13.10.2021
Markkinointikanavia on loputon määrä, mutta missä juuri teidän pitäisi näkyä? Koska kanavaviidakko on vähintäänkin monimuotoinen, päätin kasata aiheesta pienen infopaketin valintoja helpottamaan. Siis aika kääriä hihat, sillä markkinointikanavat – here we come.
Kanavavalintoihin, kuten muihinkin markkinoinnin valintoihin vaikuttavat olennaisesti myymäsi tuotteet ja palvelut, sekä sitäkin enemmän asiakaspersoonasi, keille tuote soveltuu. Jos myyt puhelimen PopSocket-pidikkeitä ja yksi tärkeimmistä asiakaspersoonistasi on Teini Temonen – nuori trendien mukana kulkija, on perusteltua että yrityksesi panostaa esimerkiksi TikTok-mainontaan, sillä valtaosa potentiaalisista asiakkaistasi käyttää kanavaa. Jos taas markkinoit eleganttia fine dining -ravintolaa ja tärkein ostajapersoonasi on Eija Elegantti – laatutietoinen rouvashenkilö, ei TikTok ehkä ole teille se olennaisin markkinointikanava vaan paukut kannattaa käyttää esim. artikkelimarkkinointiin tai Facebookiin.
Koska asiakaspersoonia ja ostopolkuja on olemassa lukematon määrä, ei kaikki sovellu kaikille. Alla TOP 4 vinkkiä, joiden avulla pystyt tarkastelemaan omia kanavavalintojasi eri näkökulmista ja valitsemaan yrityksellesi parhaat markkinointikanavat.
A = Attention eli tietoisuus > Missä tilanteessa ja miten asiakaspersoonasi voi kohdata tuotteesi nyt. Onko ensimmäinen kosketuspinta kaupan hyllyllä, vai onko hän törmännyt tuotteeseesi esimerkiksi somen kautta? Tee itsellesi lista kanavista, joissa asiakas voi tuotteeseesi törmätä ja mieti, mikä kanavista olisi juuri asiakaspersoonallesi sopivin. Huomioi myös ajankohta, milloin tai millaisella hetkellä asiakaspersoona on vastaanottavaisin tarjoamallesi tiedolle.
I = Interest eli kiinnostus > Kun tietoisuus on saavutettu, miten herätetään kiinnostus? Miksi tuotteesi tai palvelusi soveltuisi niin hyvin juuri kyseiselle asiakaspersoonalle? Kiinnostuksen herättämiseen soveltuu monikin kanava, esim. somemainos, blogi tai vaikuttajan kanssa toteutettu sisältökokonaisuus. Tärkeintä on, että kanavan kautta pystyt tarjoamaan asiakkaalle tietoja, jotka kutkuttavat oikeaa kohtaa aivoissa. Jos asiakaspersoonia on useita, mieti kanavavalinnat ja sisällöt jokaiselle yksitellen.
D = Desire eli halu > Mahtavaa, kiinnostus on herännyt. Seuraavaksi vuorossa on halun synnyttäminen. Miksi asiakas haluaa juuri sinun tuotteesi? Miten ja missä kanavissa se tapahtuu? Mieti kaikki seikat, jotka tekevät tuotteestasi haluttavan asiakaspersoonillesi ja listaa ne ylös. Kun halut on hahmotettu, mieti miten pystyisit ne parhaiten herättämään. Vaatiiko tuotteesi esim. esittelyä, että sen käyttö avautuu? Jos näin, toimisiko kanavana esim. Instagram Reels vai kokeilisitko YouTubea tai vaikuttajaa? Erilaiset suosittelut ja referenssit toimivat tässä kohtaa, sillä on helpompi tehdä ostopäätös, kun joku on vahvistanut tuotteen toimivaksi.
A = Action eli toiminta > Kha-ching, kassakone kilahtaa, ostopäätös on syntynyt ja kaupat tuli. Mutta kenelle? Tässä vaiheessa kelkka voi vielä kääntyä ja asiakas voi valita toisen tuotteen, jos se vaikuttaakin jostain syystä paremmalta. Hyviä kanavia varmistaa kassakoneen kilahdus omaan kassaan on esimerkiksi hakusanamainonta, jolla varmistetaan verkkosivustosi löytyminen Googlen ensimmäisten hakutuloksien joukosta. Myös erilaiset suorat linkit kaupan tekoon varmistavat sen, ettei väliin mahdu suunnan kääntäjiä. Jos tuotettasi myydään vain kaupassa, varmista pakkauksesi erottautuminen massasta loistavalla pakkaussuunnittelulla sekä erilaisilla hyllypuhujilla.
+ L = Loyalty eli uskollisuus > AIDA-mallista muokattu AIDAL-malli lisää mukaan vielä L:n eli uskollisuuden. Suurin osa yrityksistä tavoittelee sitä, että asiakkaan ja yrityksen välille syntyy uskollisuus, eli asiakas sitoutuu ostamaan tarjoamanne tuotteet ja palvelut teiltä useammin kuin kerran. Uskollisuutta synnytetään tarjoamalla asiakkaalle syitä palata takaisin. Tuotteen pitää tietenkin olla kunnossa, mutta markkinoinnin avulla uskollisuutta voidaan myös vahvistaa. Kokeile esim. uutiskirjeitä tai vaikkapa uudelleenmarkkinointia, jossa suosittelet muita tuotteitasi, jotka asiakaspersoonaasi voisi kiinnostaa. Tarjoa myös sisältöä, joka auttaa asiakastasi käyttämään tuotettasi paremmin.
Äh, kamalan monimutkaista – tiedän. Toivottavasti pystyin kuitenkin tarjoamaan jotain kättä pidempää valintojesi tueksi. Jos kaipaat valintojen tekoon apuja tai haluat jeesiä materiaalin tuotantoon, “klik” yhteystiedot ja tiedät mihin soittaa.
Kirjoittaja: Viivi Kristo
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.