Outi_4166
  • Outi Myllymäki

    2018-08-28

Kysytäänkö Googlelta?

Kaksi mummoa istuu junassa takanani. Keskustelevat eläkeläisten lähestyvästä reissusta ja askelmittarista. Heillä herää kysymys, miten monta askelta päivässä on riittävästi. Toinen toteaa tomerasti: ”Mä kysyn Googlelta.”

 

Näin se muuttuu, ihmisten tavat toimia arjessa. Kun seitsemänkymppinenkin pohjalaisnainen osaa kysyä Googlelta, niin voimme varmasti olla yhtä mieltä digitalisaation voimasta. Se on keskuudessamme yhtä elinvoimaisena kuin avaruuden pääkaupungiksi julistautunut Seinäjoki.

 

Suomalaisen Tiedeakatemian pääsihteeri, professori Pekka Aula on törmännyt samaan Googlen voimaan. Helsingin avoimen yliopiston Organisaatioviestinnän ammattilaiset -kurssilla puhunut Aula kertoi, kuinka perussuomalaisten Matti Putkonen on löytänyt Googlesta tutkimuksen, jonka mukaan lepakot räjähtävät tuulivoimaloiden lähellä (IL 6.10.2016). Taiteilija Sara Forsberg paljastaa Internetin hänelle kertoneen, että veganismi parantaisi kaiken (IS 14.10.2016).

 

Tunnustan, etten en enää muista, kuinka juttuja kirjoitettiin ennen Googlea. Silloin uutistoimittajana puhelinluetteloiden aikaan, kun netti oli vasta harvojen herkkua. Silloin piti luottaa siihen, mitä joku asiantuntija sanoi ja miettiä maalaisjärjellä, oliko siinä mitään tolkkua.

 

Maineenmuodostuksen asiantuntijana meritoitunut Aula muistelee, kuinka somen alkuaikoina kuviteltiin somen tuovan mukanaan aidon dialogin. Ihan näin ei sitten käynytkään – vaan päinvastoin. On helppo yhtyä Aulan ajatuksiin siitä, että ”Some on korkean riskin kohtaamispaikka ja erittäin voimakkaiden tunteiden areena.” Ihmiset tulevat someen omista lähtökohdistaan, siksi heidän käyttäytymistään on vaikea ennustaa.

 

Professori Aula tuo tiedon alttarille uuden termin nimeltä somedialisaatio. Siinä sisällöntuotannon muoto ja jakelu tapahtuvat sosiaalisen median johdolla ja työn jälkeä arvioidaan ihan eri tavalla kuin ennen. Kaikki perustuu sosiaalisen median logiikkaan klikkauksineen.

 

Kysytäänkö Googlelta? Kirjoitan sinne somedialisaatio. Se vastaa: ”Tarkoititko medialisaatio?” Mahtava kuningas-Googlekaan ei tiedä kaikkea, siksi meidän jokaisen kannattaa yhä irrottautua opiskelemaan.

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

mari-dawe-bstr

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

teemu-lampinen-bstr

Teemu Lampinen

046 922 2849
teemu.lampinen@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.