Matti_bstr
  • Anne Kohtala

    2018-01-18

Mitä kaiketonta täällä vanhastellaan?

Yksi sana kertoo joskus enemmän kuin tuhat sanaa. Hyvään sanaan tiivistyvät aika ja ilmiöt, politiikan tapahtumat, päivän trendit, uudet palvelut, viimeisin tekniikka, yhteiskunnan murros. Se kertoo ajankohtaisen, jonka ääressä elämme ja mediasta luemme.

Tästä kerää mielenkiintoista dataa kotimaisten kielten keskus (Kotus), joka vuosittain poimii sanatietokantaansa noin seitsemäntuhatta uutta tai muutoin vuoden mittaan runsaasti esillä ollutta sanaa. Nämä sanat syntyvät tarkoituksella tai vahingossa median äänekkäimmissä otsikoissa – ja markkinointitoimistoissa.

Vuonna 2010 listoille tulivat nettirasismi ja digitaalinen jalanjälki, 2011 mauto ja hipsteri, 2012 paljuilu ja antijytky, 2013 hipaisukortti ja selfie, 2014 kuittipakko ja slaavikyykky, 2015 halpuuttaminen ja emoji, 2016 nyhtökaura, suvakki ja trumpismi, etähoiva, kiky, konmari, läskipyörä, pokettaminen, vokki, valemedia

Entä vuosi 2017? Maistuuko vielä ensi vuosikymmenellä sirkkaleipä, jonka raaka-aine on kasvanut sirkkalassa. Onko yhä tärkeää, että ruoka on kaiketonta. Puhuvatko netissä möyhääjät, onko meillä motia, tavataanko livetysten, onko vege-kebab vebab ja kuka muistaa tonttuovet tai spinneribuumin?

Toiset jäävät elämään, toiset ovat käymässä vain. Ei tullut huudelmasta vastinetta twiitille, kuten vuonna 2015 vielä uumoiltiin. Vuoden 2014 cheekismikin kaipaa jo sanakirjaa auetakseen.

Yhtä kaikki ne kirjoittavat kuitenkin historiaa. On syntynyt uusi juttu tai kokonainen aate, joka on tarvinnut nimen. Kun taustalla on kokonainen ajatusmaailma, kuulija tarvitsee jo taustoja ymmärtääkseen, mistä on kysymys. Toisinaan sanan merkitys muuntuu ajan hengessä. Mitä mietimmekään suvakeista ja trumpismista kymmenen vuoden kuluttua? Riippuu siitä, mitä maailmassa on siihen mennessä tapahtunut.

Entä millaisia sanoja vuosi 2018 tuo tullessaan? Nyt ainakin pandaillaan, ja näin presidentinvaalien alla uusia muotisanoja odotellessa voimme hiukan vaikka väyrystellä (venkoilla) tai vanhastella (mitä ikinä se voisikaan olla).

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

mari-dawe-bstr

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

teemu-lampinen-bstr

Teemu Lampinen

046 922 2849
teemu.lampinen@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.