[ Digimarkkinointi ]

Google-näkyvyys – kaksi tornia

BSTR27.01.2017

Tässä blogissa käydään läpi Google-näkyvyyden kaksi tornia: SEO ja SEM. Lisäksi annetaan vastaus siihen, että miksi hakukonenäkyvyyden parantamiseen kannattaa panostaa.

Läppärin näppäimistö ja heijastus näytöstä

Mikäli yrityksen google-näkyvyys ei yletä etusivulle – niin yritystäsi ei monille potentiaalisille asiakkaille ole olemassa. Olipa sitten kyseessä suoraan kuluttajille myyvä tai B2B kauppaa tekevä yritys. Tässä muutama fakta väitteeni tueksi:

  • 96 % alle 45-vuotiaista käyttää nettiä useita kertoja päivässä (Tilastokeskus, 12/16)
  • Suomalaiset tekevät yli 30 miljoonaa Google-hakua päivässä (Gfodigital, 2016)
  • Vain 8,5 % Googlen käyttäjistä siirtyvät toiselle hakutulossivulle (infront.com 06/15)

Vakuutuitko jo? Olipa kyseessä sitten iso tai pieni yritys tai mikä tahansa myytävä tuote tai palvelu, ei Google-näkyvyydestä ainakaan ole haittaa. Ja aivan kuten yllä olevat luvut osoittavat, niin useimmissa tapauksissa siitä on jopa merkittävää hyötyä. Yrityksen näkyvyyden parantaminen kannattaa aloittaa jo tänään.

Millä keinoin Google-näkyvyyttä voi parantaa?

Google-näkyvyyden parantaminen onnistuu kahdella keinolla: hakusanamainonta eli SEM sekä hakukoneoptimointi eli SEO. Hakusanamainonta on yksinkertaisempi ja nopeampi parantaa näkyvyys Googlessa. Hakukoneoptimointi on taas monesti huomattavasti kivisempi ja monimutkaisempi kokonaisuus nostaa google-sijoitusta, mutta palkinto onnistuneesta hakukoneoptimoinnista on vastaavasti suurempi.

Molempiin keinoihin pätee kuitenkin sama lainalaisuus: pitkäjänteinen kehitystyö on avain parempiin tuloksiin. Yrityksen kuitenkin kannattaa panostaa näihin molempiin Google-näkyvyyden maksimoimiseksi.

Google-näkyvyyden parantaminen hakusanamainonnalla

Hakusanamainonnalla tarkoitetaan mainontaa Googlen hakutuloksissa. Mainoksia löytyy sekä ns. luonnollisten hakutulosten yläpuolelta että alapuolelta. Mikä on hakusanamainonnassa google-näkyvyyden hinta? Mainoksista maksetaan Googlelle klikkauskohtaisesti. Et siis maksa Googlelle siitä, että mainoksesi näkyy Googlessa, vaan ainoastaan silloin, kun toivottavasti potentiaalinen asiakas klikkaa mainostasi. Hakusanamainonta toimii ns. huutokauppaperiaatteella. Se mainostaja, joka on valmis maksamaan klikkauksesta eniten, pääsee hakutulosten ensimmäiseksi jne. Vaikka mainonta toimiikin hyvin pitkälti huutokauppaperiaatteella, pystyy klikkauksen hintaan ja sijoituksiin vaikuttamaan myös hyvin tehdyllä mainonnalla sekä hyvillä, käyttäjäystävällisillä nettisivuilla.

Hakusanamainonnasta tekee kustannustehokasta se, että se on erittäin tarkasti kohdennettavissa. Mainokset näkyvät vain avainsanoilla, jotka mainontaan on valittu. Usein hakusanamainonnassa lähdetään liikkeelle kohtalaisen laajalla avainsanavalikoimalla, josta myöhemmin mahdollisesti karsitaan pois sellaisia sanoja, jotka eivät tuota toivottua tulosta.

Hakusanamainonnan ja yleisestikin digitaalisen markkinoinnin paras puoli on se, että tuloksia pystytään mittaamaan tarkasti. Google Analyticsin avulla pystytään osoittamaan, kuinka moni Google-mainonnan kautta nettisivustolle tulleista on päätynyt esimerkiksi yhteystieto-sivulle. Hakukoneoptimointiin verrattuna hakusanamainonnan ensimmäisiä tuloksia on useimmiten havaittavissa jo heti mainonnan käynnistämisestä seuraavana päivänä, koska mainoksien näkyvyys Googlessa alkaa heti Googlen mainoksille tekemän tarkastuksen jälkeen.

