05.10.2022
Nordic Business Forum nosti esiin tärkeimpiä tulevaisuuden työelämän taitoja ja värisytti mieltä jopa pelottavilla tulevaisuuskuvilla.
Nordic Business Forum toteutettiin livenä kolmen vuoden jälkeen. Teemana oli tulevaisuuden johtaminen (Future-Focused Leadership). Me BSTR Akatemian harjoittelijat osallistuimme livestreamiin, joka järjestettiin Biorexin elokuvateatterissa. Livestream järjestettiin Seinäjoella Into Seinäjoen ja Ilkan toimesta. Mukana yhteistyössä oli myös SeiES. Kumpikaan meistä ei ollut aiemmin osallistunut tapahtumaan, mutta olimme kuulleet siitä kuuluisien puhujien myötä.
Tapahtuman juonsi karismaattinen Pep Rosenfeld, joka on tullut tunnetuksi Boom Chicago -improvisaatioteatterista Amsterdamista. Rosenfeld on juontanut Nordic Business Forumia ennenkin, ja hän onkin todella taitava yhdistämään komiikan ja juontamisen selkeäksi, mutta viihdyttäväksi kokonaisuudeksi. Hän otti hienosti huomioon niin liveyleisön, kuin myös livestreamia katselevat. Lisäksi juonnot oli suunniteltu hienosti niin, että ne olivat ajankohtaiset ja sisälsivät rutkasti huumoria.
Alkuun keskittyminen kiinnittyi paljolti upeisiin valoihin, grafiikoihin ja lavasteisiin. Alkuhäkellyksen päälle nähtiin vielä upeat avajaiset, joissa esiintyi Lenni-Kalle Taipale yhtyeineen ja samaan aikaan Keenia Simona piirsi tarinaa hiekan avulla, joka heijastettiin yleisölle. Aloitus oli yllättävä, mutta oli mukavaa nähdä myös taiteen eri muotoja ennen puheenvuoroihin siirtymistä. Alun teos herätti varmasti jokaisen salissa istujan mielenkiinnon ja sai luotua tunnetta siitä, että olisimme paikan päällä seuraamassa esitystä.
Jokaisen puhujan puheen myötä mieleen heräsi monenlaisia kysymyksiä ja mietteitä siitä, millainen tulevaisuuden työelämä tulee olemaan, ja kuinka kehitys tulee tapahtumaan. Professori Yuval Noah Hararin “The Most Important Skills for the Future of Work” puheenvuoro kertoi tulevaisuuden työelämän muutoksista. Hararin mukaan tulevaisuudessa mukautumisella ja sopeutumisella on erityinen rooli työelämässä.
Teknologian kehittymisen myötä yhä useammassa työssä eri vaiheita pystytään korvaamaan tekniikalla. Tämä nopeuttaa ja tehostaa työn etenemistä, mutta miten käy ihmisten, jotka ennen toteuttivat nämä samaiset työvaiheet itse? Näiden ihmisten haasteena tulee olemaan uudelleen kouluttautuminen ja sopeutuminen uusiin töihin.
Vaikka tekoäly ja teknologia eivät ole tulleet korvaamaan kaikkia työntekijöitä, on jokaisen syytä harjoittaa sopeutumista ja “unlearn”mielen hallitsemista. “Unlearn” mielellä tarkoitetaan kykyä unohtaa oppimansa asia ja löytää erilaisia perspektiivejä, joiden kautta on mahdollista löytää uusia ulottuvuuksia ja tapoja toimia. “Unlearn” vapauttaa rutineista ja toimintatavoista ja mahdollistaa uusien ja toimivimpien ratkaisujen keksimisen. Uusien asioiden oppimisen ei tulisi olla lineaarista, vaan on oltava valmiina oppimaan uusia asioita alusta, pysyäkseen relevanttina työelämässä.
