anne-kohtala-blogi
  • Anne Kohtala

    2019-11-27

Lehti kertoo enemmän kuin tuhat postausta

Kun Seinäjoen Prisma teki konseptipäivityksen ja uudisti koko tavaratalon läpikotaisin, myynnit kasvoivat saman tien 15–20 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Freesi ilme, entistäkin runsaammat valikoimat ja selkeä järjestys saivat ihmiset ottamaan kaupan omakseen.

Sama ilmiö tapahtuu, kun uudistetaan asiakas- tai henkilöstölehti. Freesi, palasteltu ilme houkuttelee silmäilemään ja kääntämään sivuja. Monipuoliset uutiset ja tarinat koukuttavat lukemaan lisää. Selkeä rakenne helpottaa lukemista ja lehden tekemistä. Lukijoiden määrä ja selailuun käytetyt minuutit kasvavat.

On tärkeää, että viestinnän eri kanavat puhuvat samaa kieltä ja täydentävät toisiaan. Kun ennen printtilehti oli johtava väline, jonka ympärille muu viestintä rakentui, se on nyt kymmenien välineiden rivistössä yksi vaihtoehto.

Nimenomaan vaihtoehto, jolla on omat vahvuutensa viestin perille saattajana. Kun Snapchat on nopea, printti on perusteellinen. Kun Instagram kertoo yksittäisiä hetkiä ja asioita, printti kokoaa niistä yhtenäisen, koskettavan tarinan. Kun LinkedInissä tietojen todenperäisyys on postaajan vastuulla, laadukkaassa printissä faktat on tarkistettu. Printtilehdestä on tullut luksusta, joka antaa lukijalle mahdollisuuden hengähtää viestien virrassa.

Printtilehti siis elää ja sitä kannattaa kehittää. Kun lehden konsepti uudistetaan aika ajoin, voidaan olla varmoja myös siitä, että lehti ei kalkkeudu, vaan täyttää ajan hengessä oman tehtävänsä. Jos nykyaikaisen ruokamarketin konseptissa kuuluu olla ravintola kaupan sisällä, modernin printtilehden ytimessä on hidas tarina: kuva ja teksti, jotka taustoittavat asiaa, jonka jo lukaisit sähköisistä kanavista. Se herättää tunteita, tutustuttaa ihmisiä toisiinsa, analysoi ja antaa lisätietoa.

Printtilehden tehtävä on myös kertoa enemmän kuin tuhat postausta. Kun hengaat päivän mittaan erilaisten viestien äärellä somessa ja muualla, niin kuinka moni niistä on tärkeä? Printtilehdessä joku muu teki esikarsinnan puolestasi. Jos kyseessä on vaikkapa henkilöstölehti, mitä luultavimmin lähes jokaisella sivulla on asiaa, joka liittyy arkeesi jollakin tavalla. Kansien välistä löytyy yhteisösi tapahtumista tärkein informaatio.

Tuo ei toki tapahdu automaattisesti, vaan takana täytyy olla tekijöiden joukko, joka haluaa satsata lehteensä. Samalla kun lehdentekijä auttaa lukijaa infokaaoksessa, hänellä on paljon valtaa ja vastuuta. Mitkä asiat ansaitsevat painotuksen? Puhuuko asiakaslehti aidosti asiakkaan näkökulmasta? Käsitteleekö henkilöstölehti organisaation eri osastojen ihmisiä tasapuolisesti?

Jotta pyörää ei tarvitse keksiä joka kerta uudelleen, lehdelle kannattaa tehdä konsepti: toistuva rakenne, jossa on otettu erilaiset näkökulmat huomioon. Konseptoinnin jälkeen lehdenteon kaikki vaiheet helpottuvat: ideointi, suunnittelu, kirjoittaminen, kuvaaminen ja taitto. Lehdestä tulee laadukas ja vaihteleva, kuvat saavat ansaitsemansa tilan ja lehden persoona säilyy numerosta toiseen.

Näin saadaan aikaan julkaisu, joka ei ole vain lehti. Syntyy vuorovaikutuksen luoja, joka saa ihmiset ymmärtämään, puhumaan ja tuntemaan.

BSTR tekee vaikuttavaa somemarkkinointia, mutta myös lehtiä ja lehtikonsepteja. Otapa meihin yhteyttä, jos organisaatiosi tai yrityksesi tarvitsee jotakin sellaista.

-Anne

Haluatko blogistamme muistutuksen?

Lähetämme pari kertaa kuukaudessa blogilinkit suoraan sähköpostiisi ja pysyt perillä markkinoinnin uusista tuulista.

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

bstr-pauliina

Pauliina Hautamäki

040 075 4878
pauliina.hautamaki@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.