18.10.2022
Kaipaavatko verkkosivusi sykähdyttäviä brändikuvia? Entä onko sinulla kovasti sanottavaa someen, mutta koneesi kansioista ei löydy sopivia kuvia? Ennen kuin lähdet hötkyilemään, puhutaanpa hetki kuvaussuunnitelmasta.
Luultavasti jokainen kuvauspäivään osallistunut voi todeta, että harvoin voidaan välttyä muutoksilta tai kiireen poikaselta. Kuvaussuunnitelman avulla koko prosessi on johdonmukaisempi ja tiedetään mitä ollaan tekemässä. Suunnitelman laajuus vaihtelee sen mukaan, mitä ollaan kuvaamassa. Joskus tiiviimpi ja niin sanottu moodboard-tyylinen suunnitelma on aivan riittävä. Laajempaa suunnitelmaa tarvitaan esimerkiksi silloin, kun tavoitteena on saada monta erilaista kuvaa eri kuvauspaikoista ja useampaan eri käyttötarkoitukseen.
Kuvaussuunnitelmasta on hyötyä niin asiakkaalle kuin jokaiselle kuvauspäivään osallistuvalle tiimin jäsenelle. Suunnitelman kautta asiakas saa paremman käsityksen mitä ollaan tekemässä ja antaa hänelle mahdollisuuden esittää muutostoiveita. Tällä tavoin minimoidaan tarpeettomat kuvat ja kuvauspaikat. Näin säästetään sekä aikaa, että rahaa.
Tiimin jäsenet voivat kuvaussuunnitelman avulla valmistautua etukäteen tulevaan päivään. Millainen vaatetus kuvissa pitää olla, vaaditaanko jotain erityistä valmistautumista ja mikä on päivän aikataulu – kaikki se selviää kuvaussuunnitelmasta. Kun jokainen tietää tavoitteet ja roolinsa, kuvauspäivä kulkee jouhevasti.
Myös itse valokuvaaja saa selkeän näkemyksen tulevasta päivästä. Järjestämme kuvaukset usein yhteistyössä valokuvaaja Tuukka Kivirannan kanssa.
Kun kuvauspäivä on purkissa, voidaan hetkeksi hengähtää. Seuraava jännittävä steppi onkin kuvien valinta. Valokuvaaja lähettää ison kasan erilaisia kuvia, joista sitten erotellaan jyvät akanoista. Kun lopulliset valinnat on tehty, kuvat käsitellään ja viimeistellään. Sitten kaikki onkin valmista, eli eikun vain kuvat käyttöön!
Kirjoittajat: Kaisa Härmälä ja Nina Tuuri
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.
“Markkinointitoimistossa tehty kuvaussuunnitelma nopeuttaa kuvaustilannetta ja antaa hyvän käsityksen kokonaisuudesta valokuvaajalle ja asiakkaalle. Samalla se tehostaa jälkikäsittelyä.”
Tuukka Kiviranta