26.03.2019
Omaa ostoprosessia tarkasteltuani ja asiaa alan ihmisenä märehdittyäni kokosin listan pointteja, joista on hyötyä muillekin kuin autokauppialle.
Kirjoitin alkuvuodesta blogin ostoprosessista, jonka kävimme mieheni kanssa läpi hirsitalon rakennuttajina. Samaan aikaan meillä oli menossa toinenkin ostoprosessi, jonka avulla laajennan aikaisempien pohdintojeni pointteja. Aikaisempi blogi löytyy täältä.
Samoihin aikoihin, kun kaivinkoneen kauha kuopaisee talollemme perustuksia, meille syntyy perheenlisäystä ja perheestämme tulee viisihenkinen. Lapsiluvun kasvu toi eteemme yllättävän haasteen: nykyautot kehitetään pääsääntöisesti keskimääräisen tilastoluvun 1,85 lasta/perhe mukaan. Autoissa panostetaan kahden takapenkillä matkustavan mukavuuteen ja kolmea lastenistuinta on lähes mahdotonta saada mahtumaan, varsinkin jos ne haluaa kiinnittää turvallisesti Isofixeillä. Meidän oli siis ryhdyttävä autokaupoille, sillä nykyiseen autoomme on turha yrittää tukkia edes normaalia takapuolta kahden istuimen väliin.
Kuten aina, myös auton etsiminen alkoi netistä Googlen etusivulta. Hakusanoja piti kokeilla useita eri vaihtoehtoja ja laittaa kaikki etsivätaidot kehiin. Halusimme tietää suurinpiirtein mihin suunnata, sillä emme halunneet kierrellä avuttomina liikkeitä. Tällä kertaa tietoa oli lähdettävä etsimään myös englanniksi, sillä meitä miellyttäviä vastauksia ei ollut tarjolla suomeksi. Haaste oli tottuneellekin surffaajalle yllättävän vaikea – lähinnä koska kaivattuja ominaisuuksia ei juurikaan ole olemassa.
Aluksi selasimme automalleja ja -merkkejä, joista olimme olleet kiinnostuneita aikaisemminkin. Aika pian kuitenkin huomasimme, että takapenkeistä muodostui meille yllättävä haaste: istuimia ei saanut Isofixeillä kiinni, istuimet olisivat ihan kiinni toisissaan ja käytännöllisyys olisi hommasta kaukana, kun kädet eivät mahtuisi laittamaan vöitä kiinni istuinten välissä. Useiden kuukausien etsimisen jälkeen meille oli muodostunut lista mahdollisista autoista. Lista oli muodostunut lähinnä erilaisista blogeista, joissa perheenisät ja -äidit kertovat kokemuksistaan ja listaavat vaihtoehtoja. Lisäksi tietoa löytyi erilaisten teknisten julkaisujen artikkeleista.
Listan muodostumisen jälkeen selvitimme lähimmät autoliikkeet, joissa pääsimme testaamaan istuimia paikoilleen. Kiersimme lopulta yhden päivän aikana kaikki vaihtoehdot. Istuimme takapenkeillä ja arvioimme tiloja. Vaihtoehdot kapenivat lopulta vain yhteen autoon, jossa oli kolmelle Isofix-istuimelle paikka ja istuimet mahtuivat normaalisit vierekkäin. Tietenkin meillä oli vaatimuksissa muitakin tärkeitä ominaisuuksia, kuten ajettavuus, tilat koiralle ja lastenrattaille sekä jalkatilat pidemmillekin koiville, kulutus ja kohtuullinen hinta (sekä siedettävä ulkonäkö). Seulan läpäisseitä autoja löytyi Suomesta vain muutama, joten tarjouskilpailu sekä ostotapahtuma käytiin sähköpostitse. Sitten kun kaupat olivat syntyneet, haettiin vain auto kotiin.
Autoliikkeissä on kuulemani mukaan herätty kuluttajien uusiin toimintatapoihin, mutta tekemistä kyllä piisaa. Palvelumuotoilu olisi hyvä sisällyttää jokaisen mitä tahansa -myyvän yrityksen kehityslistalle. Auton ostamiseen kumminkin kuuluu myös auton koeajo ja renkaiden potkiminen. Pisteitä olisi ropissut, jos myyjä olisi esimerkiksi osallistunut istuinten sovittamiseen, vaikka toki pohjalaiselle sopii usein tyyli “kokeilkaa vain, auto on tuolla pihassa, tässä on avaimet”. Ylipäätään avuliaisuus, ongelman ratkaisun etsiminen ja tarjoaminen olisi saanut asiakkaan kiitolliseksi.
Omaa ostoprosessia tarkasteltuani ja asiaa alan ihmisenä märehdittyäni kokosin listan pointteja, joista on hyötyä muillekin kuin autokauppialle. Oli tuotteesi tai palvelusi mitä tahansa, ota huomioon nämä asiat:
Turvaistuinostoksilla törmäsimme toiseen pariskuntaan, jotka tulivat kyselemään olemmeko löytäneet autoa kolmelle istuimelle. Ongelman täytyy siis olla ajankohtainen myös monissa muissa perheissä tällä hetkellä. Jos törmäsit blogiin etsiessäsi autoa samoilla kriteereillä, voin vinkata meidän valitseman merkin ja mallin vaikka Linkedinissä tai Facebookissa. Laita vain viestiä, niin kerron mielelläni enemmän.
BSTR taasen voi auttaa eteenpäin esittelemissäni ongelmissa ja niiden taklaamisessa. Ole rohkeasti yhteyksissä: tapaaminen ei sido mihinkään ja keskusteluhetket ovat hyvin antoisia molemmille osapuolille.
Kirjoittaja: Hanne Pohto-Viita
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.