bstr pauliina hautamaki blogi
  • bstr-b-60x60
    BSTR Markkinointitoimisto

    2020-03-18

Kriisiviestintä kertoo suunnan ja rauhoittaa

Kreikkalainen sana krisis tarkoittaa käännekohtaa, jossa yksilön tai organisaation tulevaisuuden suunta määräytyy paremmaksi tai huonommaksi toimiemme mukaan. Tämä on tullut viime päivinä tutuksi. Korona-kriisi tuli ja tulee vielä etenemään lähipäivinä. Loppui se niin sanottu tavallinen kiire, tilalle tuli uudet asiat. Kun mediaa seurasi viikonloppuna, niin päällimmäisenä näytti olevan hätä saada vessapaperia. Myönnän, täytin itsekin varastot.

Yrityksissä voidaan tehdä erilaisia skenaarioita siitä, millaisia tilanteita tai tapahtumia se voi kohdata, joista voi seurata kriisi. Yleisimmät kriisit yrityksille ovat maineeseen liittyviä. Weber Shandwickin tutkimuksen mukaan 85 % asiakkaista muodostaa mielikuvansa yrityksestä ja sen tuotteista tai palveluista sen pohjalta, miten yritys toimii kriisitilanteissa. Nyt käsillä oleva Korona-kriisi liittyy inhimillisiin asioihin ja siihen, miten yritykset, kunnat ja kaupungit sekä koulut pitävät huolen niin omista työntekijöistään, kuntalaisistaan, opiskelijoistaan, yhteistyökumppaneista, ja samanaikaisesti miten pidetään talous pyörimässä, kun tilaukset, luennot ja tapahtumat siirtyvät tai peruuntuvat.

Kriisin erityispiirre on aina se, että sitä ei osata odottaa. Tällaisissa hetkissä viestinnälle sovitut prosessit nousevat tärkeiksi. Näitä hetkiä ei tule kohdalle usein, mutta kun tulee, täytyy osata toimia. Viestintäsuunnitelman osana kriisiviestintä antaa kaaoksen tunteen keskellä selkeyttä sille miten toimimme.

Kriisiviestinnässä huomioi: 

  • Vastuut siitä kuka viestii ja antaa kommentteja
  • Mihin kanaviin viestitään ja milloin
  • Kenelle kaikille on kriittistä viestiä ja mikä on viestin sisältö
  • Selkeä malli tiedottamiselle:
    • Mitä on tapahtunut ja mitä emme ehkä vielä tiedä
    • Mihin toimiin ryhdytään
    • Mitä sen jälkeen voi odottaa
    • Millä aikataululla kerrotaan lisää ja missä
    • Keneltä saa lisätietoja
  • Toivottavasti vastuussa oleva viestijä on harjoitellut lausuntojen antamista esim. viestintäkoulutuksessa
  • Säännöllisyys ja monikanavaisuus on tärkeää, ihmiset janoavat tietoa
  • Empatia ja aitous

 

No, seuraako tästä kriisistä mitään hyvää? Pakko yrittää nähdä asiat positiivisessa valossa.

  • Etätyöhön on siirryttävä ja harjoiteltava uusia työskentelymuotoja
  • Sähköisiä työkaluja on otettava käyttöön mm. etäpalaverit, tiedostojen jako, sähköinen allekirjoitus
  • Kunnat, kaupungit ja yritykset hahmottavat viimeistään nyt kriisiviestintäsuunnitelman ja sen ennakkoon harjoittelemisen tärkeyden
  • Perheet syövät yhdessä
  • Aamulla on enemmän aikaa nukkua
  • Mietimme kaikki aidosti miten voimme auttaa ja suojella toisiamme ja itseämme

 

Autamme mielellämme, jos tarvitsette apuja kriisiviestinnässä.

-Pauliina

Haluatko blogistamme muistutuksen?

Lähetämme pari kertaa kuukaudessa blogilinkit suoraan sähköpostiisi ja pysyt perillä markkinoinnin uusista tuulista.

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

bstr-pauliina

Pauliina Hautamäki

040 075 4878
pauliina.hautamaki@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.