Matti_bstr
  • Matti Koski-Sipilä

    2017-01-27

Google-näkyvyyden parantaminen – Kaksi tornia

Tässä blogissa käydään läpi Google-näkyvyyden kaksi tornia: SEO (hakukoneoptimointi) ja SEM (hakusanamainonta). Lisäksi annetaan vastaus siihen, että miksi Google-näkyvyyden parantamiseen kannattaa panostaa.

Mikäli yrityksesi ei löydy Googlesta – mieluiten etusivulta – niin yritystäsi ei monille potentiaalisille asiakkaille ole olemassa. Olipa sitten kyseessä suoraan kuluttajille myyvä tai B2B kauppaa tekevä yritys. Tässä muutama fakta väitteeni tueksi:

  • Suomalaiset tekevät yli 30 miljoonaa Google-hakua päivässä (Gfodigital, 2016)
  • Vain 8,5 % Googlen käyttäjistä siirtyvät toiselle hakutulossivulle (infront.com 06/15)

Vakuutuitko jo? Olipa kyseessä sitten iso tai pieni yritys tai mikä tahansa myytävä tuote tai palvelu, ei Google-näkyvyydestä ainakaan ole haittaa. Ja aivan kuten yllä olevat luvut osoittavat, niin useimmissa tapauksissa siitä on jopa merkittävää hyötyä.

 

Millä keinoin Google-näkyvyyttä voi parantaa?

Google-näkyvyyden parantamiseen on oikeastaan kaksi keinoa: hakusanamainonta eli SEM sekä hakukoneoptimointi eli SEO. Hakusanamainonta on yksinkertaisempi ja nopeampi tapa näkyvyyden parantamiseen. Hakukoneoptimointi on taas monesti huomattavasti kivisempi ja monimutkaisempi kokonaisuus, mutta palkinto onnistuneesta hakukoneoptimoinnista on vastaavasti suurempi.

Molempiin keinoihin pätee kuitenkin sama lainalaisuus: pitkäjänteinen kehitystyö on avain parempiin tuloksiin. Yrityksen kuitenkin kannattaa panostaa näihin molempiin Google-näkyvyyden maksimoimiseksi.

 

Google-näkyvyyden parantaminen hakusanamainonnalla

Hakusanamainonnalla tarkoitetaan mainontaa Googlen hakutuloksissa. Mainoksia löytyy sekä ns. luonnollisten hakutulosten yläpuolelta että alapuolelta. Mainoksista maksetaan Googlelle klikkauskohtaisesti. Et siis maksa Googlelle siitä, että mainoksesi näkyy Googlessa, vaan ainoastaan silloin, kun toivottavasti potentiaalinen asiakas klikkaa mainostasi. Hakusanamainonta toimii ns. huutokauppaperiaatteella. Se mainostaja, joka on valmis maksamaan klikkauksesta eniten, pääsee hakutulosten ensimmäiseksi jne. Vaikka mainonta toimiikin hyvin pitkälti huutokauppaperiaatteella, pystyy klikkaushintoihin ja sijoituksiin vaikuttamaan myös hyvin tehdyllä mainonnalla sekä hyvillä, käyttäjäystävällisillä nettisivuilla.

Hakusanamainonnasta tekee kustannustehokasta se, että se on erittäin tarkasti kohdennettavissa. Mainokset näkyvät vain avainsanoilla, jotka mainontaan on valittu. Usein hakusanamainonnassa lähdetään liikkeelle kohtalaisen laajalla avainsanavalikoimalla, josta myöhemmin mahdollisesti karsitaan pois sellaisia sanoja, jotka eivät tuota toivottua tulosta.

Hakusanamainonnan ja yleisestikin digitaalisen markkinoinnin paras puoli on se, että tuloksia pystytään mittaamaan tarkasti. Google Analyticsin avulla pystytään osoittamaan, kuinka moni Google-mainonnan kautta nettisivustolle tulleista on päätynyt esimerkiksi yhteystieto-sivulle. Hakukoneoptimointiin verrattuna hakusanamainonnan ensimmäisiä tuloksia on useimmiten havaittavissa jo heti mainonnan käynnistämisestä seuraavana päivänä.

 

Google-näkyvyyden parantaminen hakukoneoptimoinnilla

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan yrityksen löytymistä valituilla avainsanoilla Googlen luonnollisista hakutuloksista mahdollisimman korkealta. Hakukoneoptimoinnin suurimpia etuja hakusanamainontaan verrattuna ovat se, että luonnollisten hakutulosten kautta yrityksen nettisivulle päätyneistä ei makseta Googlelle erikseen sekä se, että luonnollisia hakutuloksia klikataan enemmän kuin mainoksia. Hakukoneoptimointi on kuitenkin useimmiten huomattavasti kivisempi tie kuin hakukonemainonta ja sen konkreettiset tulokset eivät välttämättä näy kuin vasta esimerkiksi kuuden kuukauden päästä hakukoneoptimoinnin aloittamisesta.

Google laittaa hakutulokset järjestykseen omien algoritmiensa perusteella, eikä Google ole paljastanut tähän päivään mennessä kaikkia tekijöitä, joita algoritmi huomioi. Ennen vanhaan hyvän hakutulos sijoituksen takaamiseen riitti se, että yrityksen nettisivustolla viljeltiin valittua avainsanaa mahdollisimman paljon tietyissä paikoissa. Tämä on edelleenkin yksi merkittävä tekijä hakutulosten järjestyksessä, mutta mukaan on vuosien saatossa tullut paljon muitakin seikkoja,  kuten sivuston kävijämäärä, sivustolla keskimäärin vietetty aika, välitön poistumisprosentti sivustolta, sivun sisäiset ja ulkoiset linkitykset, sosiaalisen median signaalit sekä sivuston latausaika. Hakukoneoptimointia tehdessä tulee siis huomioida sivuston sisällön lisäksi myös sivuston käyttäjäystävällisyys. Usein hakukoneoptimointi vaatiikin pitkäjänteisen prosessin, jossa sivustoa optimoidaan pikkuhiljaa eteenpäin.

Hakukoneoptimoinnilla ei useimmiten ole myöskään mahdollista päästä hyville hakutulossijainneille kaikilla yritykselle tärkeillä avainsanoja, joten hakusanamainonnalla pystytään paikkaamaan näitä ”aukkoja”. Vaikka sijainti luonnollisissa hakutuloksissa olisikin tietyllä avainsanalla jo hyvä, se ei sulje pois hakusanamainonnan käyttämistä. Kyseisessä tilanteessa nämä tavat yhdistämällä saavutetaan enemmän ”pinta-alaa” hakutuloksissa, joka tuo enemmän kävijöitä sivustolle. Ja enemmän kävijöitä sivustolla tarkoittaa usein enemmän kauppaa, kunhan hakusanamainonta ja hakukoneoptimointi on kohdennettu oikein.

Harkitsetko Google-mainonnan ostamista ulkopuoliselta palveluntarjoajalta? Lue vinkit Google-mainonnan ostajan oppaasta, ja vältyt ikäviltä yllätyksiltä.

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

mari-dawe-bstr

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

teemu-lampinen-bstr

Teemu Lampinen

046 922 2849
teemu.lampinen@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.