Matti_bstr
  • Jussi Ojala

    2017-11-23

Menestyjät luottavat tarinoihin

”Sun tuote tai palvelu ei kiinnosta ketään. Mutta mitä lisäarvoa se tuottaa ja minkä arjen ongelman se voi ratkaista? Se voi kiinnostaa.” Näillä alkusanoilla olen viime viikkoina puhunut useamman kerran tarinoista.

Valitettavan usein nähdään ja tehdään markkinointia, jolla ei ole mitään sanottavaa. Kun avaat netin, kirjaudut some-tilillesi, avaat lehden tai kuljet kaupungilla, löydät lähinnä ärsykkeitä, jotka toistavat omaa loistavuuden sanomaansa rationaalisiin hyötyihin vedoten: saat bonusta 15 prosenttia ja alennusta 50, uudet mallit tulivat, löytyy makuja jokaiseen lähtöön, halvempaa ja halvempaa.

Me markkinoijat yritämme vakuuttaa ihmiset järjen avulla käyttämällä toistoa loputtomana tehokeinona. Emme ymmärrä, että asiasta voisi olla syvempääkin sanottavaa – ja että sillekin sanomalle olisi kuuntelijoita.

Kuluttajat haluavat olla mukana menestystarinoissa. Tai oikeastaan me haluamme olla luomassa menestystarinoita. 87 prosenttia kuluttajista kaipaa syvempää suhdetta brändeihin ja uskokaa tai älkää, tunne ohjaa meidän ostokäyttäytymistämme kaikkein voimakkaimmin. Tämä on toki todettu jo kauan sitten.

Tunne ohjaa meitä ja tarinat sitovat tunteet ja ihmiset yhteen. Ihmisen muisti toimii tunteiden avulla. Voimakkaimpia muistoja ovat ne, jotka ovat herättäneet voimakkaimpia tunteita. Toisilla se voi olla uuden elämän alku, onnistuminen, kesäloma tai jokajouluinen koko perheen lomamatka lämpöiseen. Toisilla se voi olla suru tai pelko. Muisti toimii tunteiden avulla, mutta me ammattilaiset emme vain luota aitoihin tunteisiin.

Uskon, että tulevaisuuden kilpailuetua luodaan tällä hetkellä tarinoiden avulla. Onneksi en ole väitteeni kanssa yksin, sillä maailmalta ja kotimaasta löytyy lukuisia esimerkkejä tarinoiden voimasta. Esimerkit ovat toisaalta niin klassisia, että jätän omenat ja asumiset tässä kohtaa kertomatta, mutta menestyjät todella luottavat tarinoihin.

Mikä sitten on tarina?

Yrityskontekstissa tarinan voi selittää lyhyesti sanalla merkitys: miksi ja ketä varten olemme olemassa, mikä on yrityksen DNA. En väitä tätä helpoksi löytää. Se vaatii paljon työtä ja sukeltamista syvälle. Välillä otamme askelia taaksepäin ja tuskastelemme omaa olemassaoloamme, mutta kaiken kovuuden takaa paljastuu aina se viimeinen miksi, joka kertoo totuuden.

Juuri sen ihmiset haluavat kuulla. Älä yritä kertoa kaikkea auki, jätä tilaa omalle mielikuvitukselle ja ennen kaikkea anna ihmisille mahdollisuus hypätä osaksi tarinaa. Kuvitella itsensä menestyksen luojaksi ja koko tarinan sankariksi. Mutta muista. Tarinoiden kertominen voi olla vaarallista, menestys yllättää aina.

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

mari-dawe-bstr

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

teemu-lampinen-bstr

Teemu Lampinen

046 922 2849
teemu.lampinen@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.