Matti_bstr
  • Hanne Pohto-Viita

    2017-09-15

Inspiroitumisia Markkinoinnin viikolla

Helsingin Messukeskuksessa syyskuun alussa järjestetty Markkinoinnin viikko on tiivistetty paketti markkinoinnin uusimpia tuulia pääsääntöisesti 20 minuutin esityksinä. Tapahtuma on markkinoinin alan toimijoiden esittelyareena, mutta esityksiin mahtuu paljon hyviä ajatuksia, ideoita ja visioita. Kokosin blogiimme tiivistetyn paketin omista poiminnoistani.

Markkinoinnin tulevaisuuden kuvia

Nopea digitalisoituminen on muuttanut viestinnän tapoja lyhyessä ajassa merkittävästi. Viestiä tuutataan niin paljon, että ihmisten omaksumiskyky ylikuormittuu. Siksi yritysten täytyy löytää uusia tapoja tavoittaa asiakkaansa ja puhutella heitä kiinnostavasti.

Arvioiden mukaan tulevaisuudessa digissä lähes kaikki sisältö tulee olemaan videota. Alma Median digijohtaja Santtu Elsisen mukaan videota katsotaan 90 prosenttisesti mobiililaitteella pystyasennossa, pääsääntöisesti kahdeksan sekuntia ja ilman ääntä. Challenge accepted.

B2B-puoli heräilee hitaasti

Viime vuoden markkinoinnin viikolla vaikutuin valtavasti ABB:lle tuotetusta materiaalista ja kuinka dramatisointi lisää viestin vaikuttavuutta myös yrityksiltä toiselle. Hankinnoista päättävät ovat kuluttajia siinä missä muutkin.

Viime aikoina myös B2B puolen yritysten halu tehdä parempaa sisältöä ja visuaalista materiaalia on lisääntynyt.Niiden valjastaminen tehokkaaseen myyntiin tuottaa mitattavia tuloksia. Markkinoinnin automatisointia varten oli esillä useampi ohjelma. Tällä hetkellä useampi toimija tarjoaa välineitä tehokkaaseen liidien hankintaan ja erityisesti liidien lämmittelyyn. Tässä kulkee käsi kädessä houkutteleva sisällöntuotanto.

Syvyyttä tapahtumilla

Hyvin toteutettujen tapahtumien merkitystä kukaan ei varmasti voi vähätellä. Onnistuneessa tapahtumassa voidaan luoda syvällisempiä asiakassuhteita. Tapahtumissa voidaan aktivoida kaikki aistit ja herättää erilaisia tunteita. Tapahtumia järjestävä Sisters Inc nosti esiin tärkeän pointin: ihmiset vakuuttuvat, kun heidän mielensä yllätetään. Sisters Inc esitteli heidän järjestämänsä tapahtuman Cramon työntekijöille, Great day at Work. Tapahtuma oli konsernin suomalaisille työntekijöille. Cramo ymmärtää työntekijöiden merkityksen yrityksen kaikessa viestinnässä ja kuinka tärkeää on heidän omaksua yrityksen tavoitteet, visio ja erityisesti arvomaailma.

Tapahtumakoostetta katsellessa penkkirivien keskellä istui hyvin vaikuttunut boosterilainen. Tunsin valtavaa lämpöä kansainvälistä konevuokraamoa kohtaan.

Videoilla vaikuttavuutta

Videoita toteuttava Siro Creative esitteli heidän upeita videoitaan ja kertoi niiden yhteyteen rakennettavien kampanjoiden tärkeydestä. Ei riitä, että toteutetaan hieno video ja ladataan se YouTubeen. Tärkeää on myös suunnitella, kuinka se tavoittaa mahdollisimman paljon kohdeyleisöstään.

Toivon heidän tärkeimmän pointtinsa porautuvan mahdollisimman monen mieleen: kohdeyleisö rajataan tarkasti ja video suunnitellaan puhuttelemaan juuri heitä. Jos tehdään liian laveasti vähän kaikille, videoista tulee lämmintä pesuvettä, joka ei puhuttele ketään. Jos kohdeyleisöä on paljon, silloin kannattaa tehdä useampi video. Vaikuttava kampanja, johon investoiminen maksaa itsensä takaisin.

Ajankohtaisuuteen tarttuminen

Media- ja sosiaalisenmedian seurantaa tekevä Meltwater on kehittänyt työkaluja ulkoisen tiedon hyödyntämiseen eli kuinka osataan tarttua menossa oleviin ilmiöihin. He nostivat esiin nerokkaita tarttumisia menossa oleviin keskusteluihin, Norwegian kampanja Brad Pittin ja Angelina Jolien erosta Lidl:n kampanjaan, jossa viitattiin norjalaiseen doping-käryyn.

Ajankohtaisiin keskusteluihin osallistuminen tulee lisääntymään merkittävästi. Yritykset ottavat entistä rohkeammin kantaa, ihmiset osoittavat omia arvojaan kuluttamalla heidän tuotteitaan, kuten Finlaysonin viimeisin tempaus naisen eurosta. Menossa olevaan keskusteluun osallistuminen on yritykseltä aina strateginen päätös, siihen ei hypätä intuitiolla.

Datalla oikeaan osumista

Tänä vuonna oli odotettavasti useita puheenvuoroja datan monipuolisesta hyödyntämisestä. Alma Median digijohtaja Elsisen nopeatahtinen esitys oli tapahtuman parasta antia. Elsinen nosti esiin datan merkityksen kasvun ja viestien kohdentamisen tärkeyden.  Data auttaa ymmärtämään kuluttajaa, ja tuottamaan oikeanlaista sisältöä. Vanhempi väestö kokee datan avulla kohdennetun sisällön vielä vieraana, nuoremman yleisön mielestä on jopa suotavaa, että heille osoitetaan vain sitä mikä kiinnostaa valmiiksi.

Tutkimuksista kerättävällä tiedolla voidaan myös päästä merkityksissä paljon syvemmälle ja luodaan koskettavaa sisältöä. Seuraavalla bloggauskerralla pureudun tähän enemmän, koska tutkimuksista kerättävä syvällinen tieto ja mittauksin kerättävä data tehostavat markkinoinnin toimia huomattavasti. Kuten Granon kaupallinen johtajakin esitteli kuinka formula-autot saadaan aina vain parempiin suorituksiin datan avulla, myös markkinoinnissa oleellista on mitata ja tulkita parempia tuloksia tavoiteltaessa. Tällöin ei sohita satunnaisesti, vaan tavoitetaan juuri oikeat henkilöt juuri oikealla tavalla.

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

mari-dawe-bstr

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

teemu-lampinen-bstr

Teemu Lampinen

046 922 2849
teemu.lampinen@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.