09.05.2023
LinkedIn on suosittu ja tehokas markkinointikanava erityisesti B2B-ympäristössä. Tässä postauksessa kerron, miten yrityksen LinkedIn-markkinointi rakentuu.
LinkedIn-yritysprofiili on luonnollisesti yrityksen LinkedIn-markkinoinnin ydin. Profiilin rakentamiseen ja viimeistelyyn kannattaakin panostaa ja käyttää soveltuvia profiilikuvia ja -tekstejä sekä hashtageja. Kannattaa myös systemaattisesti kutsua työelämässä kohtaamasi ihmiset seuraamaan yritystäsi LinkedInissä.
Laadi yrityksesi LinkedIn-markkinoinnille kevyt strategia ja sisältösuunnitelma. Tyypillisesti yritykset jakavat LinkedInissä erityisesti brändi- ja työnantajamielikuvasisältöjä sekä esimerkiksi informatiivisia blogipostauksia. Voit myös julkaista blogipostauksia suoraan LinkedInin omalla alustalla Articles-osiossa. Taktisia, tuotekeskeisiä sisältöjä linkkarissa näkee vähemmän, lähinnä mainoksissa.
Yritysprofiilin orgaaninen eli maksuton näkyvyys tuppaa jäämään melko vaatimattomaksi, joten sitä on hyvä tukea mainonnalla. Voit mainostaa joko yritysprofiilisi julkaisuja tai luoda erillisiä mainoskampanjoita. Mainonnan tavoitteen voit valita yrityksesi liiketoiminnallisten tavoitteiden mukaisesti; vaihtoehtoja ovat esimerkiksi tunnettuuden kasvattaminen ja verkkosivuliikenne.
LinkedIn-mainonnan vahvuus on tarkka kohdennus B2B-kontekstissa. Voit luoda kohderyhmiä esimerkiksi yrityksen toimialan, henkilöstömäärän ja liikevaihtoluokan perusteella tai vaihtoehtoisesti henkilön koulutustaustan, osaamisalan ja työkokemuksen perusteella. Vaihtoehtoja riittää!
LinkedIn-mainonnan päiväkohtainen minimibudjetti on 10 euroa per mainos. LinkedIn-mainonta saattaakin olla hieman muita somekanavia arvokkaampaa ja mainoslinkin klikkaushinta pyörii tyypillisesti muutamissa euroissa.
Ennen LinkedIn-mainonnan aloittamista tulee perustaa mainostili ja tutustua mainonnan sääntöihin. Yritysprofiilia ja mainostiliä hallinnoidaan henkilökohtaisen profiilin kautta.
Yrityksen henkilöstön rohkaiseminen ja motivoiminen tavoitteelliseen aktiivisuuteen LinkedInissä on keskeistä yrityksen näkyvyyden ja sen myötä tunnettuuden sekä seuraajamäärän kasvattamisen kannalta. Erityisesti myyntityötä tekevien, mutta myös muiden, kannattaa harkita henkilökohtaisen sisältösuunnitelman laatimista LinkedIniä varten.
Helppo ensiaskel linkkariaktiivisuuteen on luonnollisesti yrityksen julkaisemien sisältöjen jakaminen henkilökohtaisella profiililla. Yritys voi kannustaa henkilöstöään tähän käyttämällä Notify employees -toimintoa uusia sisältöjä julkaistessaan.
Omien postausten ja keskustelunavausten lisäksi on erittäin tärkeää osallistua keskusteluun ja reagoida tai kommentoida muiden julkaisuihin. Näin kommenttisi näkyy niin postauksen kirjoittajan kontakteille kuin omillesikin. Halutessasi voit toki rajoittaa näkyvyyttäsi muuttamalla profiilisi yksityisyysasetuksia.
Hyvä tapa on myös laittaa kontaktipyyntö tai jopa yksityisviesti työelämässä kohtaamilleen henkilöille (tai niille, jotka haluaisi kohdata) ja näin laajentaa verkostoaan.
Kun tarve rekrytoinnille iskee, on mukavaa, että yritys on jo valmiiksi aktiivinen LinkedInissä, eikä tunnettuuden rakentamista tarvitse aloittaa nollasta.
Myös rekrytointimarkkinointiin ja -mainontaan on tarjolla pari eri vaihtoehtoa linkkarissa. Voit joko mainostaa avointa työpaikkaa tavallisen sisällön tavoin tai luoda työpaikkailmoituksen LinkedIn Jobs -osioon. LinkedIn Jobsissa julkaistuja työpaikkailmoituksia voi myös mainostaa haluamallaan summalla.
Yrityksen henkilöstö voi myös kiinnittää henkilökohtaiseen profiilikuvaansa violetin Hiring-rinkulan viestimään yrityksen rekrytointitarpeesta.
LinkedInin tarjoaman analytiikan kautta voit seurata esimerkiksi yritysprofiilisi vierailijoiden ja seuraajien määrää, julkaisujesi kattavuutta ja linkkien klikkauksia.
Mainonnan analytiikasta puolestaan selvität mainostesi näyttökertojen ja linkin klikkausten hinnan. Lisäksi näet esimerkiksi minkä yritysten edustajat tai minkä alan asiantuntijat ovat nähneet mainoksesi ja klikanneet mainoslinkkiä.
Lisäksi voit tarkastella verkkosivustosi analytiikasta, miten LinkedInin kautta sivustolle saapuneet vierailijat ovat siellä käyttäytyneet.
Edellä esittelin keskeisimmät keinot yrityksen toimivaan LinkedIn-markkinointiin. Tässä ei suinkaan ole kaikki, joten suosittelenkin tutustumaan LinkedIniin ja sen mahdollisuuksiin vielä tarkemmin. Tärkeintä onkin aloittaa perusasioista, ja laajentaa sen jälkeen tekemistään muihin yrityksen tavoitteita palveleviin keinoihin.
Kirjoittaja: Mari Hirvelä
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.