[ Markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen | Sisällöntuotanto ]

Miksi sisältöstrategia on tarpeen?

Viivi Kristo14.03.2023

Olipa kerran yritys, joka kamppaili myynnin kanssa. Liidit täytyi etsiä kiven alta, yritystä ei löydetty ja tunnettuus kohderyhmässä oli pientä. Myyjäpoloiset soittelivat puhelinlangat kuumina päivät pitkät yrittäen löytää maksavia asiakkaita, mutta tulokset jäivät laihoiksi ja myyntiä tuli vain pieniä summia. Mikä nyt avuksi, kyselivät myyjät ja yrityksen johto.

Viivi Kristo BSTR

Kuvailemani tarina on monelle yritykselle arkipäivää. Ilman liidejä myyntityö on todella aikaa vievää ja kallista, ja tavoitteet vaikeita saavuttaa. Miten voisi löytää oikeat asiakkaat helpommin ja vetää heitä puoleensa isompina massoina kerrallaan?

Vastaus: Sisältöstrategian avulla

Sana strategia sisältää kylmän klangin. Se kuulostaa monimutkaiselta, vaikealta toteuttaa ja kalliilta. Siksi moni kaihtaa sen tekemistä, koska ajattelee että ei osaa tai kokee, ettei siihen ole varaa. Oikeasti asia ei kuitenkaan ole niin. Strategia-sanalla viitataan yksinkertaistettuna suunnitelmaan, jolla pyritään saavuttamaan tavoiteltu päämäärä. Ei sen kummempaa. Kun eteen lisätään sana “sisältö”, tarkoittaa se sitä, että ko. suunnitelma keskittyy nimenomaan sisältöjen suunnitteluun.

Hyvin laadittu sisältöstrategia auttaa organisaatiota saavuttamaan tavoitteensa paremmin ja tehokkaammin, sillä se varmistaa, että sisältö on kohdennettua ja relevanttia, ja että se tukee organisaation liiketoimintatavoitteita. Sisältöstrategia on ennen kaikkea työkalu, joka ohjaa ja helpottaa päivittäistä tekemistä. Se vastaa kysymyksiin miksi, kenelle, miten, milloin ja missä. Sen avulla sinun ei tarvitse joka kerta keksiä pyörää uudelleen, vaan voit keskittyä tuottamaan sisältöä strategiasi mukaan ja säästää ison osan aivokapasiteettiasi tärkeämpiin tehtäviin.

Sisältöstrategia on yrityksesi paras asiakaspalvelija

Sisältöstrategian tehtävä on palvella asiakkaita ja yritystä samaan aikaan. Asiakkaille se tarjoaa lisäarvoa, vastauksia kysymyksiin ja apua haasteisiin. Yritykselle se tuo lisää asiakkaita, jotka saapuvat yrityksen luo itse ja ostohousut jalassa.

Sisältöstrategiassa keskitytään sekä jatkuvaan sisällöntuotantoon eri kanavissa, että yrityksen digipresenssiin hakukoneiden näkökulmasta. Sisältöä tuotetaan siksi, että asiakkaasi voivat tuntea sinut ja sen mitä yrityksesi voi juuri hänelle tarjota ilman, että joutuisit olemaan kaikkiin aina henkilökohtaisesti yhteydessä.

Jatkuva sisällöntuotanto tuo yrityksesi jatkuvasti asiakkaidesi silmille. Kun tuotat sisältöä monipuolisesti ja asiakaslähtöisesti, asiakas haluaa seurata sisältöjäsi, koska ne tuottavat hänelle lisäarvoa. Pysyt asiakkaidesi mielessä, asiakas oppii tuntemaan sinut ja brändisi paremmin ja pystyt hoksauttamaan häntä eri palveluista ja niiden hyödyistä. Samalla lämmittelet häntä koko ajan lähemmäs ostopäätöstä ja pyrit saamaan hänet olemaan yhteydessä sinuun, eikä toisinpäin. 

Huomioi, että lämmittelyvaiheen tärkeyttä ei sovi vähätellä. Sisältöjesi täytyy herättää asiakkaassasi ensin kiinnostus, sitten halu ja sen jälkeen vielä luottamus, ennen kuin hän on valmis sitoutumaan sinuun, ja juuri siitä syystä sisältöstrategia on niin tärkeä. Ilman sitä yrität myydä kylmille kontakteille ja onnistumisprosentti jää yleensä valitettavan pieneksi.

Jatkuvan sisällöntuotannon lisäksi sinun tulee huolehtia yrityksesi digipresenssistä. Digipresenssi on kunnossa, kun asiakas löytää sinun kanavistasi kaiken palveluihisi liittyvän tiedon aina kun hän sitä etsii. Jos esimerkiksi yrityksesi myy polkupyöriä, mieti millaiset pyöriin ja pyöräilyyn liittyvät asiat asiakastasi kiinnostaa ja mihin hän voisi etsiä vastausta hakukoneista. Kenties hän haluaa tietää tietyn pyörämallin arvosteluista ja ominaisuuksista, tai ehkä jotain pyörän huollosta. Varmista sisältöjen avulla, että asiakkaasi päätyy näitä hakiessaan sinun sivuillesi, eikä kilpailijan.

Kannattaako sisältöstrategiaan panostaa, kun nykyään kaikki muuttuu koko ajan?

Kyllä kannattaa. Strategian kivijalka, eli liiketoiminnan tavoitteet, unelma-asiakkaat, yrityksen ydintarina ja tärkeimmät palvelut kestävät aikaa. Sisältöstrategian seuraava steppi, eli sisältöjen suunnittelu on se, joka aaltoilee ajan aallokossa enemmän, mutta sisältöstrategian ollessa kunnossa, myös ne tyrskyt on helppo hallita.

Olisiko aika valjastaa sisältöstrategia myös sinun käyttöösi?

Tutustu BSTR:n sisältöstrategiapalveluihin

Viivi Kristo BSTR

Viivi Kristo

Strategi, vanhempainvapaalla

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Kaikki yhteystiedot

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.