anne-blogi
  • Anne Kohtala

    2019-06-12

Heikkouksista uusi viesti markkinointiin

Hollantilaisen yläkoulun pihassa oli roska-ongelma. Monenlaisista valistusyrityksistä ja siivouskampanjoista huolimatta roskikset nököttivät tyhjillään ja roskat vaelsivat pitkin pihoja.

Kuten niin usein, ratkaisu oli lähempänä kuin kukaan olisi uskonut. Se piili lauseessa ”kuinka vaikeaa se voikaan olla”, joka oli lausuttu jo ääneen. Tarvittiin enää joku, jolla on rohkeutta löytää idea ja toinen, jolla on älyä ostaa se.

Täältä löytyivät molemmat ja roskikset päätettiin sijoittaa niin, että niitä käyttääkseen oli todella nähtävä vaivaa. Roskakori korkealla tikkaiden päässä ”kuinka vaikeaa se voikaan olla” -tekstin kera herätti huomiota ja haastoi nuoret toimimaan toivotulla tavalla. Viesti meni perille ja piha siistiytyi hetkessä.

Roskakoriesimerkin nosti esiin hollantilaisen viestintätoimisto KesselsKramerin luova johtaja Erik Kessels luennollaan Helsingissä. Toimisto tunnetaan kekseliäästä, epäsovinnaisesta ja satiirisen humoristisesta tyylistään, joka miehen mielestä syntyy virheitä ja ei-järkeviä asioita tehden.

Toimiva viestintä menee rohkeasti äärimmäisyyksiin, mistä kertoo myös Kesselsin toinen esimerkki, Hans Brinker Budget Hostelin markkinointikampanja.

Toimisto brändäsi amsterdamilaisesta halpahotellista maailman huonoimman hotellin. Perusteluja budjettihostellin huonommuudelle löytyi vaivatta, sillä tämä hostelli ei tarjoa mitään ylellisyyksiä. Samalla se on riisutussa yksinkertaisuudessaan ”sattumalta ympäristöystävällinen” (accidently eco-friendly) – eikä asiakkaista ole markkinointikampanjan jälkeen ollut pulaa.

Tosiasioiden liioittelu, heikkouksien näkeminen vahvuuksina, itseironia.  Siinä on tehokolmikko, joka on viestinnässä ja markkinoinnissa vielä aivan liian vajaalla käytöllä. Hidasteena on, että niitä ei voi tuoda esiin puoliteholla, vaan on heittäydyttävä täydellä vauhdilla, koko henkilöstön ja kaikkien osa-alueiden painolla.

Kun idea on riittävän hyvä, se kuitenkin palkitsee. Huumorin läikähdys ja hymy pelastavat monta muuta puutetta. Asiakaspalvelussa se on tiedetty jo kauan.

-Anne

Haluatko blogistamme muistutuksen?

Lähetämme pari kertaa kuukaudessa blogilinkit suoraan sähköpostiisi ja pysyt perillä markkinoinnin uusista tuulista.

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

mari-dawe-bstr

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

teemu-lampinen-bstr

Teemu Lampinen

046 922 2849
teemu.lampinen@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.