TikTok-mainonta on nyt kaikkien saatavilla – mutta kenelle se soveltuu parhaiten?

Mari Hirvelä

TikTok-mainonta on kuluvana syksynä 2021 avautunut kaikille suomalaisille. Aiemmin mainontaa pystyivät Suomessa toteuttamaan ainoastaan TikTokin valikoidut mainoskumppanit. Millaisille yrityksille TikTok sitten soveltuu ja mitä pitäisi tietää ennen mainonnan aloittamista? 

Kollegani Viivi Kristo listasi hiljattain parhaat vinkkinsä yrityksen markkinointikanavien valintaan – suosittelen lämpimästi tutustumaan Viivin vinkkeihin, sillä ne pätevät myös tässä tilanteessa. 

Kanavavalintojen perusteiden jälkeen on hyvä perehtyä muutamiin TikTok-mainonnan erityispiirteisiin.

Tavoite kirkkaana mielessä 

Kuten kaiken markkinoinnin, myös TikTok-mainonnan tulisi perustua yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin ja kohderyhmistä johdettuihin asiakaspersooniin.  

TikTok-mainos on tyypillisesti lyhyt, noin 10—30 sekunnin mittainen video. Se ei ole kaikista helpoin mainosformaatti, joten mainonnan tavoitteen, kohderyhmän ja käytettävän mainosmuodon on syytä olla kirkkaana mielessä jo sisällöntuotantoa aloitettaessa, jotta lopputuloksesta tulee toimiva. 

Tehokas keino tavoittaa nuoria (aikuisia)

TikTok keikkuu jatkuvasti ladatuimpien mobiilisovellusten listan kärjessä, eli sen potentiaali mainosalustana on valtava. TikTok mielletään usein erityisesti nuorison suosimaksi kanavaksi, mikä näyttäisi sovelluksen käyttäjien demografioiden perusteella pitävän paikkansa; kansainvälisesti 28 % TikTokin käyttäjistä on alle 18-vuotiaita ja 35 % on iältään 19–29 -vuotiaita (Business of Apps).  

Mikäli kohdeyleisösi on hieman vanhempaa, voit luonnollisesti myös kohdentaa mainontaa käyttäjän iän perusteella ja antaa tulosten puhua puolestaan. 

Alueellinen kohdennus antaa vielä odottaa itseään

Voit kohdentaa TikTok-mainontaa muun muassa demografioiden, mielenkiinnon kohteiden, käyttäytymisen tai teknologian perusteella. Voit myös luoda lookalike-kohderyhmiä tai mukautettuja kohderyhmiä esimerkiksi verkkosivustosi vierailijoiden perusteella. TikTokin kohdennusmahdollisuudet muistuttavat enemmän Facebookia kuin LinkedIniä. 

TikTokissa voit kohdentaa mainontaa esimerkiksi käyttäjän mielenkiinnonkohteiden perusteella.
TikTokissa voit kohdentaa mainontaa esimerkiksi käyttäjän mielenkiinnonkohteiden perusteella. Kuvankaappaus TikTok Ads Managerista.

Yksi TikTok-mainonnan erityispiirre (tai joissain tapauksissa haaste) Suomessa on rajoittunut alueellinen kohdennus. Toistaiseksi ainoa mahdollinen alueellinen kohdennus on nimittäin koko Suomi, toisin sanoen mainontaa ei voi rajata näkymään alueellisesti.  

Hyvä keino taklata tämä haaste on valita mainonnan tavoitteeksi videon näyttökerrat ja optimoinniksi kuuden sekunnin näyttökerrat, jolloin maksat vain niistä näyttökerroista, joilla videotasi katsotaan yli kuusi sekuntia. Kerro tällöin heti mainoksen alussa sen konteksti esimerkiksi sanomalla ”Hei, eteläpohjalainen opiskelija!”, jolloin kohderyhmäsi ulkopuoliset henkilöt mitä luultavimmin swaippaavat mainoksen pois, etkä näin ollen maksa näistä näyttökerroista mitään.

Jäämme mielenkiinnolla seuraamaan kohdennuksen mahdollista kehittymistä.

Pitkäjänteisyyttä sisällöntuotantoon

TikTokin sisältöformaatti on kaikessa yksinkertaisuudessaan lyhytkestoinen pystyvideo. TikTokissa voi menestyä myös ”kevyemmän toteutuksen” videomateriaalilla, eikä jokainen julkaisu siis vaadi massiivista videoproduktiota. Älä kuitenkaan unohda ääntä, sillä mainokset, joissa on ääni, saavat noin 16 % enemmän näyttökertoja (TikTok Creative Center).  

Mikäli videomateriaali siis sopii luontevasti osaksi yrityksesi jatkuvaa sisällöntuotantoa, voi TikTok olla teidän juttunne. Digitaalinen markkinointi on luonteeltaan kokeilevaa, mutta kannustan lähtökohtaisesti sitoutumaan kanavavalintoihin pitkällä tähtäimellä sen sijaan, että fokus olisi irrallisissa mainoskampanjoissa.

Kaikki irti budjetista hyvällä suunnittelulla ja systemaattisella testauksella

TikTok-mainonnan päiväkohtainen minimibudjetti on muihin sosiaalisen median kanaviin verrattuna melko korkea: vähintään 20 euroa vuorokaudessa. Tämä on syytä ottaa huomioon mainonnan suunnittelussa ja analysoinnissa. Systemaattisella testauksella saat budjetistasi kaiken hyödyn irti.

Vaikuttavaa markkinointiviestintää vaikuttajan kanssa

TikTok on muiden sosiaalisen median kanavien lailla otollinen alusta vaikuttajamarkkinoinnille. Jos siis päädyt siihen, että yrityksesi ei ole tällä hetkellä mahdollista tai järkevää tuottaa itse mainossisältöä TikTokiin, mutta uskot tavoittavasi kohderyhmäsi edustajia TikTokissa, suosittelen tutustumaan TikTok-vaikuttajiin. Pelkän seuraajamäärän tuijottamisen sijaan kannattaa perehtyä ennen kaikkea vaikuttajan tuottamaan sisältöön ja pohtia, sopisiko yrityksesi tuote tai palvelu saumattomasti osaksi sitä. 

Älä unohda analytiikkaa

TikTok innostaa ja koukuttaa markkinoijan helposti niin vapaa-ajalla kuin ammatillisestikin. Ethän kuitenkaan sokaistu innostuksesta, vaan muista panostaa myös mainonnan tulosten analysointiin ja hyödyntää kertynyttä dataa markkinoinnin suunnittelussa.  

BSTR tukenasi markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa

Mikäli kiinnostuksesi heräsi, ota meihin yhteyttä rohkeasti.

– Mari Hirvelä
Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, BSTR Luova markkinointitoimisto

Ota yhteyttä

Lähdetään yhdessä matkalle kohti kasvua. Mitä innostavampi matka, sitä vaikuttavampi määränpää.

Mari Dawe

Myyntipäällikkö

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please type your message.