BSTR-viestintatiimi
  • Pauliina Hautamäki

    2020-04-01

Kriisi ja sen vaativat viestit

Korona iski, miten sen kanssa voi elää ja viestiä oikein? Viestintätiimimme ammattilaiset auttavat, kun oma aika ja resurssit eivät riitä kaikkeen.

Jokaisella yrityksellä on erityispiirteensä, jotka kannattaa hyödyntää viestinnässä ja markkinoinnissa. Kun tulee kriisi, ne eivät katoa.

– Ne muuttavat muotoaan, vahvistuvat ja alkavat huutaa viestinnän tarvetta entistä suuremmalla volyymilla, toteaa BSTR:n viestintätiimin vetäjä, viestintäasiantuntija Anne Kohtala.

– Kun homma on hoidettu hyvin, se antaa hyvän mielikuvan koko yrityksestä ja sen brändistä – ja silloin vaikutukset ulottuvat paljon kauemmas kuin kriisin hetkeen, jatkaa viestintäasiantuntija Outi Myllymäki.

Kriisiviestintä tarttuu hetkeen

Toimittajina eri medioissa työskennelleet viestintäasiantuntijat muistuttavat, että onnistunut viestintä on informatiivista ja puhuttelevaa samaan aikaan. Se pätee aina, oli meneillään kriisi tai ei.

Kriisiviestintä osoittaa suunnan ja rauhoittaa, kuten myös BSTR:n asiakkuusjohtaja Pauliina Hautamäki kirjoittaa blogissaan.

– Yrityksen tapa viestiä ja erityisesti viestinnän puute kertovat paljon toimintakulttuurista. Se, miten yritys toimii ja viestii kriisin aikana, raottaa yrityksen sisintä olemusta ja arvoja vereslihalle asti, sanoo Outi.

Mainostekstihöttö ei puhuttele ketään silloinkaan, kun maailma on normaalitilassa. Mutta ei varsinkaan kriisin hetkellä. Se ei tuo esiin yrityksen asiantuntijuutta tai erityisosaamista eikä puhuttele tunnetasolla.

– On tärkeää tuoda faktat pöytään konkreettisesti ja realistisesti. Viestin pitää olla totta. Sen lisäksi tarvitaan tarinoita, jotka vertaisvoimalla vahvistavat porukan henkeä ja auttavat eteenpäin. Silloin hyvä tunne jää mieleen ja vaikutukset kantavat kauas tulevaisuuteen, jatkaa Anne.

Viestintä jäsentää pirstaleet

Yrityksen arki on usein niin kiireistä, että viestintä jää jalkoihin. Lisäksi kaiken tekemisen keskellä iskee sokeus oman viestinnän tarpeille ja mahdollisuuksille. Se on yritysten arkipäivää aina – ja varsinkin kriisissä.

Harvoilla on olemassa kriisiviestintäsuunnitelmaa, jossa olisi mietittynä tarkat stepit kaikkien kauhuskenaarioiden varalle, vaikkapa nyt siihen, että yksi virus tulee ja sulkee maailman.

– Sellaiseen on mahdoton varautua ja kun tilanne on päällä, ei ole enää aika miettiä, sanoo Anne.

Pirstaleisilla viesteillä taas ei pitkälle pötkitä ja siinä tilanteessa viestinnän ammattilaiset pystyvät olemaan avuksi.

– Perehdymme yritykseen, jos emme sitä vielä tunne ja autamme ajattelemalla monelta kantilta. Keräämme pirstaleet ja kerromme, miltä tilanne näyttää ulkopuolelta katsottuna. Kerran jäsennettyä ja muotoiltua viestiä on sitten helppoa jakaa eri kanaviin ja jatkojalostaa eri tarpeisiin, Anne sanoo.

Haluatko blogistamme muistutuksen?

Lähetämme pari kertaa kuukaudessa blogilinkit suoraan sähköpostiisi ja pysyt perillä markkinoinnin uusista tuulista.

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

bstr-pauliina

Pauliina Hautamäki

040 075 4878
pauliina.hautamaki@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.