Matti_bstr
  • Jussi Ojala

    2017-03-09

Muutoksen anatomia

Tällaisessa työpaikassa kuin mainostoimisto muutos on liiankin tuttu sana. Se on osa meidän DNA:ta, ja se tulee suoraan selkärangasta, opituista tavoista sekä halusta tehdä jotakin hienoa. Muutos on hyvä asia, joka pitää meidät valppaina ja tukee kehitystä suunnittelijoina, ideoiden synnyttäjinä ja asiantuntijoina. Muutos ajaa meitä eteenpäin.

Pöydän toisella puolella muutos koetaan kuitenkin usein arvaamattomana ja pelottavana. Emme voi olla varmoja, kuinka asiat menevät tai mitä muutoksen jälkeen tulee olemaan. Muutosta halutaan, mutta siihen ei olla valmiita tarttumaan. Epäonnistuminen varjostaa ajatuksiamme ja ajaa kohti ennalta arvattavaa lopputulosta. Rohkeus katoaa kaiken pelon keskellä, ja suunnitelmat sulavat neuvottelujen edetessä keskitasolle.

Mainostoimiston työntekijänä minun pitää katsoa myös peiliin. Miksi annoin periksi enkä perustellut näkökantaani riittävän selkeästi? Rupesinko epäilemään muutosta itsekin?

 

Mutta miksi kaiken pitää aina muuttua?

Vuoden Huiput -festivaalin keynote-puheenvuorot kertoivat yksi toisensa perään samaa tarinaa: että tunnetta ei voi koskaan sivuuttaa. Menestyvät yritykset keskittävät resurssinsa erinomaiseen asiakaskokemukseen, jossa ei ole jätetty pienintäkään yksityiskohtaa miettimättä. Kokemuksen suunnittelu on lähtenyt liikkeelle omistautuneista työntekijöistä eivätkä työntekoa varjosta tiukat säännöt tai rajoitteet. Ympäristö on täynnä mahdollisuuksia, mikä tekee menestyvistä brändeistä kiinnostavia.

On mielenkiintoista, että tällaisten brändien ympärillä käy jatkuva kuhina. Otetaan esimerkiksi Uber, jonka toimista uutisoidaan ympäri maailmaa lähes viikoittain. Yrityksen perustajat Travis Kalanick ja Garret Camp halusivat muutoksen siihen, että taksia ei tarvitsisi enää viittoa pimeissä ja kylmissä illoissa. Miksei kyytiä voisi tilata yhdellä napautuksella? He esittivät itselleen yksinkertaisen kysymyksen, joka laittoi liikkeelle muutoksen, joka on mullistanut kuljetus- ja logistiikkapalvelut ympäri maailmaa muutamassa vuodessa.

Teenage Engineeringin perustaja ja johtava suunnittelija Jesper Kouthoofd tiivisti asian mielestäni hyvin: ”kun pidätte hauskaa, teette kovasti töitä ja luotte loistavan tuotteen, niin asiakkaat ja raha seuraavat perässä”. Heidän yrityksessään jokainen uusi tuote syntyy työntekijöiden kiinnostuksesta ratkaista arjen todellisia ongelmia. Aluksi haaste tuntuu mahdottomalta, mutta lopulta sisäinen motivaatio ajaa tiimin loistavaan lopputulokseen. Tällaisten ongelmien ratkaiseminen on brändin syvintä kehitystä. Tuote tai palvelu perustuu oikeaan ongelmaan, se on loppuun asti mietitty ja toiminnoiltaan huippuluokkaa. Lisäksi markkinoinnissa oma yhteisö seisoo järkkymättä luomuksen takana, mikä antaa loistavat lähtökohdat maailman valloitukseen.

Uskon, että muutos on automaatio yritysten sisällä, kun kulttuuri on vapaa ja luo ihmisiin uskoa omaa työtään kohtaan. Me teemme yhdessä jotakin suurempaa – mentaliteettiä. Toisinaan kulttuuri vain odottaa yhtä ihmistä, joka ottaa sen esille ja antaa sille siivet sekä äänen. Jos luit blogini tähän saakka, niin se olet luultavasti sinä.

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

mari-dawe-bstr

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

teemu-lampinen-bstr

Teemu Lampinen

046 922 2849
teemu.lampinen@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.