[ Markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen | Strategia ]

Markkinointibudjetti: päätä viisaasti ensi vuoden markkinoinnin euroista

Mari Dawe17.10.2024

Kun asetat ensi vuodelle liiketoiminnan tavoitteita, mieti, mitä niistä edistetään tiukasti suunnatulla markkinoinnilla. Kuinka paljon rahaa ja aikaa tarvitaan, jotta markkinoinnin tehot ovat sellaiset kuin halutaan?

Mari Dawe BSTR

Markkinointibudjetti määritetään tarpeeseen

Markkinoinnin budjetointiin on nyrkkisääntöjä, mutta ne eivät ole aivan yksiselitteisiä. On järkevää budjetoida markkinointiin siinä missä muihinkin liiketoiminnan kannalta tärkeisiin toimintoihin, mutta kiinteä prosentti ennustetusta liikevaihdosta ei välttämättä ole niistä paras. Realistisempi lähestymistapa on miettiä, mitä markkinointieuroilla pitää saada tulevana vuonna aikaan.

Markkinoinnin investointitarpeet määrittää ennen kaikkea yrityksen tilanne. Oletteko tehneet strategiamuutoksen, ovatko markkinat murroksessa, uudistutteko voimakkaasti, haetteko kasvua, onko tehty yrityskauppa? Jokainen näistä tilanteista tarvitsee erilaisen lähestymistavan ja investoinnin markkinointiin. Budjetillisesti se voi tarkoittaa suuriakin eroja panostukseen sinä vuonna, jolloin asiat toteutetaan.

Markkinointibudjetti huomioi kokonaisuuden

Kun markkinointibudjetti tehdään, sen mitoituksen ratkaisee se mitä yrityksessä on meneillään ja mitä rahalla pitää saada. Alla on esimerkkejä, joissa on selkeä päätarve, mutta myös ns. käyttöbudjetti, jolla uudistus tehdään näkyväksi ja laitetaan tuottamaan.

  1. Brändiuudistus
    Yrityksen brändi kaipaa uudistamista, jotta se on uskottava toimija strategisesti valittujen asiakkaiden silmissä ja erottuu kilpailijoista. Varaa budjettiin riittävä summa uudelleenbrändäykselle. Muista laskea mukaan kaikki, mihin uudistettu brändi vaikuttaa: verkkosivusto, somekanavat, pakkaukset, valomainokset, julkaisut ja niin edelleen.
  2. Verkkokaupasta lisäeuroja
    Yritys haluaa perustaa verkkokaupan toiseksi tulolähteeksi palvelumyynnin rinnalle. Varaa budjettiin rahaa verkkokaupan kehittämiselle ja toteuttamiselle sekä erinomaiselle hakukoneoptimoinnille ja hakukonemarkkinoinnille. Älä myöskään unohda kuvia ja tuotetekstejä. Niidenkin tuottaminen tarvitsee sekä raha- että aikabudjetin.
  3. Palvelun lanseeraus
    Teollisuuden alan yritys investoi uuteen koneeseen. Koneelle halutaan täysi käyttökapasiteetti, mutta se pitää luoda nollasta. Varaa budjettiin rahaa lanseerauskampanjan suunnittelulle ja toteuttamiselle.
  4. Tuotteen lanseeraus
    Elintarvikealan yritys tuo markkinoille uuden tuotteen. Tuote pitää ensi myydä keskusliikkeille, sitten tukea sen menekkiä kaupasta kuluttajaa aktivoimalla. Varaa rahaa tuotteen brändäämiselle, hyvälle keskusliikemarkkinoinnille, pakkauksille, lanseerauskampanjalle ja myymälämarkkinoinnille.

Jos tarvitset arviota markkinoinnin budjetointitarpeista, pyydä meiltä kustannusarvio. Sitten kun on toteuttamisen aika, yritykselläsi on siihen myös budjettia.

Lataa ilmaiseksi budjettipohja, jolla saat markkinointikulut hallintaan!

BSTR Mari Dawe

Mari Dawe

Asiakkuusjohtaja

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Kaikki yhteystiedot

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.