21.02.2020
Hyvät mainokset ovat erottuvia. Parhaat mainokset ovat ikimuistoisia. Mikä on paras näkemäsi mainos? Todennäköisesti se on hauska, hämmentävä tai koskettava.
Hyvät mainokset syntyvät onnistuneen ideoinnin seurauksena. Onnistunut idea voi syntyä nopeasti, mutta laadukas toteutustapa tarvitsee enemmän suunnittelua. Hyvät mainokset jäävät mieleen, koska saavat aikaan jonkun tunnereaktion. Hyvän mainoksen ei välttämättä tarvitse olla älykäs, oivalluttava, positiivinen tai hauska. Hyvän mainoksen kriteerit voivat täyttyä myös mainoksen outouden tai jopa ärsyttävyyden avulla.
Parhaat mainokset eivät yleensä ole visuaalisesti vaikuttavia, vaan ovat monesti hyvin simppeleitä. Ihmiset joiden kanssa olen heidän muistamistaan parhaista mainoksista keskustellut, ovat sitä mieltä että parhaat mainokset on tehty edellisen vuosisadan aikana. Todennäköisesti syynä siihen on kulttuuri ja rohkeuden taso, jolla mainoksia on ennen tehty. Joskus tehoja haetaan poikkeuksellisuudella. Joskus hyvä mainos voi olla esimerkiksi musta-valkoinen, kunhan mainoksen ydin on rautaa. Yrityksen brändi määrittää joustovaran, millä rohkeuden tasolla mainoksia voidaan toteuttaa. Minkälainen brändi kannattaa rakentaa? Paljonko yrityksen arvoista voidaan joustaa, jotta voidaan markkinoida erottuvasti?
Harmillisen usein mainoskampanjan toteutus menee niin, että mainostoimistolle esitetään tarve ja sen jälkeen siirrytään tuomariksi arvioimaan tyydyttääkö ratkaisu vai ei. Luovien ideoijien työtä hankaloittaa tietämys siitä missä yrityksen rajat liikkuvat. Mikä on tilaajalle liian hauskaa, liian tyhmää, överiä tai mautonta? Monet hullut ideat vesittyvät. Varovaisuuden seurauksena syntyy neutraaleja mainoksia, jotka eivät säväytä, erotu, eikä niitä muisteta minuuttia kauempaa, jos nyt edes huomioidaan.
Hyviä mainoksia yhdistää rohkeus, jossa erotutaan valtavirrasta. Mitä enemmän mainos tuottaa jotakin tunnereaktioista, sitä enemmän huomiota, mieleenpainuvuutta, ja lopulta myyntiä. Täydellinen mauttomuus on tietysti juuri sitä itseään, mutta kaikki muut vaihtoehdot ovat käyttökelpoisia. Digitaalista aikakautta eläessämme lähes kaikki mainonta on mitattavissa.
Neutraalit mainokset toimivat henkilöille, jotka ovat hankkimassa juuri sillä hetkellä mainoksessa näkyvää tuotetta tai palvelua. Mainoksen havainnut henkilö on silloin jo ostopolun loppuvaiheessa ja tuotteen tai palvelun toimittaja on enää hakuisassa. Neutraalit mainokset eivät haasta toteuttajaansa ottamaan riskejä. Tavanomaisesti matalat riskit johtaa matalaan tulokseen. Mainoksen toteutuksessa on aina hyvä pohtia että miksi tämä mainos erottuu muista mainoksista ja miten juuri tämä mainos muistetaan.
Tietyt yritykset esim. Olvi muistetaan mainonnastaan vuosikymmeniä myöhemmin. Mainokset ovat kauttaaltaan omaleimaisia ja yrityksen brändi on tunnistettavissa kaikista mainoksista omaleimaisuuden vuoksi. Mainoksia on toteutettu pitkäjänteisessä yhteistyössä, mikä on jatkuvuuden osalta tärkeää. Pitkäjänteettömyys on monien yritysten kohdalla valitettavasti nykypäivää, mikä näkyykin mainonnan linjattomuudessa. Vaihtamalla paranee on yleinen ajattelumalli sen sijaan että kehitettäisiin avoimuutta, kommunikaatiota ja keskustellaan yrityksen rajoista. Muussa tapauksessa luovuutta saatetaan pahimmillaan rajoittaa ja jäädään neutraalille tasolle.
Halutaanko saada aikaiseksi vain positiivista vai voitaisiinko tällä kertaa tehdä jopa jotakin ratkiriemukasta? Vaikka mm. internet on täynnä mainontaa, niin huumorilla on helppoa erottua. Se vaatii perinteisen tavan rikkomista.
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.