[ Digimarkkinointi | Sisällöntuotanto ]

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto 2023

Rami Renko08.09.2022

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto kannattaa toteuttaa suunnitelmallisesti. Hakukoneoptimoitu sisältö noudattaa parhaillaan tiettyjä rakenteita.

Rami Renko BSTR

Googlen algoritmissa on tapahtunut muutoksia. Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto tulisi pysyä muutosten vauhdissa. Hakukoneoptimoitu sisältö painottuu jatkossakin avainsanojen käyttämiseen, mutta nyt tärkeää on myös sisällön strukturinen jäsentely. Isommilla verkkosivustoilla sisältöä enemmän, mikä auttaa google-sijoituksista kilpailtaessa. Seuraavassa joitakin hyödyllisiä vinkkejä, miten sisältö ja hakukoneoptimointi kannattaa nivouttaa keskenään.

Hakukoneoptimoitu sisältö monimuotoisesti

Hakukoneoptimoitu sisältö on parhaillaan monipuolista. Tuo tekstien tueksi kuvia, listoja, videoita, taulukoita ja graafeja. Tarjoa sisältöä ainutlaatuisella ja mielekkäällä tavalla. Monipuolinen sisältö elävöittää yleisvaikutelmaa, mutta myös auttaa havainnollistamaan sisällön keskeisiä pointteja paremmin. Kuvat ja videot kannattaa nimetä tekstin aihetta kuvaavilla termeillä avainsanoja hyödyntäen. Kaikki käytettävissä oleva sisältö ja hakukoneoptimointi voivat tukea toisiaan.

Google pyrkii nostamaan hakutuloksissa ylös linkkejä, joiden takaa löytyy asiantuntemusta huokuvaa sisältöä. Tekstin tueksi kannattaa nostaa esiin lainauksia tai kommentteja erityisasiantuntijoilta, jos mahdollista. Erityisasiantuntijoiden näkemysten yhteyteen on myös helppo toteuttaa sivustolta ulos johtavia linkityksiä, esimerkiksi lähdeviittausten muodossa. Pyri tuomaan kilpailevia sivustoja enemmän esiin yksityiskohtia ja parempaa faktaa. Asian eteen kannattaa nähdä vaivaa.

Zero-click searches

Nykyisin noin puolet google-hauista ei johda klikkauksiin verkkosivustolle (zero-click searches). Google on pyrkinyt kehittämään hakutulostaan informatiiviseksi, jotta google-hakuun johtaneeseen ongelmaan voisi löytyä ratkaisu jo hakutulossivulta. Google nostaa avainsanaan osuvista sivuista valitsemiaan nostokohtia ja listauksia esiin hakutuloksiin (rich results). Google hakujen avainsanoihin perustuva hakukoneoptimoitu sisältö nousee rich results tuloksiin todennäköisimmin.

zero-click-searches

rich-results

Käsittele tekstissä sivun aihetta laajasti

Hakukoneoptimoitu sisältö käsittelee aihepiiriä mahdollisimman tarkasti erilaisista näkökulmista. Kun asian pitää mielessä, niin tekstiä syntyy todennäköisimmin riittävästi. Tuota tekstiä, joka tarjoaa sivun vierailijalle apua ja ratkaisuja. Tekstikappaleet kannattaa pitää lyhyinä, rikkoen sivun muotoilua. Sijoittele tekstin väliin erilaisia sisältötyyppejä. Pyri käyttämään aihepiirin termejä monipuolisesti, säilyttäen sisällön laatu. Mikäli siinä onnistutaan, paranee sivun hakukriteerien laajuus merkittävästi. Alapuolella olevassa kuvassa on dataa tekstin määrän vaikutuksista google-sijoituksiin isommassa dataotannassa.

sisallon-hakukoneoptimointi

Lähde: Backlinko

Suunnittele ja rakenna sisältöhubeja

Sisältöhubilla viimeistellään hakukoneoptimointi sisällöntuotantoon. Sivustoilla yhteen teemaan liittyvien laskeutumissivujen määrä antaa Googlelle signaalin asiantuntemuksesta. Jaa aihepiirin kokonaisuus pienemmiksi kokonaisuuksiksi muodostaen sisältöhubeja.

Aihepiirin pääteemasivun ympärille tuotetaan aihepiiriä täydentäviä tukisivuja. Esimerkiksi, jos pääsivu käsittelee ilmalämpöpumpun myyntiä, niin tukisivut voivat käsitellä esim. huoltoa, takuuta ja referenssejä. Tukisivuilla pyritään vastaamaan kaikkiin aihepiiriin liittyviin kysymyksiin. Pääsivun sisältö tukee tukisivuja ja tukisivut pääsivua. Pää- ja tukisivuja linkitetään keskenään, jolloin lisäinformaation tavoittaminen on tarvittaessa helppoa. Sisältöhubeja havaitsee useasti isojen verkkosivustojen valikkorakenteita silmäilemällä. Tukisivut tuottavat ”linkkivoimaa” aihepiirin pääsivulle, vahvistaen sivun hakukonelöydettävyyttä.

sisallon-optimointi

Hyödynnä avainsanatutkimusta monipuolisesti

Hakusanatutkimus tarjoaa dataa hakutermien käyttömääristä. Mikäli aihepiiri käsittelee ”isoa yleisöä”, niin aihepiirin hakuvolyymi on todennäköisesti laaja ja niin on myös avainsanojen kirjo. Avainsanatutkimuksella kannattaa selvittää myös erilaisten aiheeseen liittyien kysymysten hakuvolyymia. Mikäli kysymykset nousevat esiin hakudatan joukosta, niin tuota sisältöä, joka tarjoaa ratkaisuja näihin kysymyksiin. Monesti näitä korkeamman hakuvolyymin kysymyksiä löytyy isompien verkkosivustojen Q&A-osioista. Asiakkaita askarruttavia kysymyksiä kannattaa tiedustella myös yrityksen aspalta.

optimoitu-sisalto

 

Tutustu myös blogiin Tekninen hakukoneoptimointi 2023!

Rami Renko BSTR

Rami Renko

Markkinoinnin asiantuntija

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Kaikki yhteystiedot

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.