[ Elintarvike | Pakkaussuunnittelu ]

Miten suunnittelet houkuttelevan elintarvikepakkauksen?

Pekka Kurki22.04.2024

Mikä on pinnalla elintarvikepakkausten visuaalisessa suunnittelussa juuri nyt vuonna 2024?

BSTR Pekka Kurki

Miten suunnittelet houkuttelevan elintarvikepakkauksen?

Totuus on, että trendit tulevat ja menevät, eikä niiden hyödyntäminen välttämättä hyödytä. Ainakaan ilman suunnitelmaa. Siispä päätin tehdä listan pakkaussuunnittelun viidestä trendistä, jotka näyttäisivät olevan aina voimassa:

  1. Tutustu kohderyhmään
  2. Laita pakkauksen tekstit kuntoon, enkä tarkoita fontteja
  3. Yksinkertainen on kaunista – ja joskus ei
  4. Erotu hyllyltä
  5. Näytä tuote – paitsi jos se on tylsä

1. Tutustu kohderyhmään

Yleensä lapselleen edullista, turvallista ja kotimaista säilykeruokaa valitseva äiti ei osta ensimmäisenä sellaista lasipurkkia, jonka etiketti muistuttaa hienostunutta premium-herkuttelutuotetta.

Pakkauksen ilmeen pitää puhutella kohderyhmää ja asiakasprofiileja, joille tuote on suunnattu. Jos tarkoituksena on positioida lastenruokatuote edulliseksi ja luotettavaksi, ei välttämättä kannata suunnitella pakkausta täysin uusimpien visuaalisten trendien mukaisesti, vaan käyttää elementtejä, joihin ruokaa etsivä vanhempi on jo tottunut ja mieltää ne turvallisiksi.

Pitää myös muistaa, että tietoiset kuluttajat eivät katsele vain pelkkää ulkokuorta, vaan ovat kiinnostuneita siitä, mitä lastenruoka sisältää. Siitäpä pääsemme kohtaan kaksi:

2. Laita pakkauksen tekstit kuntoon, enkä tarkoita fontteja

Ostopäätökseen vaikuttaa hienon ulkokuoren lisäksi hyvin vahvasti sisältö. Nimittäin tekstisisältö.

Siksi kaikki tärkeimmät elintarvikkeen tiedot pitää olla mahdollisimman helposti ja myös myyvästi esillä. Ainesosaluettelon, ravintosisällön ja muiden lakisääteisten tietojen asetteluun pakkauksessa kannattaa panostaa, jotta kuluttajan ns. kognitiivinen kuorma vähenee.

Tekstisisällöllä voidaan helpottaa ostopäätöstä. Esimerkiksi nopeasti silmäiltävät valmistusohjeet, reseptivinkit ja lakisääteisesti kerrotut terveysväittämät sitouttavat pakkausta silmäilevaa kuluttajaa.

3. Yksinkertainen on kaunista – ja joskus ei

Minimalistinen pakkaussuunnittelu on viime vuosina nostanut päätään. Visuaalisesti yksinkertainen pakkaus erottuu hyllystä muiden moniväristen ja koristeellisten pakkausten seasta.

Minimalistinen pakkausilme ei kuitenkaan välttämättä sovi kaikille elintarvikkeille, koska yleensä minimalismi yhdistetään premium-tuotteisiin ja sellaisiin elintarvikkeisiin, joissa halutaan korostaa tuotteen puhtautta, millä tarkoitetaan tässä tapauksessa eri ainesosien pientä määrää.

On tehty mielenkiintoinen havainto, että jos kyseessä on edullisempi kauppaketjun oma tuote (Private Label / Store brand), minimalismin käyttäminen pakkauksissa ei oikeastaan nosta maksuhalukkuutta samalla tavalla kuin brändien omissa tuotteissa (Lähde 1.). Eli minimalismi yhdistetään hyvin vahvasti isomman hintaluokan tuotteisiin.

4. Erotu hyllyltä

Elintarvikepakkaus saattaa olla suunniteltu hehkumaan uusimmissa trendiväreissä, mutta jos se ei erotu edukseen muiden tuotteiden seasta kaupan hyllyllä, väristä ei välttämättä ole hyötyä, oli väri kuinka kirkas tahansa.

Jos elintarvike kuuluu tuoteperheeseen, pakkauksen pitää olla tunnistettavissa tuoteperheen jäseneksi väreistä, elementeistä ja typografiasta.

Hyllystä erottumiseen tai valikoitumiseen vaikuttaa tietysti pakkauksen lisäksi pakkauksen tuntu sitä käsitellessä, tuotteen hintaluokka ja varsinkin kuluttajan aiempi tietoisuus brändistä.

Siksi yksin hyvä pakkaus ei riitä, vaan tarvitaan taktisia ratkaisuja markkinoinnissa, että kuluttaja tietää tuotteesta jo ennen kauppaan astumista. Lisäksi erilaiset myynninedistämiskeinot kauppojen sisällä tekevät tuotteen ja pakkauksen tunnetuksi.

5. Näytä tuote – paitsi jos se on tylsä

Pakkauksen sisällä oleva elintarvike kannattaa yleensä näyttää tavalla tai toisella. Lihatuotteiden pitää näkyä, jotta kuluttaja pääsee arvioimaan elintarvikkeen tuoreutta. Sama pätee hedelmiin ja kasviksiin.

Joidenkin tuotteiden pakkauksissa taas voidaan käyttää valokuvia tai grafiikkaa ikkunan sijasta.

Jogurttipurkkien kyljessä harvoin näkyy kuvia sisällä olevasta jogurtista. Miksi? Jogurtti on aika tylsän näköinen tuote, herkullisempaa on näyttää sen sisältämät hedelmät. Lisäksi hedelmien kuvat toimivat tunnisteina eli auttavat kuluttajaa heti valitsemaan oikean maun.

Ei ole yksimielistä tutkimusta siitä, vaikuttaako tuotekuva tai läpinäkyvä pakkaus oleellisesti valintaan muiden tuotteiden keskellä kaupan hyllyn ääressä. Kuvan käyttäminen saattaa kuitenkin pidentää pakkauksen katseluaikaa.

Ota nämä viisi ikitrendiä haltuun, kun suunnittelet elintarvikepakkauksia. Hyvä suunnitelma on jo puoli pakkausta, joten panosta varsinkin kohtaan 1. Nähdään hyvän ruuan äärellä!

 

Lähteet:
1) https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/00222429231192049?download=true&journalCode=jmxa

Pekka Kurki BSTR

Pekka Kurki

AD

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Kaikki yhteystiedot

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.