[ Verkkosivut ]

Verkkokaupan markkinointi kuntoon monipuolisuudella

BSTR10.10.2018

Olen aina katsonut verkkokauppoja ulkopuolisin silmin. Verkkokaupan markkinointi on tuttua ostoprosessin kehittämisen, mainonnan suunnittelun ja toteuttamisen ostalta. Toisinaan olen toiminut myös ostajan roolissa. Jos ryhtyisin verkkokauppiaaksi, niin laittaisin kuntoon seuraavat 5 kohtaa.

Läppärin näppäimistö ja heijastus näytöstä

Vaikka en itse omista verkkokauppaa, on minulla omat näkemykseni siitä, miten verkkokauppaa tulisi pyörittää ja hoitaa verkkokaupan markkinointi. ”Ulkopuolisen on helppo huudella”, joku voisi sanoa. Niin onkin, ja siksi kerronkin nyt, mitkä viisi asiaa tekisin, jos ryhtyisin verkkokauppiaaksi.

1. Verkkokaupan markkinointi kuntoon

Vaikka aiheeni tässä listassa eivät ole varsinaisesti missään järjestyksessä, verkkokaupan markkinointi on ensimmäinen asia jonka huomioisin. Mitä järkeä on edes pyrkiä tekemään kauppaa verkossa, jos varsinainen kaupantekopaikka ei tue myyntiä? Vanha työkaveri vertasi aikoinaan verkkokauppaa kotiinsa: kotiin ei kutsuta vieraita, ellei kotona ole siistiä. Sama koskee verkkokauppoja. Huolehditaan, että verkkokauppa palvelee tarkoitustaan ennen kuin kutsutaan sinne vieraita, eli aloitetaan verkkokaupan markkinointi. Muista kuitenkin, että verkkokauppa ei tule koskaan valmiiksi ja voit kehittää alustaa ja verkkokaupan markkinointia loputtomiin. Verkkokaupan markkinoinnin starttaamisen osalta riittää, että perusasiat ovat kunnossa.

2. Verkkokauppiaskin voi kertoa tarinaa

Tarinat ja tietynlainen inhimillisyys korostuvat tänä päivänä, kun suuret verkkokaupat puristavat pienempiä koko ajan ahtaammalle. Verkkokauppojen tarina, sydän kaiken takana, jää kuitenkin liian usein niiden mahdollisesti tuhansien tuotteiden ja kymmenien tuotekategorioiden taakse piiloon, mitä verkkokaupassa myydään. Mikä on tarina näiden tuhansien tuotteiden takana? Mikä on yrityksen, tässä tapauksessa verkkokaupan, oma ydin? Tämän kun hahmotat, pystyt tekemään vaikuttavaa viestintää.

3. Videomateriaalin tuottaminen

Elämme videoiden nousukautta ja nousu vain jatkuu. Ihmisten kuluttavat koko ajan enemmän videoita ja niitä kulutetaan nimenomaan verkossa. Verkkokaupat eivät ole tässä suhteessa poikkeus. Videot ovatkin hyvä keino nyt ja lähitulevaisuudessa tuoda edellisessä kohdassa mainittu tarina esille. Kerro videoissa tarinaa verkkokaupan ja tuotteiden takaa, ja ratkaise asiakkaidesi ongelmia.

4. Vaikuttajat verkkokaupan markkinointiin

Vaikuttajat ovat tällä hetkellä videoiden lisäksi markkinointiviestinnän yksi trendaavimmista keinoista. Toimivuus riippuu toimialasta, mutta verkkokaupat ovat vaikuttajamarkkinoinnin käytölle todella otollista maaperää. Kokeile rohkeasti, mutta valitse kuitenkin tarkasti brändiisi sopivat vaikuttajat.

5. Verkkokaupalle Google on edelleen jumalasta seuraava

Kyllä se vaan edelleen on niin, että Google on kuningas. Ainakin mitä tulee ostavien asiakkaiden verkkokauppaan ohjaamiseen. Jos verkkokauppaasi ei löydy Googlesta, sitä ei ole olemassa. Työstä hakukoneoptimointia pitkäjänteisesti ja käytä Google-hakusanamainontaa tehokkaasti, niin et jää asiakkaiden ulottumattomiin. Turha kuvitella, että Googlen merkitys olisi vähenemässä.

P.S. Muista mitata myös verkkokauppa-markkinoinnin tuloksia.

 

Kirjoittaja: Matti Koski-Sipilä

BSTR

luova markkinointitoimisto

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Kaikki yhteystiedot

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.