Koukussa matkailumarkkinointiin

bstr-linkedin-logo
BSTR Markkinointitoimisto

Olen jo pitkään ollut henkisesti jatkuvalla matkalla. Aamulla silmät avattuani huomaan miettiväni, miten lämmintä mahtaa olla Espanjassa. Päivällä ajatukseni karkaavat kauas pois, kun somen mainosvirtaan ilmestyy Itävallan alppimaisema.  Sinne, sinnekin on päästävä. Illalla heittäydyn Airbnb:n maailmaan, millaista majoitusta olisi tarjolla Firenzessä?

Olen koukussa virtuaalimatkailuun. Suosituimmat matkailublogit tarjoilevat valmiita tarinoita, hotellien ja lentojen hakusaitit avaavat tuhansia vaihtoehtoja ja Google Mapsissa voi katsoa, miltä paikan päällä näyttää.

Ennen seuraavaa Euroopan turneeta on hyvä hetki kurkistaa, millaisia matkailuherkkuja tarjoaa kotimaa. Tähän saakka olen matkustellut Suomessa lähinnä lasten urheiluturnausten ja oman golfharrastuksen vauhdittamana. Nyt on suunnitelmissa nähdä viikonloppujen aikana mahdollisimman paljon kaunista Suomea turistinäkövinkkelistä. Ajella ympäriinsä ja pysähtyä yöksi sinne, mikä tuntuu hyvältä paikalta.

Kesäaika on kunnille ja kaupungeille erinomainen tilaisuus tehdä mieliinpainuvaa markkinointia. Ihmiset ovat liikkeellä avoimin mielin, tutustuvat eri paikkakuntiin ja somettavat kokemuksistaan.

Alkukesän reissuilla positiivinen yllätys oli esimerkiksi Imatra, jossa vierailin ensimmäistä kertaa. Kesäillan koskinäytös vetää vertoja eurooppalaisille turistirysille. Viime vuonna Suomen kauneimmaksi rakennukseksi valittu 1900-luvun alussa rakennettu Imatran Valtionhotelli tarjoaa eurooppalaista linnafiilistä lähellä Venäjän rajaa. Oy Alko Ab on tehnyt huikean kulttuuriteon restauroimalla jugendhotellin alkuperäiseen asuunsa.

Suosittelen myös Puumalan kautta kulkevaa reittiä, joka näyttää Suomen parhaimpia puolia. Mikkelissä vastaan tuli miljoonalla eurolla myynnissä oleva hotellirakennus, sitä piti päästä kurkistamaan. Oven avasi tuima venäläismies, ei päästänyt sisään. Mitähän tuon venäläisten omistaman rakennuksen sisällä oikeasti puuhataan?

Kuntamarkkinoinnissa voi saada pienilläkin tempauksilla kiinnostavia juttuja aikaan. Upeat kukkakoristeet, humoristiset mainoskyltit ja yllätykselliset jutut herättävät turistien huomion. Ja ennen kaikkea persoonalliset ihmiset, heidän markkinointiarvonsa on huomattava.

Odotan mielenkiinnolla, millaisia markkinointikikkoja tulen kesäreissuillani kohtaamaan.

Outi Myllymäki

Ota yhteyttä

Lähdetään yhdessä matkalle kohti kasvua. Mitä innostavampi matka, sitä vaikuttavampi määränpää.

Mari Dawe

Myyntipäällikkö

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please type your message.