Markkinointikanavat ja miten ne valitaan

Viivi Mäkiranta

Markkinointikanavia on loputon määrä, mutta missä juuri teidän pitäisi näkyä? Koska kanavaviidakko on vähintäänkin monimuotoinen, päätin kasata aiheesta pienen infopaketin valintoja helpottamaan. Siis aika kääriä hihat, sillä markkinointikanavat – here we come.

Miten valitsen yritykseni markkinointikanavat?

Kanavavalintoihin, kuten muihinkin markkinoinnin valintoihin vaikuttavat olennaisesti myymäsi tuotteet ja palvelut, sekä sitäkin enemmän asiakaspersoonasi, keille tuote soveltuu. Jos myyt puhelimen PopSocket-pidikkeitä ja yksi tärkeimmistä asiakaspersoonistasi on Teini Temonen – nuori trendien mukana kulkija, on perusteltua että yrityksesi panostaa esimerkiksi TikTok-mainontaan, sillä valtaosa potentiaalisista asiakkaistasi käyttää kanavaa. Jos taas markkinoit eleganttia fine dining -ravintolaa ja tärkein ostajapersoonasi on Eija Elegantti – laatutietoinen rouvashenkilö, ei TikTok ehkä ole teille se olennaisin markkinointikanava vaan paukut kannattaa käyttää esim. artikkelimarkkinointiin tai Facebookiin.

Koska asiakaspersoonia ja ostopolkuja on olemassa lukematon määrä, ei kaikki sovellu kaikille. Alla TOP 4 vinkkiä, joiden avulla pystyt tarkastelemaan omia kanavavalintojasi eri näkökulmista ja valitsemaan yrityksellesi parhaat markkinointikanavat.

Yrityksen markkinointikanavat – TOP 4 vinkit:

1. Määrittele tärkeimmät asiakaspersoonasi

Apua määrittelyyn löydät kollegani Salla Mikkolan blogista asiakaspersoona. Asiakaspersoonat tuovat toimintaasi sitä enemmän lisäarvoa, mitä tarkemmin pystyt ne määrittelemään, sillä tietoisuus lisää ymmärrystä. Asiakaspersoonat ja kohderyhmien koko on merkittävin kanavavalintoihin vaikuttava seikka.

2. Määrittele budjetti, paljonko olet valmis investoimaan markkinointiin

Pienellä budjetilla kannattaa keskittyä edullisempiin kanaviin, kuten Facebook/Instagram. Digitaaliset kanavat ovat usein edullisempia kuin perinteiset markkinointikanavat kuten printti. Isommalla budjetilla mukaan voi valita esim. ostettuja artikkeleita tai isomman vaikuttajamarkkinointikampanjan. Parhaassa tilanteessa mukaan valitaan useampi eri kanava, jotka tukevat toinen toistaan. Valitsemalla kanavat oikein juuri sinun asiakaspersooniesi mukaan, säästät rahaa. Muista huomioida budjetoinnissa sekä materiaalin tuotanto, että mediabudjetti.

3. Määrittele tavoitteet, mitä haluat toimilla saavuttaa

Pureskele tavoitteet pienemmiksi osatavoitteiksi. Jokaisen yrittäjän päätavoite on tehdä myyntiä, mutta mitkä ovat tavoitteesi ostopolun eri vaiheissa ja miten ne ohjaavat kanavalintojasi.

4. Mieti, missä kanavissa asiakaspersoonasi voivat kohdata yrityksesi ostopolun eri vaiheissa

Ostopolut käydään nykyään yhä itsenäisemmin ilman myyjän tukea, joten yrityksesi mediapresenssi ei ole yhdentekevä. Harva ostaa nykyään mitään sokkona, ellei ole törmännyt tuotteeseen tai palveluun aiemmin. Ostopolkuasi voit tarkkailla esimerkiksi AIDA-mallin avulla.

A = Attention eli tietoisuus > Missä tilanteessa ja miten asiakaspersoonasi voi kohdata tuotteesi nyt. Onko ensimmäinen kosketuspinta kaupan hyllyllä, vai onko hän törmännyt tuotteeseesi esimerkiksi somen kautta? Tee itsellesi lista kanavista, joissa asiakas voi tuotteeseesi törmätä ja mieti, mikä kanavista olisi juuri asiakaspersoonallesi sopivin. Huomioi myös ajankohta, milloin tai millaisella hetkellä asiakaspersoona on vastaanottavaisin tarjoamallesi tiedolle.

