[ Verkkosivut ]

Vinkit myynnin kasvattamiseen verkossa

BSTR05.12.2018

Google, Suomen Yrittäjät ja Vainu tutkivat suomalaisten pk-yritysten digitaalisuuden hyödyntämistä myynnissä ja markkinoinnissa. 67 700 yrityksestä 79 prosentilla on staattiset verkkosivut, mutta ei lainkaan aktiivista myynnin tavoittelua verkosta. Nykypäivän sivustolla pitäisi lähtökohtaisesti rakentaa sivusto valmiina kehittämään sitä ja ostopolkuja jatkuvasti, ei jättää sivustoa leijailemaan.

Läppärin näppäimistö ja heijastus näytöstä

Digitaalisten työkalujen avulla on nykyään helppo selvittää mitä sivuilla tehdään, miten sieltä etsitään tietoa ja mikä on turhaa. Potentiaalisia asiakkaita voi ohjata haluttuun suuntaan ja jopa jättämään yhteystiedot kontaktointia varten. B2B-puolella voidaan hankkia lämpimiä liidejä myynnin yhteydenottoa varten ja kuluttajapuolella voidaan tarjota sisältöä tai toiminnallisuuksia, joiden vuoksi asiakas haluaa palata aina uudelleen. Verkkokaupoissa tärkeintä on tietenkin ostotapahtumien lisääntyminen.

Tässä muutamia vinkkejä verkkosivujen kehittämiseen.

Päivitä sivustoa ahkerasti

Parhaassa tapauksessa sivustoa luodessa otetaan huomioon jatkuva kehittäminen. Sivustoa rakentavan yhteistyökumppanin kanssa voidaan esimerkiksi sopia sivuston luonti tiettyyn pisteeseen ennen julkaisua ja jatkaa tiivistä yhteistyötä koko sivuston elinkaaren ajan. Tekninen kehittäminen tekee osien toiminnasta sujuvampaa ja lisää uusia käteviä ominaisuuksia. Aktiivinen sisällöntuotanto pitää sivuston ajankohtaisena ja kohderyhmää kiinnostavana.

Analysoi sivustoa

Nykytekniikka tarjoaa mahtavia analysointityökaluja sivuston kehittämiseksi. Ihmisten käyttäytymistä sivustolla voidaan seurata tekniikan avulla, joka mahdollistaa korjausliikkeitä. Kaikkea ei voi tietää sivuja luotaessa, mutta valmius kehittää sivustoa sen julkaisun jälkeen varmistaa sivuston olevan entistä kiinnostavampi. Esimerkiksi Grazy Eggin lämpö- ja klikkauskarttojen avulla nähdään miten sivuilla oikeasti liikutaan ja mitä linkkejä klikataan, eikä sivuston toimivuus ei jää oletuksien varaan. Analyticsin avulla saa valtavan määrän dataa siitä kuinka sivuille tullaan ja mitä sieltä haetaan. Ihmiset käyttäytyvät netissä pitkälti intuitiolla, joten työpöydällä suunniteltu logiikka ei välttämättä toimi käytännössä. Ole siis valmis korjausliikkeisiin.

Sivut eivät silti riitä

Pelkät timanttiset sivut eivät kanna ostotapahtumaan asti. Ensinnäkin sivut täytyy löytää. Kilpailluilla aloilla hakukoneoptimoinnin lisäksi tarvitaan erilaisia ostopolkuja, jotta potentiaaliset asiakkaat löytävät yrityksesi sivut. Hyödynnä verkon kanavia ohjataksesi asiakkaat luoksesi. Huomioi erilaiset ostajapersoonat ja ostoprosessin erilaiset vaiheet, kun suunnittelet digitaalista markkinointiasi.

Asiakaspalvelu verkossa

Verkossa voi erottua edukseen aktiivisella asiakaspalvelulla. Tekniikan avulla voidaan automatisoida paljon, mutta myös panostus henkilökohtaiseen palveluun auttaa asiakasta sitoutumaan yritykseesi. Ihmiset myös odottavat saavansa palvelua silloin kuin itse haluavat.

Palvelumuotoilu avuksi

Sivuston kehittämisessä voidaan käyttää palvelumuotoilua hyväksi. Voit esimerkiksi personoida asiakkaasi ja miettiä, mitä tietyn tyyppiset persoonat odottavat. Sivuston käyttöä voidaan testata koeyleisöllä ja tehdä muutoksia sen mukaan. Suuri osa käyttäjistä vain silmäilee sivustoja, joten kannattaa rakentaa sivustot sen mukaan ja tukisanoja etsimistä varten. Nettisivuilla käytetty aika on lyhyt.

Suosittelu

Muilta saatu palaute on tärkeä sysäys päätökselle. Tuo verkkosivuille referenssejä ja asiakkailta saatuja palautteita. Mieti mahdollisuutta antaa asiakkaalle mahdollisuus kommentoida ja jakaa mielipiteitään tuotteistasi/palveluistasi verkkosivusi kautta muille. Älä pelkää avoimuutta, sillä annettua palautetta osataan etsiä.

Ostoprosessi on emotionaalinen

Digitalisaatio ja automatisointi ovat välineitä tehostamaan myyntiä, mutta automatisointi tarvitsee tuekseen puhuttelevaa viestintää: sisältöä, joka saa aikaan reaktioita. Tunteet vaikuttavat aina ostopäätökseen, uskottelimme itsellemme mitä tahansa. Erityisesti verkossa ihminen kuluttaa mielellään sisältöä, joka vetoaa emotionaaliseen puoleen ja on helppoa omaksua. Tämä pätee tutkitusti ostoprosessiin. Täytyy myös muistaa ostajien olevan erilaisia. Toiset haluavat lukea paljon tietoa ja teknisiä ominaisuuksia tukeakseen omaa ostopäätöstä, toiset ovat impulsiivisempia. Huomioi ihmisten erot ostajana.

 

Kirjoittaja: Hanne Pohto-Viita

BSTR

luova markkinointitoimisto

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Kaikki yhteystiedot

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.