Matti_bstr
  • Outi Myllymäki

    2017-08-17

Kun työ muuttuu

Muutaman kuukauden kokemus uudessa työpaikassa on avannut silmiäni monella tavoin. Vaikka työskentelen edelleen toimittajana, mainostoimistossa päivääni mahtuu paljon muutakin kuin toimittamista. Osaltaan muutos liittyy uuteen työpaikkaan, mutta suurelta osin se kertoo tästä ajasta. Työni on muovautunut entistä monipuolisemmaksi, sillä perinteisten lehtijuttujen sijaan suunnittelen ja tuotan sisältöä moneen muuhunkin kanavaan.

On kiehtovaa olla mukana luomassa isoja markkinointikokonaisuuksia. Nähdä, kuinka palavereissa syntyvät ideat jalostuvat ammattilaisten tiimissä animaatioksi, videoksi, nettisivustoksi, visuaaliseksi ilmeeksi, somekampanjaksi ja moneksi muuksi. Useimmiten työ alkaa viestintästrategialla, joka toimii perustana kaikelle muulle tekemiselle.

Vaikka digitaalisuus on tuonut työhöni uusia herkkuja, kaiken ytimessä on edelleen ihmiset ja heidän kohtaamisensa. Asiakkaillehan me tätä työtä teemme, auttaaksemme heitä viestimään parhaalla mahdollisella tavalla. Tässä piilee myös alan uhka ja mahdollisuus: miten löydämme jokaiselle optimaalisen ratkaisun, joka vie kustannustehokkaasti perille?

Rajoitteina on joskus liian pieni budjetti suhteessa toimenpiteisiin. Toisinaan taas käy niin, että asiakas käyttää kallisarvoista työaikaansa tekemällä asioita, jotka alan ammattilaisten käsissä onnistuisivat hetkessä. Voi olla myös niin, että asiakkaan odotukset ovat epärealistisia. Markkinointi on pitkäjänteistä puuhaa, jossa harvoin korjataan pikavoittoja. Murheellisimpia tapauksia ovat ne isot yritykset ja kunnat, joissa ei ole vielä edes herätty markkinoinnin mahdollisuuksiin. Jos miljoonien liikevaihdolla pyörivä organisaatio hoitaa viestintänsä muiden töiden ohella, pitäisi hälytyskellojen edes vähän kilkutella.

Miten sitten tällainen lievästi päiväysvanha toimittaja solahtaa nuoruutta ihannoivaan mainostoimistomaailmaan? Yllättävän hyvin, sillä ikähän on mielentila. On arvokasta, että työyhteisössä on monenlaisessa elämänvaiheessa eläviä tekijöitä. Lisäksi Boosterin kanssa samana katon alla toimiva viennin palveluyritys Xport tuo virkistävän kansainvälisen mausteen työarkeen. Olen myös oppinut, että aina kannattaa rohkeasti hypätä uusiin haasteisiin. Vaikka jossain vaiheessa vähän hirvittäisi, niin loppumetreillä on voittajafiilis. Tärkeintä on oivaltaa, että kukaan ei koskaan ole valmis. Aina löytyy uutta opittavaa, niin ammatillisesti kuin henkisesti.

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

mari-dawe-bstr

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

teemu-lampinen-bstr

Teemu Lampinen

046 922 2849
teemu.lampinen@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.