I = Interest eli kiinnostus > Kun tietoisuus on saavutettu, miten herätetään kiinnostus? Miksi tuotteesi tai palvelusi soveltuisi niin hyvin juuri kyseiselle asiakaspersoonalle? Kiinnostuksen herättämiseen soveltuu monikin kanava, esim. somemainos, blogi tai vaikuttajan kanssa toteutettu sisältökokonaisuus. Tärkeintä on, että kanavan kautta pystyt tarjoamaan asiakkaalle tietoja, jotka kutkuttavat oikeaa kohtaa aivoissa. Jos asiakaspersoonia on useita, mieti kanavavalinnat ja sisällöt jokaiselle yksitellen.

D = Desire eli halu > Mahtavaa, kiinnostus on herännyt. Seuraavaksi vuorossa on halun synnyttäminen. Miksi asiakas haluaa juuri sinun tuotteesi? Miten ja missä kanavissa se tapahtuu? Mieti kaikki seikat, jotka tekevät tuotteestasi haluttavan asiakaspersoonillesi ja listaa ne ylös. Kun halut on hahmotettu, mieti miten pystyisit ne parhaiten herättämään. Vaatiiko tuotteesi esim. esittelyä, että sen käyttö avautuu? Jos näin, toimisiko kanavana esim. Instagram Reels vai kokeilisitko YouTubea tai vaikuttajaa? Erilaiset suosittelut ja referenssit toimivat tässä kohtaa, sillä on helpompi tehdä ostopäätös, kun joku on vahvistanut tuotteen toimivaksi.

A = Action eli toiminta > Kha-ching, kassakone kilahtaa, ostopäätös on syntynyt ja kaupat tuli. Mutta kenelle? Tässä vaiheessa kelkka voi vielä kääntyä ja asiakas voi valita toisen tuotteen, jos se vaikuttaakin jostain syystä paremmalta. Hyviä kanavia varmistaa kassakoneen kilahdus omaan kassaan on esimerkiksi hakusanamainonta, jolla varmistetaan verkkosivustosi löytyminen Googlen ensimmäisten hakutuloksien joukosta. Myös erilaiset suorat linkit kaupan tekoon varmistavat sen, ettei väliin mahdu suunnan kääntäjiä. Jos tuotettasi myydään vain kaupassa, varmista pakkauksesi erottautuminen massasta loistavalla pakkaussuunnittelulla sekä erilaisilla hyllypuhujilla.

+ L = Loyalty eli uskollisuus > AIDA-mallista muokattu AIDAL-malli lisää mukaan vielä L:n eli uskollisuuden. Suurin osa yrityksistä tavoittelee sitä, että asiakkaan ja yrityksen välille syntyy uskollisuus, eli asiakas sitoutuu ostamaan tarjoamanne tuotteet ja palvelut teiltä useammin kuin kerran. Uskollisuutta synnytetään tarjoamalla asiakkaalle syitä palata takaisin. Tuotteen pitää tietenkin olla kunnossa, mutta markkinoinnin avulla uskollisuutta voidaan myös vahvistaa. Kokeile esim. uutiskirjeitä tai vaikkapa uudelleenmarkkinointia, jossa suosittelet muita tuotteitasi, jotka asiakaspersoonaasi voisi kiinnostaa. Tarjoa myös sisältöä, joka auttaa asiakastasi käyttämään tuotettasi paremmin.

Äh, kamalan monimutkaista – tiedän. Toivottavasti pystyin kuitenkin tarjoamaan jotain kättä pidempää valintojesi tueksi. Jos kaipaat valintojen tekoon apuja tai haluat jeesiä materiaalin tuotantoon, “klik” yhteystiedot ja tiedät mihin soittaa.

-Viivi

Ota yhteyttä

Lähdetään yhdessä matkalle kohti kasvua. Mitä innostavampi matka, sitä vaikuttavampi määränpää.

Mari Dawe

Myyntipäällikkö

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please type your message.