17.11.2016
Meille on tullut asiakkailtamme muutamia kysymyksiä adblockingin eli mainosten esto-ohjelman käytön vaikutuksista verkkomarkkinointiin.
Mainosten esto-ohjelmilla tarkoitetaan sellaisten ohjelmia, jotka tunnistavat verkossa olevat mainokset ja jättävät ne näyttämättä. Verkossa seikkaileva henkilö voi näin ollen selata nettiä tai kuluttaa muuta verkossa olevaa sisältöä ilman verkkomainontaa.
Mainonnan esto-ohjelmaa käytetään lähinnä sen takia, että netin käyttö nopeutuisi (sivulla olevat mainokset eivät lataudu, joten sivu on ”kevyempi”). Osa mainosten estäjistä käyttää mainonnan esto-ohjelmaa siksi, ettei verkkomarkkinointi häiritse nettisivujen käyttökokemusta. Tunnetuimmat mainosten esto-ohjelmat ovat AdBlock sekä AdBlock Plus.
Mainonnan esto-ohjelmien käytön yleisyys vaihtelee paljon maittain ja lisäksi variaatiota löytyy myös tietolähteestä riippuen. Näistä asioista johtuen absoluuttista totuutta on vaikea määrittää.
Yleisimmin mainosesto on kuitenkin käytössä nuorilla, alle 25-vuotiailla miehillä. Mitä vanhempiin ikäluokkiin mennään, sitä vähemmän mainosten esto-ohjelmia käytetään. Tietolähteestä riippuen koko Suomen nettikäyttäjistä arviolta 15–25 % käyttää jotain mainosten esto-ohjelmaa. Mainoksen esto on yleisempää pöytätietokoneilla ja kannettavilla kuin mobiililaitteilla. Mobiilissakin mainonnan esto on kuitenkin viime vuosina lisääntynyt.
Uhkaa, mutta vielä ei kannata huolestua, sillä suurin osa käyttää nettiä ilman mainosten esto-ohjelmaa. Lisäksi esimerkiksi AdBlock päästää normaaliasetuksilla Googlen hakusanamainonnan läpi. Google, Amazon sekä Microsoft ovat myös maksaneet tietyille mainonnan esto-ohjelmille, jotta ne päästäisivät heidän mainosverkostoissaan esiintyviä mainoksia ainakin osittain läpi.
Mainoksen esto-ohjelmien käyttäminen saattaa aiheuttaa pientä vääristymää display-mainosten näyttökertojen tilastointiin, riippuen mainosverkosta sekä teknologiasta, jota mainosten esto-ohjelma käyttää. Tämä ei kuitenkaan ole merkittävä haitta, koska lähtökohtaisesti verkkomainonnassa on tärkeämpää mitata sivustolle siirtyneiden määrää ja käyttäytymistä, kuin absoluuttisia näyttökertoja. Toki tämäkin riippuu tavoitteista, joita verkkomainonnalle on asetettu.
Tulevaisuudessa esto-ohjelmat kuitenkin pakottavat mainostajat keksimään entistä ketterämpiä mainosmuotoja. Läsnäolo sosiaalisessa mediassa sekä oman relevantin sisällön tuottaminen korostuu. Myös hakusanamainonta tulee edelleen olemaan tärkeä osa digitaalista markkinointia.
Kirjoittaja: Matti Koski-Sipilä
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.