Matti_bstr
  • Outi Myllymäki

    2017-02-16

Kurkkaa ja kysy

Moderni puskaradio. Elinvoimainen yhteisö. Aitojen ihmisten tarinat. Kurkkaa ja kysy.

Näillä eväillä markkinoidaan Kurikkaa vuonna 2017. Kysymys ei ole yksittäisestä tempauksesta, vaan monen vuoden pitkäjänteisestä työstä. Kun peruspalikat – kunnan nettisivut, esitteet ja ydinviestit ovat kohdallaan, on hyvä hetki siirtyä seuraavalle tasolle. Kurikassa avattiin ystävänpäivänä verkkoon kurkkaa-yhteisö, jossa yhdeksän perhettä kertoo oman tarinansa. Eivätkä vain tarinat, vaan asukkaat ovat ilman palkkaa lupautuneet toimimaan oman kotikaupunkinsa kotiseutulähettiläinä. He vastaavat kysymyksiin ja kertovat, millaista on asua Kurikassa. Parhaat ihmiset suosittelemaan kaupunkia ovat kaupunkilaiset itse.

Suuri osa ostopäätöksistä syntyy nykyään matkimalla ja sosiaalisen median avulla. Joku kertoo kuvan kera Instagramissa, että on löytänyt viihtyisän lounaspaikan. Toinen kiittelee Facebookissa, kuinka aktiivinen asunnonvälittäjä myi omakotitalon kivuttomasti. Kolmas tiedustelee Twitterissä, mistä kaupunginosasta Lontoossa kannattaa hankkia hotellihuone.

Alalla kuin alalla puhutaan kokemusasiantuntijoista, jotka tuovat tärkeää jo elettyä tietoa palveluprosesseihin. Myös kaupallisilla markkinoilla on sosiaalista tilausta kokemuksen syvälle rintaäänelle. Eikä aina tarvita edes monen ihmisen vakuutusta, yksikin mieleen jäänyt positiivinen palaute voi johtaa ostopäätökseen. Ja vastaavasti se kylmä vanha totuus: yksi negatiivinen palvelukokemus vyöryttää viestin moninkertaisena eteenpäin.

Oletko koskaan miettinyt, millainen suosittelija sinä olet? Kylvätkö huomaamattasi verkostoihisi sanomaa, joka latistaa ja tuottaa mielipahaa? Vai kykenetkö huomaamaan asioista myös sen positiivisemman puolen? Ja vielä parempaa, kertomaan uusista hyvistä jutuista myös kavereillesi.

Kurikassa syntynyt kurkkaa.fi-puskaradio on hyvä esimerkki yhteisöllisyyden voimasta. Kun viesti tulee sydämestä, ei vaivanpalkaksi kysytä euroja. ”Meidät vihittiin tuolla kallion päällä. Täällä me tullaan kasvattamaan lapset ja elämään elämämme loppuun asti.” Vaikea keksiä vahvempaa vakuutusta Kurikan vetovoimasta, kuin tämä Janne Keski-Valkaman kommentti videollaan.

Nyt ollaan modernin paikkamarkkinoinnin alkulähteillä. Jännittävä seurata, mihin kaikkeen tämä johtaa.

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

mari-dawe-bstr

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

teemu-lampinen-bstr

Teemu Lampinen

046 922 2849
teemu.lampinen@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.