[ Markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen | Strategia ]

Markkinointibudjetti: päätä viisaasti ensi vuoden markkinoinnin euroista

Mari Dawe13.09.2021

Kun yritys asettaa liiketoiminnalle tavoitteita, on tärkeää sisällyttää keskusteluun myös markkinointitoimet. Kuinka paljon rahaa ja aikaa yritys on valmis satsaamaan muutokseen ja tekoihin, jotka vievät tavoitetta kohti?

Mari Dawe BSTR

Markkinointibudjetti määritetään tarpeeseen

Markkinoinnin budjetointiin on olemassa nyrkkisääntöjä, mutta ne eivät ole aivan yksiselitteisiä. On järkevää investoida markkinointiin siinä missä muihinkin liiketoiminnan kannalta tärkeisiin toimintoihin, mutta kiinteä prosentti liikevaihdosta ei välttämättä ole paras mittatikku budjettiin laitettaville markkinointieuroille. Parempi lähestymistapa on miettiä, mitä markkinoinnilla pitää saada tulevana vuonna aikaan.

Markkinoinnin panostuskohteen määrittää ennen kaikkea yrityksen tilanne. Oletteko tehneet strategiamuutoksen, ovatko markkinat murroksessa, uudistutteko voimakkaasti, haetteko kasvua, onko tehty yrityskauppa? Jokainen näistä tilanteista tarvitsee erilaisen lähestymistavan ja investoinnin markkinointiin. Budjetillisesti se voi tarkoittaa suuriakin eroja panostuksen suuruuteen sinä vuonna, jolloin asiat toteutetaan.

Markkinointibudjetti huomioi kokonaisuuden

Kun markkinointibudjetti tehdään, sen mitoituksen ratkaisee ensimmäisessä vaiheessa päätarve. On kuitenkin tärkeä muistaa, että uudistus ei tapahdu kuplassa, vaan se vaikuttaa moneen asiaan. Alla tästä on esimerkkejä, joissa on selkeä päätarve, mutta myös ns. käyttöbudjetti, jolla uudistus tehdään näkyväksi ja laitetaan tuottamaan.

  1. Brändiuudistus
    Yrityksen brändi kaipaa uudistamista, jotta se on uskottava toimija strategisesti valittujen asiakkaiden silmissä ja erottuu kilpailijoista. Varaa budjettiin riittävä summa uudelleenbrändäykselle. Muista laskea mukaan kaikki, mihin uudistettu brändi vaikuttaa: verkkosivusto, somekanavat, pakkaukset, valomainokset, julkaisut ja niin edelleen.
  2. Verkkokaupasta lisäeuroja
    Yritys haluaa perustaa verkkokaupan toiseksi tulolähteeksi palvelumyynnin rinnalle. Varaa budjettiin rahaa verkkokaupan kehittämiselle ja toteuttamiselle sekä erinomaiselle hakukoneoptimoinnille ja hakukonemarkkinoinnille. Älä myöskään unohda kuvia ja tuotetekstejä. Niidenkin tuottaminen tarvitsee sekä raha- että aikabudjetin.
  3. Palvelun lanseeraus
    Teollisuuden alan yritys investoi uuteen koneeseen. Koneelle halutaan täysi käyttökapasiteetti, mutta se pitää luoda nollasta. Varaa budjettiin rahaa lanseerauskampanjan suunnittelulle ja toteuttamiselle.
  4. Tuotteen lanseeraus
    Elintarvikealan yritys tuo markkinoille uuden tuotteen. Tuote pitää ensi myydä keskusliikkeille, sitten tukea sen menekkiä kaupasta kuluttajaa aktivoimalla. Varaa rahaa tuotteen brändäämiselle, hyvälle keskusliikemarkkinoinnille, pakkauksille, lanseerauskampanjalle ja myymälätuelle.

Jos tarvitset arviota markkinoinnin budjettien määrittämiseen, pyydä meiltä kustannusarvio. Sitten kun on toteuttamisen aika, yritykselläsi on siihen myös budjettia.

Mari Dawe henkilökuva

Mari Dawe

Asiakkuusjohtaja

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Kaikki yhteystiedot

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.