17.10.2024
Kun asetat ensi vuodelle liiketoiminnan tavoitteita, mieti, mitä niistä edistetään tiukasti suunnatulla markkinoinnilla. Kuinka paljon rahaa ja aikaa tarvitaan, jotta markkinoinnin tehot ovat sellaiset kuin halutaan?
Markkinoinnin budjetointiin on nyrkkisääntöjä, mutta ne eivät ole aivan yksiselitteisiä. On järkevää budjetoida markkinointiin siinä missä muihinkin liiketoiminnan kannalta tärkeisiin toimintoihin, mutta kiinteä prosentti ennustetusta liikevaihdosta ei välttämättä ole niistä paras. Realistisempi lähestymistapa on miettiä, mitä markkinointieuroilla pitää saada tulevana vuonna aikaan.
Markkinoinnin investointitarpeet määrittää ennen kaikkea yrityksen tilanne. Oletteko tehneet strategiamuutoksen, ovatko markkinat murroksessa, uudistutteko voimakkaasti, haetteko kasvua, onko tehty yrityskauppa? Jokainen näistä tilanteista tarvitsee erilaisen lähestymistavan ja investoinnin markkinointiin. Budjetillisesti se voi tarkoittaa suuriakin eroja panostukseen sinä vuonna, jolloin asiat toteutetaan.
Kun markkinointibudjetti tehdään, sen mitoituksen ratkaisee se mitä yrityksessä on meneillään ja mitä rahalla pitää saada. Alla on esimerkkejä, joissa on selkeä päätarve, mutta myös ns. käyttöbudjetti, jolla uudistus tehdään näkyväksi ja laitetaan tuottamaan.
Jos tarvitset arviota markkinoinnin budjetointitarpeista, pyydä meiltä kustannusarvio. Sitten kun on toteuttamisen aika, yritykselläsi on siihen myös budjettia.
Lataa ilmaiseksi budjettipohja, jolla saat markkinointikulut hallintaan!
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.