[ Digimarkkinointi | Verkkosivut ]

Mikä ihmeen laskeutumissivu?

Pekka Kurki04.04.2023

Laskeutumissivu eli ländäri (eng. Landing page) on nimensä mukaisesti verkkosivu, jolle kävijä laskeutuu klikattuaan esimerkiksi Google-mainosbanneria, uutiskirjeen houkuttelevaa tarjousnappia tai vaikkapa influensserin jakamaa linkkiä. Hyvin suunniteltu ländäri on kullanarvoinen osa ostoprosessia, sillä sen ainoana tarkoituksena on saada kävijä antamaan yhteystietonsa tai tekemään jokin muu suunniteltu konversio.

BSTR Pekka Kurki

Pieni tarina turhautumisesta

Laskeutumissivun tärkeyttä voisi kuvata osuvasti kuvitteellisella tarinalla:

Olet päättänyt opetella soittamaan kitaraa. Näet somessa soitinliikkeen mainoksen, jossa hehkutetaan juuri sopivan edullista kitaramallia. Päätät käväistä katsomassa. 

Kun astut sisään liikkeeseen, huomaat, että soittimia on todella paljon. Heti ovensuussa on vierekkäin rumpusettejä ja kaikenlaisia lyömäsoittimia. Pari kitaraakin roikkuu seinällä siellä täällä. Olisiko jokin niistä se mainoksessa näytetty? Tutkailet hintoja mutta mikään niistä ei ole oikea. Verenpaine alkaa nousta.

Kävelet peremmälle, ja koska olet rakentamassa myös kotistudiota, alat katsella hyllyssä olevia studiokaiuttimia ja muita vempaimia. Havahdut hetken päästä miettimään, mitä oikeastaan tulit hakemaan. Jatkat tallustelua liikkeen perälle, jossa lasioven takana näkyy valtava rykelmä kitaroita seinillä roikkumassa. Ahaa! Astut sisälle ja sinua alkaa välittömästi ahdistaa, koska kitaroita on ainakin 30 ja kaikki näyttävät ihan samanlaisilta. Onneksi myyjä tulee paikalle ja kysyt heti, missä mahtaa olla se mainoksessa esitelty kitaramalli. Myyjä selvittelee asiaa hetken. Hän menee sitten yhden telineen luokse ja toteaa: ”Se kitaramalli on valitettavasti myyty loppuun.”

Kyllä ketuttaa. 

Tilanne olisi voinut myös mennä näin: Kun astut liikkeeseen, näet heti vastapäätä pienen lavan, jonka päälle on laitettu telineeseen somessa mainostettu kitara. Soitin on selvästi se oikea, sillä sen vieressä on juliste, jossa lukee: “Tätä mainostimme! Huippukitara aloittelijalle vain 150 €.” Lavan takana oleva seinäke erottaa kitaran kaikista muista tuotteista. Myyjä tulee juttelemaan juuri oikealla hetkellä ja vastaa kaikkiin kysymyksiisi asiantuntevasti. Ei muuta kuin kitara kainaloon ja kotia kohti. 

Kotisivu vai laskeutumissivu?

Tarinan yksi opetuksista on, että mainoskampanjoiden liikennettä ei kannata yleensä ohjata etusivulle, vaan nimenomaan kampanjaa varten suunnitellulle laskeutumissivulle. Kotisivuilla on aivan liikaa informaatiota, joten on varsinaista rahantuhlausta laittaa kävijä itse etsimään sieltä tuote/palvelu, jota hänelle on juuri mainostettu. Hyvin suunniteltu laskeutumissivu taas ohjaa kävijää koko ajan oikeaan konversioon.

Hyvän laskeutumissivun resepti   

Herkullisen ländärin reseptin voisi tiivistää näin:

  1. Selvitä kohderyhmä sekä sen kipupisteet ja tarpeet
  2. Päätä laskeutumissivun tyyppi ja MWA (Most Wanted Action)
  3. Kirjoita viestisi houkuttelevasti ja selkeästi
  4. Suunnittele sivu hyväksi havaituilla palikoilla
  5. Julkaise, testaa ja muokkaa

Käydään jokainen kohta napakasti läpi.

1. Mikä on kohderyhmäsi?

Selvitä, kenelle ja minkälaiselle ihmiselle olet myymässä. Mikä on kohderyhmäsi ongelma, johon etsitään vastausta. Kuinka juuri sinun palvelusi tai tuotteesi ratkaisee ostajapersoonan haasteet?

2. Mitä haluat kävijän tekevän?

Mikä on laskeutumissivusi Most Wanted Action (MWA) eli kaikkein tärkein toiminto, jonka haluat kävijän tekevän? Sivun kaiken sisällön tulisi ohjata siihen. Laskeutumissivuja on yksinkertaistaen kahta tyyppiä riippuen siitä, mitä myydään ja mitä kävijän halutaan tekevän. 

