13.09.2021
Kun yritys asettaa liiketoiminnalle tavoitteita, on tärkeää sisällyttää keskusteluun myös markkinointitoimet. Kuinka paljon rahaa ja aikaa yritys on valmis satsaamaan muutokseen ja tekoihin, jotka vievät tavoitetta kohti?
Markkinoinnin budjetointiin on olemassa nyrkkisääntöjä, mutta ne eivät ole aivan yksiselitteisiä. On järkevää investoida markkinointiin siinä missä muihinkin liiketoiminnan kannalta tärkeisiin toimintoihin, mutta kiinteä prosentti liikevaihdosta ei välttämättä ole paras mittatikku budjettiin laitettaville markkinointieuroille. Parempi lähestymistapa on miettiä, mitä markkinoinnilla pitää saada tulevana vuonna aikaan.
Markkinoinnin panostuskohteen määrittää ennen kaikkea yrityksen tilanne. Oletteko tehneet strategiamuutoksen, ovatko markkinat murroksessa, uudistutteko voimakkaasti, haetteko kasvua, onko tehty yrityskauppa? Jokainen näistä tilanteista tarvitsee erilaisen lähestymistavan ja investoinnin markkinointiin. Budjetillisesti se voi tarkoittaa suuriakin eroja panostuksen suuruuteen sinä vuonna, jolloin asiat toteutetaan.
Kun markkinointibudjetti tehdään, sen mitoituksen ratkaisee ensimmäisessä vaiheessa päätarve. On kuitenkin tärkeä muistaa, että uudistus ei tapahdu kuplassa, vaan se vaikuttaa moneen asiaan. Alla tästä on esimerkkejä, joissa on selkeä päätarve, mutta myös ns. käyttöbudjetti, jolla uudistus tehdään näkyväksi ja laitetaan tuottamaan.
Jos tarvitset arviota markkinoinnin budjettien määrittämiseen, pyydä meiltä kustannusarvio. Sitten kun on toteuttamisen aika, yritykselläsi on siihen myös budjettia.
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.