matti-blogi-jos-olisin-verkkokauppias
  • Matti Koski-Sipilä

    2018-10-10

Jos olisin verkkokauppias…

Olen aina katsonut verkkokauppoja ulkopuolisin silmin. Välillä suunnitellut ja toteuttanut verkkomainontaa, kun taas välillä kehittänyt verkkokaupan ostoprosessia. Toisinaan olen toiminut myös ostajan roolissa. Vaikka en itse omista verkkokauppaa, on minulla omat näkemykseni siitä, miten verkkokauppaa tulisi pyörittää. ”Ulkopuolisen on helppo huudella”, joku voisi sanoa. Niin onkin, ja siksi kerronkin nyt, mitkä viisi asiaa ainakin tekisin vuonna 2018, jos olisin itse verkkokauppias.

 1.Huolehtisin verkkokaupan kuntoon

Vaikka aiheeni tässä listassa eivät ole varsinaisesti missään järjestyksessä, tämä olisi ensimmäinen asia jonka huomioisin. Mitä järkeä on edes pyrkiä tekemään kauppaa verkossa, jos varsinainen kaupantekopaikka ei tue myyntiä? Vanha työkaveri vertasi aikoinaan verkkokauppaa kotiinsa: kotiin ei kutsuta vieraita, ellei kotona ole siistiä. Sama koskee verkkokauppoja. Huolehditaan, että verkkokauppa palvelee tarkoitustaan ennen kuin kutsutaan sinne vieraita, eli aloitetaan verkkokaupan markkinointi. Muista kuitenkin, että verkkokauppa ei tule koskaan valmiiksi ja voit kehittää sitä loputtomiin. Markkinoinnin starttaamisen osalta riittää, että perusasiat ovat kunnossa. Kehittäminen on sitten asia erikseen.

2. Kertoisin tarinaa

Tarinat ja tietynlainen inhimillisyys korostuvat tänä päivänä, kun suuret verkkokaupat puristavat pienempiä koko ajan ahtaammalle. Verkkokauppojen tarina, sydän kaiken takana, jää kuitenkin liian usein niiden mahdollisesti tuhansien tuotteiden ja kymmenien tuotekategorioiden taakse piiloon, mitä verkkokaupassa myydään. Mikä on tarina näiden tuhansien tuotteiden takana? Mikä on yrityksen, tässä tapauksessa verkkokaupan, oma ydin? Tämän kun hahmotat, pystyt tekemään vaikuttavaa viestintää.

3. Tuottaisin videomateriaalia

Nyt, vuonna 2018, eletään videoiden nousukautta ja nousu näyttäisi jatkuvan vuonna 2019. Ihmisten kuluttavat koko ajan enemmän videoita ja niitä kulutetaan nimenomaan verkossa. Verkkokaupat eivät ole tässä suhteessa poikkeus. Videot ovatkin hyvä keino nyt ja lähitulevaisuudessa tuoda aikaisemmassa kohdassa mainittu tarina esille. Kerro videoissa tarinaa verkkokaupan ja tuotteiden takaa, ja ratkaise asiakkaidesi ongelmia.

4. Käyttäisin vaikuttajia

Vaikuttajat ovat tällä hetkellä videoiden lisäksi markkinointiviestinnän yksi trendaavimmista keinoista. Toimivuus riippuu toimialasta, mutta verkkokaupat ovat vaikuttajamarkkinoinnin käytölle todella otollista maaperää. Kokeile rohkeasti, mutta valitse kuitenkin tarkasti brändiisi sopivat vaikuttajat.

5. Ymmärtäisin, että Google on edelleen jumalasta seuraava

Kyllä se vaan edelleen on niin, että Google on kuningas. Ainakin mitä tulee ostavien asiakkaiden verkkokauppaan ohjaamiseen. Jos verkkokauppaasi ei löydy Googlesta, sitä ei ole olemassa. Työstä hakukoneoptimointia pitkäjänteisesti ja käytä Google-mainontaa tehokkaasti, niin et jää asiakkaiden ulottumattomiin. Turha kuvitella, että Googlen merkitys olisi vähenemässä.

P.S. Muista mitata myös tuloksia.

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

mari-dawe-bstr

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

teemu-lampinen-bstr

Teemu Lampinen

046 922 2849
teemu.lampinen@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.