Matti_bstr
  • Hanne Pohto-Viita

    2016-11-12

Haudotko innovaatiota?

Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila kertoi Markkinoinnin viikolla kysyneensä yrityksen henkilökunnalta, mikä on ollut viimeisin innovaatio, jonka Finlayson on tehnyt. Hänen mukaansa henkilökunta oli ollut hyvin hiljaa ja varovainen vastaus tuli seuraavana päivänä. Heidän viimeinen innovaationsa on pussilakana. Finlayson painoi ensimmäisen pussilakanan 1960-luvulla.

Pussilakana vaikuttaa hyvin yksinkertaiselta innovaatiolta ja sellaisia suurin osa innovaatioista onkin. Mielessä saattaa siintää ajatus pitkälle viedystä high-tech-tuotteesta, mutta oikeasti parhaat innovaatiot ovat arkielämää helpottavia asioita tai palveluita, jotka vievät yksinkertaisen asian aivan uudelle tasolle. Innovoinnin ei tarvitse tarkoittaa Pelle Pelottoman työhuonetta, vaan se voi olla vain halukkuutta ratkaista olemassa oleva ongelma.

Muuttuva maailma haastaa eri alojen toimijat miettimään, miten omaa osaamista jalostetaan eteenpäin ja miten luodaan valmiuksia vastata vaihtelevaan kysyntään. Lisäksi vaaditaan ketteryyttä ja valmiutta ottaa riskejä. Ei voida jäädä yhden innovaation varaan ja toivoa sen riittävän. Tutkimusten mukaan Finlayson on Suomen arvostetuimpia brändejä, mutta sen liikevaihto on Kurttilan mukaan laskenut viimeiset 100 vuotta. Yksi innovaatio ei riitä pitämään edes arvostettua brändiä pinnalla. Yrityksen tulos nousi plussalle vuonna 2015, uusien omistajien visio todistettavasti toimii.

Jos yritykselläsi on hautumassa vuoden 2020 pussilakana, sen kaikki potentiaali on valjastettava nyt. Tuotekehityksessä on mietittävä, miten se valmistellaan markkinoille sopivaksi, kuluttajien tai teollisuuden haluamaksi tuotteeksi – asiakasnäkökulma edellä. Se vaatii tuotekehitystä ja palvelumuotoilua uudella tulokulmalla. Se on tulevaisuuden hahmottamista ja markkinoiden tuntemista. Siinä on paljon työsarkaa, ja kysymysten äärellä on hyvä hakea apua ja löytää lisäaivoja pohtimaan asioita eteenpäin.

Valjasta BSTR mukaan kehittämään innovointiasi ja tavoittamaan potentiaaliset markkinat. Ota yhteyttä jo tänään.

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

mari-dawe-bstr

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

teemu-lampinen-bstr

Teemu Lampinen

046 922 2849
teemu.lampinen@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.