Liidien keräämiseen (Lead Generation) tehdyillä sivuilla yleensä kerätään lomakkeen avulla yhteystietoja, joiden avulla kauppaa saadaan hierottua eteenpäin ja päästään myös ymmärtämään, minkälaiset kohderyhmät ovat yrityksen palveluista kiinnostuneita. B2B-esimerkkinä voisi olla markkinointitoimisto, jonka digimarkkinointipalvelusta kertovalla sivulla tarjotaan ilmaista Facebook-mainostusopasta yhteystietoja vastaan. B2C-esimerkkinä voisi olla käsityöyritys, jonka kampanjan laskeutumissivulla voi osallistua askartelupaketin arvontaan tilaamalla uutiskirjeen. 

Klikkaa ja siirry -laskeutumissivuilla (Click-Through) taas on tarkoitus saada kävijä siirtymään sivun CTA-toiminnon kautta yleensä toiselle sivulle, jossa varsinainen konversio tapahtuu. Esimerkki: näet Google-mainoksen hienosta riisinkeittimestä. Klikkaat mainosta ja siirryt laskeutumissivulle, jossa kerrotaan kattavasti laitteen ominaisuuksista ja hyödyistä. Olet myyty, joten painat ”Osta heti” -nappia, siirryt verkkokaupan kassalle ja tilaat laitteen. Konversio on tapahtunut.

3. Miten suostuttelet sanoilla?

Laskeutumissivun teksteillä on erittäin tärkeä merkitys konversion kannalta. Kävijä silmäilee laskeutumissivusi ensimmäisen näkymän läpi muutamassa sekunnissa. Jos jo ensimmäisissä teksteissä ei lue selkeästi ja houkuttelevasti, mitä tarjoat, konversioprosentti pienenee. Hienolla ulkoasulla ei ole merkitystä, jos sisältö on sekava eikä vastaa kävijän tarpeeseen. 

Pääotsikon ja ingressitekstin pitää vastata kohderyhmäsi kielellä muutamassa sekunnissa tärkeimpään kysymykseen: Mitä hyötyä tästä on minulle? Selkeä ja tiivis otsikko ilman turhaa kikkailua toimii parhaiten. Esimerkiksi:

”OPI KITARANSOITON ALKEET 30 PÄIVÄSSÄ”

Harjoittele milloin itse haluat ja ilman kalliita lukukausimaksuja. Etkö omista kitaraa? Saat meiltä soittimen lainaan ilmaiseksi opiskelun ajaksi. 

Laskeutumissivusi H1-otsikon eli pääotsikon pitää myös vastata sivun “metaotsikkoa” eli Googlen hakutuloksissa näkyvää otsikkoa, jotta kävijä ymmärtää tulleensa sitä klikattuaan oikealle sivulle. 

Pääsääntö on pitää tekstit selkeinä ja välttää liian ärsyttävää suostuttelua. Ländärin ei kuitenkaan tarvi aina olla lyhyt. Kuluttajille tarkoitetut vaikkapa edullista tuotetta myyvät laskeutumissivut ovat yleensä lyhyitä, mutta isompia investointeja tai hankintaperusteluja vaativien palveluiden laskeutumissivuja voi skrollata hyvinkin pitkälle. Tällöin joka kohdassa voidaan tuoda palvelun hyödyt ja ominaisuudet monipuolisesti esille, houkutellen kävijää kohti konversiota.   

4. Mitä elementtejä laskeutumissivulle tarvitaan?

Hyvän laskeutumissivun jokainen kuva ja teksti suostuttelee kävijää muuttumaan asiakkaaksi. Näillä palikoilla todennäköisesti onnistut siinä:

Viilaa latausnopeus ja SEO kuntoon

Kävijä olettaa kaiken latautuvan salamannopeasti, joten sivuston nopeus kannattaa optimoida tappiin asti. Hakukoneoptimointia varten kannattaa esimerkiksi käyttää H1–H3-tasojen otsikoissa, URL:ssa ja metatiedoissa tarkempia ja kilpailultaan vähäisempiä ns. pitkiä avainsanoja (long-tail keywords), joiden avulla erotut Googlen tuloksissa. Esimerkkinä “Helpoin ja nopein tapa opetella kitaransoiton alkeet” lyhyen avainsanan “kitaransoiton alkeet” sijaan. Myös paluulinkkien (backlink) eli muilta sivustoilta tulevien linkitysten hyödyntäminen nostaa laskeutumissivusi arvoa Googlen algoritmin silmissä. Älä kuitenkaan käytä tähän maksullisia vaan orgaanisia ja luonnollisia linkityksiä.

