outi-myllymaki-blogi
  • Outi Myllymäki

    2019-11-20

Iske kohti mediaa

Onko yritykselläsi ongelmia tavoittaa median edustajat? Tiedätkö, että asialle voi itse tehdä jotain.

Oletko koskaan miettinyt, miten pirstaloitunut mediakenttä ja entistä vähemmät toimitusresurssit vaikuttavat yrityksesi viestintään? Miten vaikeaa on nykyään ylittää uutiskynnys? Ja jos siinä onnistuu, niin kuinka iso osa kohderyhmästä edes tavoittaa jutun? Eikö olisi paljon järkevämpää ryhtyä itse mediaksi?

Meistä jokainen voi olla media: ihminen, yritys ja yhteisö. Kaupunki ja sairaala, aivan kuka vain, jolla on kiinnostavaa kerrottavaa. Se, että miten sen tempun tekee, on sitten jo haastavampi rasti. Visuaalisesti näyttävällä verkkosivustolla, jossa on ajankohtaisista asioista kertova blogi? Kiinnostavaa sisältöä tuottavana somekanavana tai jopa useamman somen yhdistelmänä? Verkossa kasvavana heimona, joka kerää samasta asiasta kiinnostuneet yhteen?

Mahdollisuuksia on monia ja vain osa yrittäjistä onnistuu läpäisemään kaikkialla vellovan informaatioähkyn. Ensialkuun kannattaa miettiä, onko yrityksen ydinviesti selkeä ja miten se eroaa kilpailijoista. Entä millaisella äänensävyllä yritys viestii? Hyvin tehty viestintäsuunnitelma auttaa kehittymään ja kertoo kaikille viestinviejille, miten kannattaa toimia.

Verkkosivusto on perusta, jonka varaan rakentuu muu viestintä. Sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä sähköposti, uutiskirjeet, WhatsApp ja Facebook-sivut ovat tieverkosto, jossa sanomat kulkevat. Sosiaalinen media on tavallaan näyteikkuna, jossa luodaan vaikutelmia ja kerrotaan nopeasti tapahtumista.

Jos haluaa saada aikaan tehokasta viestintää ja markkinointia, kannattaa verkostoitua erilaisiin someryhmiin. Esimerkiksi pienyrittäjän on hyvä tutkailla, millaiset viestit toimisivat vaikka Facebookin alueellisessa Työtä ja palveluja tarjotaan -ryhmässä. Omaperäinen viesti siellä, ja voit yllättyä yhteydenottojen määrästä. Jos oma aika, taidot ja rohkeus eivät riitä tähän, voi ottaa yhteyttä markkinointialan ammattilaisiin. Räätälöity markkinointikampanja sosiaalisissa medioissa on hyvä tapa aloittaa.

Olen vakuuttunut, että viestinnän tärkein lenkki ovat aktiiviset ihmiset, jotka vievät asiaa eteenpäin omissa verkostoissaan. Oman talon väki on toiseksi paras markkinointivaltti – paras on tyytyväinen asiakas. Kun yrityksesi lähettämät viestit alkavat elää somen lonkeroissa, on tapahtunut jotain merkittävää.

Sitä paitsi jos viestit omissa kanavissasi kiinnostavasti, niin on ihme, jos ei perinteinenkin media herää.

-Outi

Haluatko blogistamme muistutuksen?

Lähetämme pari kertaa kuukaudessa blogilinkit suoraan sähköpostiisi ja pysyt perillä markkinoinnin uusista tuulista.

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

bstr-pauliina

Pauliina Hautamäki

040 075 4878
pauliina.hautamaki@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.