rami-renko-kalastus
  • Rami Renko

    2020-09-29

Markkinoinnilla isot vonkaleet

Meille kalastajille tämä on ollut kunnon haukisyksy. Joulu herkkuineen lähestyy, joten nyt on hyvä aika reagoida tuohon kuluttamisen sesonkiin. Hyvin toteutetulla digimarkkinoinnilla saadaan pidettyä siimat kireänä ja napattua syöteille alttiit isot vonkaleet omaan veneeseen. Kalastuksella ja markkinoinnilla on vain hiuksenhienoja eroja. Tämäblogi tarjoaa validit vinkit myynnin kasvattamiseen, keinot kuroa liiketoiminnan vaje umpeen ja puskea loppuvuotena tavoitteisiin.

Sesongit ja kohdekala

Kevät ja syksy, suurhauen kalastuksen kulta-aikaa. Hyödynnä parhaat saaliit tuottavat sesongit valmistautumalla markkinointiin ajoissa ja huolellisesti. Mitä kannattaa kalastaa? Markkinoida kaikkea vai targetoimalla myynti tietyn tuoteryhmän tuotteisiin tai palveluihin? Mikä tuottaa parhaan katteen ja mikä on ”kuuma tuote”? Google Trendsin avulla saat hyödyllistä tietoa aikaisempien vuosien sesonkien syövistä vonkaleista ja ennusteet tulevista.

Missä kalastat?

Netistä löytyy paljon tietoa vesistöjen saalis- ja istutushistoriasta. Joskus pienimmät vesistöt ovat niitä parhaita Eldoradoja. Jos kalastaa isommilla vesistöillä, niin tekemisen laatu täytyy olla pikkutarkkaa ja kilpailijoita laadukkaampaa. Valitse oikeat kanavat ja mainostyypit. Suomalaisten käyttöasteet eri some-kanavissa löydät DNA:n julkaisemasta tutkimuksesta.

Miten kalastat?

Parasta kohdekalaa täytyy etsiä aktiivisella otteella analysoiden, aistien ja testaamalla. Passiivisen pyydyksen, eli verkon tai katiskan tiputtaminen on helppoa, mutta pyydys saattaa jäädä tyhjäksi tai olla täynnä pettymyksiä. Kun olet aktiivinen ja tiedät mitä teet, niin löydät haluamasi saaliin.

Suunnittele jokainen reissu 

Laadukas suunnitelma luo hyvän selkänojan onnistumiselle. Taustatyön tekeminen korostuu erityisesti uusilla vesistöillä kalastaessa. Vanhoilla toimintatavoilla saavuttaa yleensä korkeintaan parhaan aikaisemman lopputuloksen. Älä kuitenkaan tukeudu pelkkään suunnitelmaan. Reagointikyky on tärkeää, mutta älä tee liian suuria yhtäkkisiä liikkeitä, ettei vene pyörähdä ylösalaisin. Älä hosu, maltti on valttia.

Muuttuvat tekijät

Tuulen suunta, veden lämpötila ja korkeus, valon määrä ja sateet. Muuttuvat tekijät tulee huomioida ja säätää markkinointia sen mukaisesti. Mikäli mediassa uutisoidaan pilaantuneesta erästä, niin se saattaa vaikuttaa kysyntään. Petokalat kääntävät pyrstön auringolle. Kivijalkaliikkeet tekevät paremmin myyntiä poutasäiden aikaan. Viehe pitää uittaa saalistettavalle oikeasta suunnasta. Muuttuvat tekijät vaativat aina oikeanlaista reagointia.

Asetukset kohdalleen

Parempien ja vielä parempien asetuksien löytäminen vaatii jatkuvaa testausta. Samaan aikaan pyytämään eri tavalla, eri värisiä ja eri syvyydessä uivia vieheitä. Testataan erilaisia uittosuuntia. Kun teet erilaisia kohderyhmiä, eri alueilla ja erilaisilla mainoksilla, niin alat päästä jyvälle siitä, mitä kohti kannattaa edetä.