Kirjoita selkeää ja houkuttelevaa tekstiä

Tekstisisällössä vastataan heti sivustokävijän tarpeeseen niin, että tämä haluaa jatkaa sivun tutkimista. Myyntiväittämät eli USP:t (Unique Selling Points) kannattaa karsia turhista kliseistä ja täytesanoista kuten “innovatiivinen” tai “ketterä” ja tuoda esille konkreettisesti, mitä hyötyä tuotteesta tai palvelusta on. Tärkeintä ei siis ole nostaa esille palvelun ja tuotteen ominaisuuksia, vaan sitä, miten niiden hankkiminen muuttaa asiakkaan elämää paremmaksi. Bulletien ja napakoiden listojen avulla tekstimäärä pysyy helposti silmäiltävänä.

Käytä napakkaa CTA:ta

Call to Action (CTA) tarkoittaa suomeksi kehotetta tehdä jokin tietty toiminto laskeutumissivulla. Konkreettinen esimerkki voi olla pääotsikon yhteydessä oleva nappula, jossa lukee “Tilaa ilmainen esittely”. CTA-tekstissä kannattaa välttää liian yleistä tai ohiampuvaa kehotetta kuten “Paina tästä” tai “Lue lisää”. On houkuttelevampaa kertoa tasan tarkkaan, mitä kävijä hyötyy siitä, että painaa nappia. Esimerkiksi “Aloita ilmainen kokeilu”. CTA:n pitää myös olla visuaalisesti laskeutumissivun erottuvin palikka, että kävijä näkee välittömästi, mistä pitää painaa. Laskeutumissivulla kannattaa olla vain yksi CTA, jota voi ripotella sopiviin paikkoihin koko sivun matkalle.

Laita tärkeimmät asiat heti näkyviin (ATF=Above the Fold)

Tärkeimpiin kysymyksiin ja tarpeisiin pitää vastata heti ensinäkymässä ilman suurta skrollausta alaspäin. Varsinkin mobiilissa CTA:n on oltava heti näkyvissä. Kun kävijä ensin innostuu, hän kyllä skrollaa alaspäin.

Kerää tiedot helpolla lomakkeella

Liidien hankkimiseen tarkoitetun lomakkeen pitää olla mahdollisimman helposti täytettävä ja mobiilikäyttöön taipuva. Lomakkeen täyttäminen on kriittisin ja tärkein osio Lead Generation -laskeutumissivulla. Jos käyttäjä joutuu täyttämään liian monta lomakekenttää, hän saattaa jättää leikin kesken. Mieti, tarvitsetko kaikkia mahdollisia tietoja etunimestä yrityksen toimialaan, vai voisiko pelkkä sähköpostiosoite riittää? 

Näytä ihmisten kokemuksia (Social Proof)

Ihmiset haluavat luonnostaan tietää, mitä toiset ajattelevat kiinnostavasta tuotteesta tai palvelusta. Laskeutumissivulla kannattaa ehdottomasti näyttää muiden asiakkaiden tuotearvosteluja ja kommentteja, sekä mediassa ilmestyneitä juttuja. Ne saavat sivustokävijän luottamaan palveluusi yhä enemmän ja luovat odotusarvoa. 

Suunnittele sivusta hyvännäköinen ja soljuva

Kokoa kaikki laskeutumissivullesi sopivat elementit brändisi mukaiseen ja kohderyhmää visuaalisesti puhuttavaan muotoon. Liika visuaalinen kikkailu ei välttämättä kannata, ellei sitten laskeutumissivun tarkoituksena ole myydä visuaalista kikkailua. Ländärin rakenteen pitää olla selkeä ja soljuva ilman häiriötekijöitä. Käyttäjälle pitää olla heti ilmeistä, miten sivulla edetään. Hänellä ei ole aikaa eikä halua opetella uudenlaisia tapoja navigoida nettisivulla. Siksi kannattaa käyttää vakiintuneita tapoja esimerkiksi nappien ja lomakkeiden suunnittelussa. Joskus voi olla tarpeellista poistaa laskeutumissivun ylä- ja alanavigaatio, jotta käyttäjä ei harhautuisi muille sivuille.

5. Kuinka ländärin saa toimimaan mahdollisimman hyvin?

Kun laskeutumissivu on julkaistu, pitää tutkia siitä kertynyttä dataa. Voi olla paikallaan tehdä A/B-testausta, eli suunnitella sivusta muutama erilainen variaatio. Niiden tuloksia voidaan vertailla keskenään ja valita parhaiten konvertoiva versio. 

Rohkeasti myymään!

Laskeutumissivun pinnan alle kätkeytyy yllättävän paljon ajatustyötä. Luotatko tuotteeseesi ja tiedät, että sinulla todella on ratkaisu asiakkaan ongelmaan? Ei siis muuta kuin rohkeasti myymään laskeutumissivun avulla!

Pekka Kurki BSTR

Pekka Kurki

AD

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Kaikki yhteystiedot

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.