Tulevaisuudessa korostuu emotionaalinen viisaus ja kyky oman mielen kehittämiseen ja itseensä tutustumiseen. On helpottavaa ja lohdullista kuulla, että tulevaisuudessa emotionaalisella ajattelulla on suuri merkitys, ja vaikka työnteossa tekoälyn käyttö lisääntyy, kuitenkin myös ihmisten tunteille ja mielelle on tilaa työelämän kehityksessä.
Elämme ajassa, jossa työelämän kehitys ja muutos tulee olemaan suurta. Vähitellen huomaamme, kuinka teknologian kehitys on alkanut viemään työelämää suuntaa, jossa osana ihmisten arkea on metaverse eli rinnakkaistodellisuus. Työelämässä alkaa Martin Lindströmin käsittelee puheenvuorossaan “Building a Brand for 2030s” vuoden 2030 yritysten kehittymistä, ja sitä kuinka brändin rakentamisessa tulisi ottaa huomioon tulevaisuuden metaverse.
Lindström nostaa esiin palvelukehityksen, jossa metaversessä pystyttäisiin tuottamaan erilaisia palveluita ja kokemuksia, joiden vaikutukset koettaisiin fyysisesti, vaikka todellisuudessa ne tapahtuvat rinnakkaistodellisuudessa. Saattaa kuulostaa uskomattomalta ja epätodennäköiseltä, mutta muutos tulee olemaan väistämätöntä, ja vähitellen myös brändien on kehityttävä suuntaan, jossa metaverse yhdistyy brändin toteutuvuuteen.
Rinnakkaistodellisuus on asia, jota elokuvat ja tv-sarjat käsittelevät, ja sen toteutuminen oikeassa elämässä kuulostaa pelottavalta, mutta myös mielenkiintoisella. Metaversen myötä uusien sekä vanhojen tuotteiden kehitys nousee uudelle tasolle, ja luvassa on varmasti jotain ainutlaatuista, jollaista ei ennen olla nähty.
Metaverse avaa uusia ovia erilaisten tuotteiden ja palveluiden kehitykselle, ja on osana myös uudistamassa brändien tulevaisuutta. Brändin kehityksessä Lindström korostaa myös brändi tunnettuvuuden terävöittämistä. Pienet yksityiskohdat luovat brändin kokonaisuuden, mutta brändillä tulisi olla yksi sana, muoto tai väri, joka kiteyttää koko brändin.
Lindströmin mukaan brändin tulisi olla smashable, eli brändi tulisi olla tunnistettavissa pienestä osasta brändin yksityiskohtaa. Hyvänä esimerkkinä toimii Coca-Cola, jonka logo on tunnistettavissa, vaikka lasinen pullo, jossa logo sijaitsee, menisi rikki. Brändi on silti tunnistettavissa pienistä logon palasista. Smashable termi on osuva tapa kuvaamaan brändin tunnettavuuden mittaria. Liian yksityiskohtaiset ja laajat brändin yksityiskohdat unohtuvat helposti, ja brändi jää monelle tuntemattomaksi. Brändi on helposti mieleen jäävä ja muistettava, kun sen kiteytys on yksinkertainen ja ytimekäs. Tällaisen brändin luominen on haastavaa, mutta sen onnistuessa brändi on valmis vuoteen 2030.
Nordic Business Forum koostui erilaisista teemoista, jotka kuitenkin tukivat toisiaan ja loivat kokonaisuuden, joka opetti paljon liike-elämästä, tulevaisuuden työelämästä sekä omista arvoista. Kokonaisuudessa Nordic Business Forum oli visuaalisesti hieno ja näyttävä kokonaisuus, jonka moninaisuus ja inspiroivat puheenvuorot saivat myös kuuntelijat kyseenalaistamaan ja pohtimaan tulevaisuuden muutoksia työelämässä sekä pohtimaan oman itsensä kehittämistä työelämässä sekä ihmisenä.
Ensimmäinen Nordic Business Forum kokemus oli paljon ajatuksia herättelevä, ja uusia näkemyksiä nostanut tapahtuma, josta oli varmasti hyötyä tulevaisuuden työelämässä. Osallistumme varmasti uudelleen ensi vuonna ja voimme suositella muillekin!
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.