Kokeile uutta

Kun toimivat ottipelit ovat löytyneet, niin isoin virhe on tuudittautua ja jämähtää. Ainakin joiltakin osin kokeilua kannattaa tehdä jatkuvasti. Somesivun seuraajien kaltaiset, verkkosivustolla vierailleiden kaltaiset tai verkkokaupassa ostoksen tehneen kaltaiset. Kaikki nämä tekoälyyn pohjautuvat kohdennukset ovat kokeilemisen arvoisia.

Tehokkuus

Mitä enemmän vieheitä uimassa, niin sitä parempi mahdollisuus onnistua. Reilun kokoinen mediabudjetti mahdollistaa paljon erilaista testaamista kohderyhmien ja mainoksien määrän osalta. Jos panostuksesi jää yhden siiman varaan, niin et voi olla täysin varma, että onko vesistössä tavoittelemiasi vonkaleita, vaikka se mainos miellyttäisikin omaa silmääsi. Pyytävin viehe on harvoin sitä!

Kaikuluotain apuna

Monet iäkkäät vaarit ilkkuvat kokemuksen takaa tekniikan hyödyntämiselle. Se riittää tutulla mökkijärvellä, mutta ei vaihtuvissa vesistöissä. Tekniikka kehittyy ja sitä kannattaa hyödyntää. Vaistoilla on mukava operoida mukavuusalueella, mutta faktojen kautta saavutetaan tulosta. Markkinoinnin tehokkuus on aina syytä arvioida verkkosivuston seurannan kautta, minne on laitettu markkinoinnin laadukasta mittaamista tukevat konversioasetukset kuntoon.

Vältä karikot

Saarten reunat, syvänteet ja lähelle veden pintaa nousevat pakat ovat kaikki lähietäisyydeltä houkuttelevan kalaisia keitaita. Ota riskejä vain hallitusti. Älä laita kaikkia uistimia samaan siimaan, ettet menetä kerralla kaikkia. Jaottele budjettia tasaisesti eri kohderyhmille ja mainoksille. Kehitä markkinointia optimoimalla budjettia, eli siirrä maksettavaa mainosmediaa vähitellen paremmin konversioita tuottavien osioiden suuntaan.

Punnitse kalat

Punnitse, totea ja tee muistiinpanoja, koska niistä voi olla tulevaisuudessa arvokasta hyötyä. Analysoi liidien laatua ja reagoi tiedon perusteella markkinoinnin säätöihin. Luuliko yhteydenoton tehnyt henkilö saavansa edullista ja keskinkertaista? Pitäisikö mainoksia tai tavoiteltua kohderyhmää muuttaa?

Vaihda paikkaa

Onko vonkaleet laittanut suunsa kiinni vai näyttääkö siltä, että olet joutunut kalajuttujen uhriksi. Älä lannistu, vaan ota uusi suunta. Kesken sesonkia ei kannata luovuttaa. Analysoi epäonnistuminen ja dokumentoi epäonnistunutkin reissu. Mikäli olet toiminut ylempänä mainittujen seikkojen mukaisesti, niin tapa toimia on todennäköisesti oikea, mutta ehkä kohderyhmä, mainosmateriaalit tai jopa kanava väärä.

Venekunta

Vonkaleita saa pyydystettyä yksin, mutta aina tehokkaammin kaksin tai kolmin, kunhan sävel on yhteinen. Podiumille nousee aina venekunta, missä on kapteeni ja selkeästi jaetut roolit ja vastuut. Hyvällä yhteispelillä pääsee pitkälle. Mikäli sinulla on vene ja riittävästi uistimia, mutta kapteeni puuttuu, niin BSTR:ltä löytyy erilaisia tyrskyjä kokeneita vuokrakapteeneja.

-Rami

Haluatko blogistamme muistutuksen?

Lähetämme pari kertaa kuukaudessa blogilinkit suoraan sähköpostiisi ja pysyt perillä markkinoinnin uusista tuulista.

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

bstr-pauliina

Pauliina Hautamäki

040 075 4878
pauliina.hautamaki@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.