jiri tervo - puhehaku
  • bstr-b-60x60
    BSTR Markkinointitoimisto

    2019-04-30

Googlen puhehaku – mitä tehdä hakukoneoptimoinnin suhteen?

Forbesin mukaan vuoteen 2020 mennessä puhehaku, toiselta nimeltään äänihaku, tulee kattamaan puolet kaikista internetissä tehdyistä hauista. Tällä hetkellä Google-hakuja tehdään joka sekunti noin 63 000, mikä tarkoittaa jopa kahta triljoonaa hakua vuodessa. Jos ennusteet pitävät paikkaansa, vuonna 2021 saatetaan tehdä 1 000 000 000 000 puhehakua Googlesta. Pitäisikö tähän reagoida esimerkiksi hakukoneoptimoinnin suhteen?

Kysymykseen saadaan vastaus, kun mietitään, vaikuttaako puhehaku hakulausekkeeseen. Niin, tai voi vain kysyä Googlelta. Puhuminen on ihmiselle luonnollisempaa ja helpompaa kuin kirjoittaminen, minkä vuoksi ei ole ihme, että puhehaku on kasvava trendi. Thesearchagency.comin kokemuksen mukaan äänihaku sisältää keskimäärin 4,2 sanaa ja tekstihaku 3,2, jonka seurauksena äänihaun tulokset ovat yleensä hakijalle laadukkaampia ja tarkempia. Tämä kuulostaa täysin loogiselta. Esimerkki puhehausta voisi olla ”Mitkä ovat hakukoneoptimoinnin hyödyt”, kun tekstihaku olisi puolet lyhyempi ”hakukoneoptimointi hyödyt”. Myös sanojen muoto saattaa muuttua näiden hakuvaihtoehtojen välillä, mikä vaikuttaa myös optimointiin. Puhehaku alkaa tilastojen mukaan englanninkielisissä hauissa 14 % todennäköisyydellä sanalla ”how” tai ”what”. Kysymyksiin siis halutaan vastauksia – mahdollisimman nopeasti ja tarkasti. Google suosii hakutuloksissaan YouTube-videoita, jos hakulauseke alkaa sanoilla ”how to”. Google omistaa YouTuben, joten myös se palvelu kannattaa olla hallussa.

Pituudella on merkitystä.

Jos yrityksen verkkosivut on hakukoneoptimoitu pitkille hakulausekkeille (engl. Long tail), kuten ”mitkä ovat hakukoneoptimoinnin hyödyt”, on kilpailua lähes aina vähemmän kuin päähakusanalla, tässä tapauksessa ”hakukoneoptimointi”. Lisäksi käyttäjä löytää todennäköisemmin hakemaansa sisältöä, kun aihe on rajattu mahdollisimman tarkasti. Tällöin myös kävijä on tyytyväinen löytämäänsä sivustoon ja sitoutuu, eikä lähde nopeasti pois tarkastelemaan muita tuloksia.

Jos yritys pystyy tarjoamaan tietoa tuotteista/palveluista mahdollisimman tarkasti, pystyy se silloin nappaamaan parhaiten long tail -hakuja tekevät käyttäjät. Pitkä haku tarkoittaa yleisesti sitä, että käyttäjä tietää tarkasti mitä on hakemassa, eli on jo pitkällä mahdollisessa ostoprosessissaan.

Ok Google, onko puhehaku tulevaisuutta?

Puhehaku on jatkuvasti kasvava trendi, eikä hiipumisen merkkejä ole näköpiirissä. Lukemattomat lähteet uskovat äänihakujen yleistyvän päivä päivältä, ja monille miljoonille ihmisille se on jo osa jokapäiväistä elämää. On kuitenkin hyvä muistaa, että vaikka puhehakujen trendi on kasvava, tehdään kirjoitettuja Google-hakuja edelleen enemmän niin Suomessa kuin maailmanlaajuisestikin. Hakukoneoptimoinnin pääpaino kannattaakin toistaiseksi pitää kirjoitetuissa hauissa, pitäen samalla mielessä, kuinka nyt tehdyt toimenpiteet toimivat äänihakujen maailmassa.

Jiri Tervo

Haluatko blogistamme muistutuksen?

Lähetämme pari kertaa kuukaudessa blogilinkit suoraan sähköpostiisi ja pysyt perillä markkinoinnin uusista tuulista.

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

bstr-pauliina

Pauliina Hautamäki

040 075 4878
pauliina.hautamaki@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.