15.11.2022
Konversio-optimointi tarkoittaa datan tehokasta hyödyntämistä siten, että maksimoidaan todennäköisyydet korkealle konversiotuotannolle ja myynnille. Mitä konversio tarkoittaa? Entä konversioprosentti? Perehdytään aiheeseen.
Kun emme tiedä jotakin, käytämme Googlea. Kun emme ole vielä tehneet ostopäätöstä, käytämme Googlea. Kun olemme tehneet ostopäätöksen, käytämme Googlea. Näiden seikkojen vuoksi Google on merkittävin markkinapaikka. Huikea asia on se, että jokaisen yrityksen on mahdollista saada hyvä näkyvyys Googlessa haluamillaan avainsanoilla. Orgaanisen löydettävyyden saaminen tuotteilla ja palveluilla on monille pienemmille verkkosivustoille haastavaa isompien sivustojen jyrätessä. Hakusanamainonnalla löydettävyyttä on kuitenkin helppo saada haluamallaan tavalla.
Konversio tarkoittaa verkkosivustolla tavoiteltavaa toimenpidettä. Konversioiden mittaaminen on markkinoinnissa erittäin tärkeää siksi, että verkkosivustoliikenteestä pystytään tunnistamaan laadukas vierailu vähemmän laadukkaasta. Konversio voi olla yhteydenottolomakkeen kautta tehty tilaus, ajanvarauksen toteutuminen, yhteystietosivulle siirtyminen tai esimerkiksi verkkokaupan kohdalla toteutunut ostotapahtuma. Konversioita on tärkeää olla, mutta ei liikaa. Mitä enemmän sivustolla on liikennettä, niin paremmat edellytykset on koversioiden toteutumiselle. Konversio-optimoinnin näkökulmasta ei kannata asettaa liian helposti muodostuvia konversioita esim. yhteydenottosivulle siirtymisiä, jos liikennettä on paljon. Parhaat konversiot ovat varmistuneita yhteydenottoja.
Konversioprosentti on mainonnan tuottaman liikenteen ja konversioiden välinen suhdeprosentti. Jos joka viides verkkosivustolle saapunut vierailija suorittaa konversion, niin konversioprosentiksi muodostuu 20 %. Konversioprosentti on konversio-optimoinnissa ja mainonnan kehittämisessä tärkeä indikaattori, jotta mainontaa pystytään kehittämään oikeaan suuntaan.
Lukuisat isot yritykset käyttävät hakusanamainontaan sen tehokkuuden vuoksi satoja euroja päivässä. Panostaminen on sinällään riskitöntä, koska mainontaan sijoitettu raha maksaa tavanomaisesti itsensä takaisin. Kysymys on vain siitä, että kuinka moninkertaisesti. Lukemattomilla pienemmillä yrityksillä ei ole käyttää mainonnan aloitusvaiheessa isompaa budjettia. Tästä johtuen hakusanamainonnan tuottavuuden seuraamiseen ja kehittämiseen on panostettava enemmän, jotta sijoitettu euromäärä saadaan takaisin jokainen viikko, mahdollisimman moneen kertaan. Tämä ns. mainonnan huippuunsa virittäminen tunnetaan termillä konversio-optimointi.
Konversio-optimointi tarkoittaa tehokasta datan hyödyntämistä siten, että maksimoidaan viikoittain todennäköisyydet sille, että mahdollisimman moni mainoksesta sivulle siirtynyt toteuttaa sivustolla konversion eli tavoitellun toiminnon. Konversio-optimointi on siis sijoitetun pääoman tuoton maksimointia, jossa rajallisemmastakin budjetista saadaan irti maksimaalinen hyöty.
Mitä pidempään hakusanamainontaa on tehty, sitä enemmän dataa on käytettävissä tehokkaan konversio-optimoinnin toteuttamiseksi, eli ns. paremmat edellytykset. Pidemmästä dataotannasta on hyötyä mm. sesonkien tunnistamisessa. Hakusanamainonnan tulee olla pitkäjänteistä ja jatkuvasti kehittyvää tekemistä. Hakusanamainonta saattaa tuoda merkittävää hyötyä jo lyhyen kampanjankin aikana, mutta parhaat mainonnan taksaisinmaksukertoimet, ROI-luvut ja konversio-optimoinnin laatu saavutetaan pidemmällä aikavälillä.
Hakusanamainonnan konversio-optimointiin on tarjolla Google Ads -mainosalustalla paljon erilaisia työkaluja ja työtapoja konversio-optimoinnin toteuttamiseksi. Mainonnan näyttäminen on rajattavissa verkon käyttäjiltä, jotka eivät datan perusteella todennäköisesti tule tuottamaan verkkosivustolle siirryttyään konversiota. Juuri tästä seikasta johtuen mainos ei välttämättä näy mainostavan yrityksen henkilökunnalle, vaikka avainsana olisikin lähtökohtaisesti ajateltuna relevantti.
Hakusanamainonnan dataa, jonka perusteella konversio-optimointia muun muassa toteutetaan:
Mikäli mainonnassa tehdään vahvaa konversio-optimointia, niin aika monen yläpuolella olevan kriteerin tulee sopia haun tekevän henkilön profiiliin, jotta mainos näytetään. Google rajoittaa myös itse mainoksien näyttämistä IP-osoitteen perusteella. Mikäli mainos on näkynyt samalle henkilölle aikaisemmin joitakin kertoja, mutta henkilö ei ole reagoinut mainokseen, niin Google pyrkii tällöin näyttämään henkilölle muiden yritysten mainoksia reagoinnin saavuttamiseksi. Hyödyllistä ja käyttäjäystävällistä.
Google Ads -mainostyökalun laajojen mahdollisuuksien vuoksi, mainonnan toteuttajien ja tulosten välillä on suuria eroja. Googlen hakusanamainonta on erittäin tehokas markkinointityökalu oikein käytettynä. Google sertifikaatti on Googlen myöntävä tunnustu tekijöille riittävästä ammattitaidosta. Google Partner -statuksen saavuttaa osaamisen todistaneet yritykset. Mikäli yrityksesi myynti tarvitsee lisätehoja, niin kannattaa luottaa kokeneisiin ammattilaisiin. Kun puhutaan tehokkaimmasta kauppapaikasta, valinta voi johtaa reiluun kilpailuetuun tai sen menettämiseen.
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.