Hakukonenäkyvyyden parantaminen hakukoneoptimoinnilla

Miten hakukoneoptimointi toimii? Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan yrityksen löytymistä valituilla avainsanoilla Googlen orgaanisista hakutuloksista mahdollisimman korkealta. Orgaaninen näkyvyys Googlessa kehittyy hitaasti työn aloittamisen jälkeen. Hakukoneoptimoinnin suurimpia etuja hakusanamainontaan verrattuna ovat se, että orgaanisten, eli luonnollisten hakutulosten kautta yrityksen nettisivulle päätyneistä ei makseta Googlelle erikseen sekä se, että orgaanisia hakutuloksia klikataan enemmän kuin mainoksia. Hakukoneoptimointi on kuitenkin useimmiten huomattavasti kivisempi tie kuin hakukonemainonta ja sen konkreettiset tulokset eivät välttämättä näy kuin vasta esimerkiksi kuuden kuukauden päästä hakukoneoptimoinnin aloittamisesta.

Mikä määrittää Googlen näkyvyyden? Google laittaa hakutulokset järjestykseen omien algoritmiensa perusteella, eikä Google ole paljastanut tähän päivään mennessä kaikkia tekijöitä, joita algoritmi huomioi. Ennen hakukonenäkyvyyden parantaminen oli helpompaa, koska vanhaan hyvän hakutulossijoituksen takaamiseen riitti se, että yrityksen nettisivustolla viljeltiin valittua avainsanaa mahdollisimman paljon tietyissä paikoissa.

Tämä on edelleenkin yksi merkittävä tekijä hakutulosten järjestyksessä, mutta mukaan on vuosien saatossa tullut paljon muitakin seikkoja, kuten sivuston kävijämäärä, sivustolla keskimäärin vietetty aika, välitön poistumisprosentti sivustolta, sivun sisäiset ja ulkoiset linkitykset, sosiaalisen median signaalit sekä sivuston latausaika. Hakukoneoptimointia tehdessä tulee siis huomioida sivuston sisällön lisäksi myös sivuston käyttäjäystävällisyys. Usein google-näkyvyyden lisääminen vaatiikin pitkäjänteisen prosessin, jossa sivustoa optimoidaan pikkuhiljaa eteenpäin.

Google-näkyvyys testit

Ennen optimointityön aloittamista on tärkeää selvittää miksi sivusto tai tietty sivu ei näy Googlessa. Verkkosivustolle tehdään lähtötilanneanalyysi avainsanakohtaisesti, jotta työn painopisteet saadaan määritettyä oikein. Ammattilaisten SEO-työkaluilla saadaan tarkkaa tietoa teknisen ja sisällöllisen optimointityön tueksi. Hakukoneotimoitiin testin voit suorittaa myös alkuun itse suuntaa-antavasti verkosta löytyvien maksuttomien työlujen avulla. Yhden SEO-testin tarjoaa IONOS.

Parhaat Google-hakutulokset

Hakukoneoptimoinnilla ei useimmiten ole myöskään mahdollista päästä hyville hakutulossijainneille kaikilla yritykselle tärkeillä avainsanoja, joten hakusanamainonnalla pystytään paikkaamaan näitä ”aukkoja”. Vaikka sijainti orgaanisissa hakutuloksissa olisikin tietyllä avainsanalla jo hyvä, se ei sulje pois hakusanamainonnan käyttämistä. Kyseisessä tilanteessa nämä tavat yhdistämällä saavutetaan enemmän ”pinta-alaa” hakutuloksissa, joka tuo enemmän kävijöitä sivustolle. Ja enemmän kävijöitä sivustolla tarkoittaa usein enemmän kauppaa, kunhan hakusanamainonta ja hakukoneoptimointi on kohdennettu oikein.

Kuka vastaa google-näkyvyydestä ja sen kehittämisestä? BSTR:n asiantuntijat ojentavat auttavat kätensä. Kotisivujen näkyvyys Googlessa on vuosi-vuodelta tärkeämpää.

 

Kirjoittaja: Matti Koski-Sipilä

BSTR

luova markkinointitoimisto

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Kaikki yhteystiedot

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.