Muutunko kanaksi?

Viivi Mäkiranta

Meidän ihmisten keskittymiskyky heikkenee koko ajan ja olen huomannut, että aivoni ovat välillä kuin kanalla. Jokainen pieni ärsyke saa keskittymiseni herpaantumaan ja ajatus hyppii asiasta toiseen. Tämä saa aivoni ylikuormittumaan ja tekemiseni tehot heikentyvät. Kärsin infoähkystä. Haluan olla aallonharjalla, tietää mistä maailmalla puhutaan, seurata kehitystä ja oppia uutta. Tämän lisäksi minun tulee hoitaa päivittäiset työ- ja kotiaskareet. Käynkö ehkä hieman ylikierroksilla?

Luin juuri Helsingin Sanomista jutun, kuinka ohuet kirjat ovat nostaneet suosiotaan, erityisesti nuorten keskuudessa. En ihmettele, sillä minulle pitkän kirjan lukeminen tuntuu ennemmin työtehtävältä kuin miellyttävältä tekemiseltä. Kirjan vaatima keskittymisen määrä tuntuu kerta kaikkiaan ylitsepääsemättömän suurelta.

Sosiaalisesta mediasta saatava data tukee väitettäni: ihmiset jaksavat katsoa videoita keskimäärin enintään 8 sekuntia, ja tämäkin vaatii jo todella kiinnostavan sisällön. Postauksien tulee olla lyhyitä ja vielä parempi on, jos kuva kertoo kaiken mitä haluat tietää. Pitäisikö tästä olla huolissaan? Mielestäni kyllä – itse ainakin olen.

Pari kuukautta sitten luin artikkelin Ylen verkkosivustolta, miten nykypäivän lapset eivät kestä tylsyyttä. Emmekä me aikuiset ole poikkeus. Artikkelissa kerrottiin, miten opetamme jälkikasvullemme, että jokainen hetki täytyy käyttää hyödyksi, esim. puhelimen selailuun tai muuhun vastaavaan. Emme osaa enää vain olla, kuten ennen. Joskus on oltava tylsää ja sitä täytyy sietää. Tylsyys on itseasiassa jopa hyväksi. Kun aivosi eivät keskity mihinkään muuhun, jää tilaa luovuudelle ja oman ajatusmaailman tutkimiselle. Yritetään siis skarpata, joohan?

Ennen kuin alan kotkottaa, päätin ottaa aivojani niskasta kiinni. Keräsin itselleni kolmen kohdan muistilistan, jonka avulla pyrin kehittämään omaa keskittymiskykyäni takaisin normaaliin.

1. Ensimmäinen ja ehkä jopa tärkein muistisääntö on, että keskityn yhteen asiaan kerrallaan. Itsestäänselvyys, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Töissä pyrin jaksottamaan tekemistäni niin, että teen työt pois alta asiakas kerrallaan. Tarkistan muistiinpanot, siirrän ne työlistalleni, aikataulutan, informoin tiimiä ja hoidan ne hommat pois alta, jotka minun on mahdollista hoitaa heti. Loput järjestän työlistalleni tärkeysjärjestykseen.

2. Jätän tietoisesti puhelimen käden ulottumattomiin. Puhelimesta on tullut minulle oman käden jatke ja sitä tulee selattua jatkuvasti, esim. kaupan jonossa, ruokaa laittaessa ja ohjelmien mainoskatkolla. Siitä on tullut tapa, jonka teen huomaamattani. Haluan antaa ajatuksilleni tilaa keskittyä ja siksi pyrin vieroittamaan itseäni siitä. Kun puhelin ei ole vieressä, ei sitä tule myöskään koko ajan käytettyä.

3. Laadin itselleni aikataulun ja pidän siitä kiinni. Työlistan ja arjen organisointi auttaa pitämään mielen selkeänä. Kun tiedän asioiden olevan järjestyksessä, ei minun tarvitse jatkuvasti miettiä olenko muistanut kaiken.

Keskittymistä viikkoosi!

Terkuin,
Viivi

Ota yhteyttä

Lähdetään yhdessä matkalle kohti kasvua. Mitä innostavampi matka, sitä vaikuttavampi määränpää.

Mari Dawe

Myyntipäällikkö

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please type your message.