Kymmenen myyttiä yhteistyöstä markkinointitoimiston kanssa

Saana Klemola

Yhteistyö markkinointitoimiston kanssa? Uskaltaisiko sitä kokeilla? Yrittäjällä tulee jossain vaiheessa se hetki eteen, kun omat taidot eivät enää riitä.

Omin pikku kätösin lautasliinalle aikoinaan luonnosteltu logo kaipaisi särmää tai jopa uudistusta, markkinointiin pitäisi hakea vauhtia vaikkapa somesta tai muuten vain tuntuu siltä, että yrityksesi markkinointistrategia tarvitsisi ryhtiliikettä.

Täytyy siis lähteä etsimään markkinointitoimistoa… mutta kun ne ovat niin… Siis millaisia? Tässä postauksessa avaamme yleisimpiä myyttejä, jotka liittyvät yhteistyöhön markkinointitoimiston kanssa. Kuinka monta tunnistat omasta ajattelustasi ja kuinka monta myyttiä onnistuimme murtamaan?

1. Unohda omat ideasi, markkinointitoimisto keksii parempia

Myytti. Älä missään nimessä jätä kertomatta, mitä haluat! Jos sinulla on omia ideoita, visioita tai haaveita kannattaa ne kertoa mainostoimiston suunnittelijoille. He saavat ideoista materiaalia, joita voivat käyttää joko sellaisenaan tai muokattuina.

2. Kun ostat markkinointipalveluja mainostoimistolta, sinun ei tarvitse tehdä enää mitään – toimisto huolehtii kaikesta

Myytti. Vaikka maksat mainostoimistolle, että se markkinoi yritystäsi, täytyy sinun erityisesti yhteistyön alussa ajaa markkinointitoimiston työntekijät yritykseesi sisään. Se vaatii työtä! Mutta mitä pidempään teet työtä samojen ihmisten kanssa, sitä helpommaksi työ käy sinulle.

3. Et voi koskaan tietää, mitä markkinointitoimisto ehdottaa yrityksellesi

Totta, mutta osittain myyttiä. Mainostoimiston tehtävä on keksiä ideoita, joita kukaan ei ole vielä keksinyt. Mutta ideoiden tulisi kuitenkin sopia sinun yrityksellesi ja sen liiketoimintaan. Eli vaikka et kirjaimellisesti tietäisikään, mitä markkinointitoimisto seuraavaksi yrityksellesi ideoi, ei sen kuitenkaan pitäisi aivan täysi yllätys olla.  

4. Luova työ tapahtuu kun tapahtuu – siksi aikataulut ovat vain arvioita

Myytti. Mainostoimistossa on töissä luovia ihmisiä ja joskus ideat ottavat aikansa pulpahtaakseen pintaan.

Jotta asiakkaiden ei tarvitsisi pelätä tärkeiden aikataulujen puolesta, löytyy markkinointitoimistosta myös projektipäälliköitä. He keksivät luoville tekijöille erilaisia kannusteita ja uhkauksia, joiden avulla luovat ideat saadaan synnytettyä asiakkaalle luvatussa aikataulussa.

5. Vain jotkut ihmiset ovat luovia

Myytti. Kaikista meistä löytyy luovuutta. Jos koet, että et ole luova, voi syy olla siinä, että et näe omia luovia ratkaisujasi. Sellaisen ihmisen näkökulmasta, joka ei koskaan käytä taulukkolaskentaohjelmaa, voi Excelin käyttö vaatia aivan äärimmäistä luovuutta!

6. Mainostoimistotyöntekijän tunnistaa Applen koneesta ja iPhonesta

Hieman myyttinen. Aikojen alussa, eli 1990-luvulla Apple oli se tietokonefirma, jonka koneissa pyörivät parhaiten kuvankäsittelyohjelmat. Siitä lähtien varsinkin graafikkosukupolvi toisensa jälkeen on uskonut omenoihin ja levittänyt uskonsa myös muihin mainostoimistossa työskenteleviin. Tästä syystä niin moni mainostoimistotyöläinen käyttää Applen tuotteita. Ne kun vielä synkkaavat niin hyvin yhteen.

7. Markkinointi loves numbers

Totta! Markkinoinnin tarkoitus on saada kassakone kilahtamaan. Ennen kassakoneen kilahdusta täytyy kuitenkin tapahtua monta eri asiaa ja tässä prosessissa meitä auttavat numerot. Kun tiedämme, kuinka moni somepostauksen nähnyt siirtyi yrityksen verkkokauppaan ja kuinka moni verkkokauppakävijä tekee kaupat, voimme päätellä millaisella budjetilla teemme markkinoinnista kannattavaa.

8. Pitää osata jargonia

Myytti. Markkinointiin liittyy paljon omaa alan slangia, jota ammattilaiset tykkäävät viljellä puheessa. Markkinoinnin ammattilaiset ovat kuitenkin viestinnän ammattilaisia, jotka ottavat puheissaan huomioon sen kenelle puhutaan. Jos sinä et siis ole markkinointijargonin ammattilainen, puhumme sinulle ihan tavallista suomen kieltä – tai mitä kieltä parhaiten molemmat parhaiten ymmärtävät.

9. Markkinointitoimistojen hinnoittelu on täysin käsittämätöntä

Myytti. Mainostoimiston työn näkyvin osa on usein vain jäävuoren huippu. Ennen kuin esimerkiksi somekampanja on saatu maailmalle, on sitä voinut olla helposti miettimässä jopa 5 ihmistä! Hintoja ei siis vedetä hatusta, mutta asiakas ei myöskään maksa pelkästään työn näkyvästä osasta. Vaan kaikista vaiheista, joita työhön sisältyy.  

10. Markkinointitoimiston ihmisten kanssa ei saa olla eri mieltä, sillä he loukkaantuvat tosi herkästi

Myytti. Mainostoimistoissa tehdään työtä asiakkaille, joilla on aina viimeinen sana siitä, miltä he haluavat yrityksensä näyttävän, tuntuvan tai kuulostavan. Joten jos markkinointitoimiston ehdotus ei tunnu omalta täytyy siitä kertoa.

On kuitenkin hyvä muistaa, että suunnittelijat ovat paneutuneet työhön täydestä sydämestään, joten kyllä palaute vikaan menneestä työstä vähän kirpaisee. Palaute kannattaa siis antaa rakentavasti.

Saana Klemola
Sisällöntuottaja, BSTR

Ota yhteyttä

Lähdetään yhdessä matkalle kohti kasvua. Mitä innostavampi matka, sitä vaikuttavampi määränpää.

Mari Dawe

Myyntipäällikkö

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please type your message.