kyseisestä palveluntarjoajasta. Tietenkään kaikki puhelimitse Google-mainontaa tarjoavat yritykset eivät ole automaattisesti huonoja, mutta henkilökohtaisempi kontakti helpottaa asioita tulevaisuudessa. Kasvotusten asiat saadaan käytyä läpi selkeämmin, eikä väärinymmärryksiä synny niin helposti. Lisäksi tapaaminen osoittaa, että palveluntarjoaja on tosissaan yrityksesi kanssa, eikä vain halua nopeaa kauppaa.

Google-mainonnan hinta herättää epäilyt

Google-mainonnan hinta muodostuu Googlelle maksettavasta mediakulusta ja mainonnan rakentamisen ja kehittämisen työosuudesta. Mikäli hinta ei ole kiinteä tai hintakattoinen, niin hälytyskellojen tulisi soida. Sopimuksessa tulee olla hintatiedot avoimesti esitettynä ilman piilokuluja. Satoja yrittäjiä on huijattu pienien toimijoiden toimesta klikkauksiin perustuvalla hinnoittelumallilla. Kyseisissä tapauksissa yrittäjille on raportoitu kymmeniä tuhansia klikkauksia, joista on sitten laskutettu reilulla kädellä. Vaikka mainonnan paketteja olisikin laajuudeltaa useita, tulee hinnasto ja pakettien sisältö olla tarkkaan tiedossa ennen sopimuksen tekemistä.

Varmista, että toteuttajalla on Google-mainonnan sertifikaatti

Google-mainonnan sertifikaatin saamiseksi asiantuntijan tulee läpäistä Googlen laatima koe. Kokeen läpäisy ei tietenkään ole tae rautaisesta osaamisesta, mutta kokeen läpäisy kuitenkin osoittaa, että Google-mainontaan on perehdytty riittävällä tasolla. Google-mainontaan liittyviä kokeita on eri Google-mainonnan osa-alueista. Varmista kuitenkin, että mainonnan tekijällä on vähintään Googlen hakusanamainonnan sertifikaatti. Lisäksi Google Analyticsia koskeva sertifikaatti olisi hyvä olla suoritettuna.

Varmista pääsysi Google-mainonnan tilille tai vähintään se, että mikäli yhteistyö joskus loppuu, niin Google-mainonnan tili on sinun omaisuuttasi
Vältä ryhtymistä yhteistyöhön sellaisen tahon kanssa, joka ei luovuta sinulle Google-mainonnan tunnuksia. Google-mainonnan tilin (Adwords-tilin) tulisi lähtökohtaisesti olla aina asiakkaan omaisuutta, jota yhteistyökumppani vain hallinnoi. Pyydä siis yhteistyökumppanilta Google-mainonnan tunnukset yhteistyön alkaessa tai vähintään varmista, että Google-mainonnan tili on sinun omaisuuttasi ja mikäli yhteistyö päättyy, sinulle toimitetaan Google-mainonnan tunnukset. Näin menettelemällä pääset itse yhteistyön aikana halutessasi tutkimaan esimerkiksi Google-mainontaan investoituja rahavirtoja. Älä kuitenkaan tee itse muutoksia Google-mainonnan tilille keskustelematta ensin yhteistyökumppanin kanssa. Jos haluat joskus myöhemmin, yhteistyön jo päätyttyä, startata Google-mainontaan liittyvän yhteistyön jonkun muun tahon kanssa, tai ryhtyä tekemään Google-mainontaa itse, on sinulla jo Google-mainonnan tili olemassa, eikä työtä tarvitse aloittaa välttämättä nollasta.

Varmista, että Google-mainonnan mediabudjetti eli klikkauksiin käytetty raha ja tehty työ on eritelty

Älä sorru maksamaan Google-mainonnasta vain yhtä könttäsummaa, joka sisältää sekä yhteistyökumppanin työn, että Google-mainontaan käytetyn mediabudjetin. Tällöin et välttämättä tiedä, kuinka paljon euroja on mennyt Google-mainonnan kautta tulleisiin kävijöihin ja kuinka paljon työhön. Mikäli potentiaalinen yhteistyökumppanisi kuitenkin käyttää ns. könttäsummaa hinnoitteluna, varmista, että sopimuksessa on eroteltu erikseen työn osuus sekä Googleen käytettävä mediabudjetti. Pyydä myös tarvittaessa kuukausittain erottelu siitä, kuinka paljon mediaan on käytetty rahaa. Käytännöllisin ja monesti toimivinkin ratkaisu on se, että yhteistyökumppani laskuttaa vain omasta työstään, ja asiakas vastaa itse Googlen mediakuluista joko luottokortilla tai tilisiirrolla Googlelle.

Varmista, että yhteistyökumppanisi mittaa Google-mainonnan tuloksia riittävällä tasolla

Hyvän yhteistyökumppanin tunnistaa siitä, että Google-mainonnan tuloksia mitattaessa kiinnitetään huomiota myös muihinkin asioihin kuin ainoastaan klikkauksiin ja näyttökertojen määriin. Klikkaukset ja näyttökerrat kun eivät kerro sitä, kuinka potentiaalisia kävijöitä sivustolle on saatu. Varmista, että yhteistyökumppanisi käyttää Google Analyticsiä mainonnan tulosten mittaamisen tukena, sekä mittaa vähintään sivustolla vietettyä aikaa sekä esimerkiksi yhteistietosivulle päätyneitä kävijöitä. Lähes kaikilla nettisivustoilla näiden asioiden mittaaminen on kohtalaisen helppoa, mutta toki poikkeuksiakin löytyy.

Varmista, että sinulle raportoidaan tuloksia säännöllisesti

Google-mainonnan yhteistyökumppanisi tulee raportoida sinulle säännöllisesti mainonnalla saatuja tuloksia. Sopikaa siis yhteistyökumppaninne kanssa yhteistyön alkaessa raportoinnin toteutus sekä vähintään suuntaa-antava aikaväli. Raportoinnin ei tarvitse olla viikoittaista, eikä välttämättä aina kuukausittaistakaan, mutta tärkeätä on se, että tuloksia raportoidaan. Tällöin varmistetaan se, että tiedetään mistä maksetaan.

 

Kirjoittaja: Matti Koski-Sipilä

BSTR

luova markkinointitoimisto

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Kaikki yhteystiedot

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.