24.03.2020
Useilla yrityksillä peruuntuivat juuri yhdet vuoden tärkeimmistä asiakaskontaktointikeinoista – messut. Miten paikata tämä näkyvyys ja millaisia toimia tarvitaan?
Kaduilla ja kaupoissa on nyt hiljaista poikkeustilan vuoksi. Aikaa vietetään perheen kanssa kotona: töitä tehden, opettaen, lapsista ja isovanhemmista huolehtien. Aikaa ei kulu työmatkoihin, eikä koronauutisiakaan jaksa koko ajan seurata. Tämä aikakausi tiivistää perheitä yhteen. Kotona ollessa mieleen nousee ideoita kodin viihtyvyyden ja toimivuuden kehittämiseen. Kuluttaja päätyy etsimään tietoa verkosta.
Koronan vuoksi vapaa-ajan lisääntyessä tietoa haetaan netistä huomattavasti enemmän kuin tavanomaisesti. Normaalitilanteissakin suomalaisista 79 % käyttää nettiä useasti päivässä (Tilastokeskus, 2019). Messujen, ulkomainonnan ja muun tapahtumamainonnan sijasta nyt onkin hyvä varmistaa näkyvyys netissä. Facebookilla on palvelimet kovilla valtavan käyttöasteen vuoksi ja Googlessa tehtyjen hakujen määrät korkeampia kuin koskaan. Kauppaa käydään nyt verkkokaupoissa, koska fyysistä kaupankäyntiä pyritään välttämään.
Vaikka yritykset eivät tällä hetkellä tilauksia saisikaan tavanomaisella tahdilla, ihmiset kuitenkin suunnittelevat hankkeitaan tällä hetkellä tavallista enemmän. Yrityksille on tärkeää tehdä oikeita ratkaisuja markkinoinnissaan, koska se vaikuttaa tulevaisuuden myyntiin ja asemaan. Oikeilla markkinointivalinnoilla voi onnistua kompensoimaan taloudellisesti hankalaa korona-aikaa. Digitaalisessa markkinoinnissa on tällä hetkellä poikkeuksellisen paljon voimaa. Asiakkaille ei voi olla kertomassa tuotteiden ja palveluiden hienouksista kasvokkain, mutta asian voi hoitaa toisellakin tapaa. Ole löydettävissä sille kohderyhmälle, joka nyt hakee tietoa tuotteista ja palveluista ja suunnittelee hankintoja, jotka ovat aiemmin arjen kiireessä jääneet toteuttamatta.
Nopeaa ensiapua verkkonäkyvyyteesi saat esimerkiksi seuraavilla keinoilla. Google-hakusanamainonnalla varmistat tällä hetkellä hyvän löydettävyyden hakutulossivulla hyvillä paikoilla. Löydettävyyden piiriin voimme valita juuri ne tuotteet ja palvelut, joiden näet tuottavan tällä hetkellä lisäarvoa yrityksesi toiminnan kannalta ja vaikean koronatilanteen jälkeen. Display-mainonta on toinen tämän hetken vahva markkinointiväline. Displayn avulla saamme nostettua yrityksesi brändin, tuotteet tai palvelut hyvin esille Suomen suurimmilla uutis- ja viihdesivustoilla halutulle kohderyhmälle, kuten esimerkiksi henkilöille, jotka harkitsevat jonkin tietyn asian ostamista tai ovat kiinnostuneet tietystä aiheesta. Digikeinoja on useita, mutta toteuttaminen helppoa. Paras tulos löydetään suunnittelemalla se yhdessä. Vaikeasta tilanteesta huolimatta nyt on tärkeää olla esillä ja varmistaa tilauskannan elpyminen koronatilanteessa ja sen jälkeen.
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.