07.01.2020
Miksi markkinoinnin mittaaminen ja markkinoinnin mittarit ovat tärkeitä yritystoiminnan kannalta? BSTR:n digitaalisen markkinoinnin tiimi keskustelee nousevasta ja tarpeellisesta trendistä markkinoinnin maailmassa.
Markkinoinnin mittaaminen antaa täsmällisen tiedon markkinoinnin eri toimenpiteiden tuottavuudesta, ja mitkä markkinoinnin keinot ovat kullekin yritykselle toimivimmat.
– Numerot ja markkinoinnin mittaaminen täytyisi kokonaisuudessaan ottaa enemmän mukaan markkinointiin. Miten muuten tiedetään, paljonko brändiuudistus kasvatti yrityksen myyntiä? Paljonko lisäliikennettä somekampanja toi yrityksen verkkosivulle?, markkinoinnin asiantuntija Matti Koski-Sipilä avaa.
Jotta markkinointia voidaan mitata, täytyy sille asettaa tavoitteet, joiden toteutuminen voidaan todeta numeerisesti. Markkinoinnin mittaamisen helppous riippuu paljon yrityksen toimialasta. Verkkokaupan kohdalla markkinoinnin mittaaminen on erittäin helppoa, mutta esimerkiksi kivijalkamyymälän asiakasvirran seuraaminen on vaikeampaa.
Jotta markkinoinnin mittariston laatiminen ja seuraaminen on ylipäätään mahdollista, täytyy yrityksen olla kartalla omista luvuistaan. Mitä tarkempaa ja pidemmältä ajalta dataa on olemassa, sitä totuudenmukaisempia päätelmiä markkinoinnin mittareista voidaan tehdä.
– Esimerkiksi, jos sesongit vaikuttavat paljon yrityksen myyntiin, on numeroita verrattava edellisen vuoden vastaaviin lukuihin. Lukuja olisi siis hyvä olla käytettävissä vähintään vuoden takaa, markkinoinnin asiantuntija Rami Renko selventää.
Toisinaan, kun yritykset innostuvat markkinoinnin mittaamisesta, saattavat toimenpiteet muuttua liiankin taktisiksi.
– Digitaalisen markkinoinnin mittaamisen helppouden vuoksi yritys saattaa keskittyä esimerkiksi pelkkään digimarkkinointiin. Vaikka sekään ei ole väärin, brändin tekemiselläkin, kuten brändi-ilmeellä ja tarinalla, on suuri merkitys kokonaisuuden kannalta, Matti muistuttaa.
Erilaiset markkinoinnin toimenpiteet tukevat toisiaan ja vaikuttavat kaikki osaltaan saataviin tuloksiin. Mitä paremmin markkinoinnin tekijät ovat eri toimenpiteistä perillä, sitä paremmin he pystyvät tulkitsemaan markkinoinnin tuloksia.
Trendeistä on helppo innostua ja on luonnollista haluta lähteä niihin mukaan, mutta markkinoinnin mittaaminen on kuitenkin syytä harkita, ennen kuin siihen ryhtyy. Markkinoinnin mittaaminen vaatii orientoitumista ja sen täytyy olla tietyn henkilön vastuulla, muuten lukujen seuraaminen jää kiireen jalkoihin. Markkinoinnin mittarien käyttöönottoon menee aina aikaa ja jonkin verran myös rahaa, joten ennen sitä on hyvä miettiä, onko markkinoinnin mittarien seuraamiseen tarpeeksi resursseja. Lukuihin täytyy myös olla aikaa reagoida.
– Ideaalitilanteessa me markkinoinnin asiantuntijat seuraamme lukuja ja raportoimme niistä yritykselle. Tulosten pohjalta reagoimme nopeasti ja teemme markkinointiin tarvittavat muutokset. Yrityksen ei tarvitse käyttää aikaa numeroiden seuraamiseen ja matematiikkaan, Rami kuvailee.
– Vaikka luvut on helppo ottaa totuutena, on niidenkin tulkinnassa ja soveltamisessa hyvä pitää harkintakyky mukana. Me markkinoinnin asiantuntijat osaamme auttaa myös siinä, Matti huomauttaa.
Tulevaisuudessa Matti ja Rami toivovat yhä useamman yrityksen tutustuvan markkinoinnin mittaamisen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Google Analyticsin avulla pääsee jo erinomaiseen alkuun ja olisi hienoa, jos ensi vuonna joka yrityksellä olisi se käytössään.
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.