[ Markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen | Sisällöntuotanto ]

Näin selätät hiljaiset sesongit markkinoinnin keinoin

Viivi Kristo05.05.2023

Sesonkivaihtelu koskettaa lähes jokaista yritystä. Kysynnässä tapahtuu luonnollisesti nousuja ja laskuja. Hiljaisia sesonkeja ei tarvitse kuitenkaan purematta niellä, sillä ne voidaan selättää markkinoinnin keinoin. Kerron sinulle seuraavaksi miten.

Viivi Kristo BSTR

Ennakoi

Laadi yrityksellesi vuosikello. Sen avulla tärkeät sesongit, merkkipäivät ja teemat eivät unohdu, vaan ne osataan huomioida kun sisältöjä ja markkinointia suunnitellaan. Lataa valmis pohja tästä tai hyödynnä esim. Canvasta hakusanoilla “vuosikello” tai “annual wheel” löytyviä pohjia.

Aloita kirjaamalla vuosikelloon kalenterin tärkeimmät juhlapyhät. Lisää sitten joukkoon mitä yrityksessäsi tapahtuu milloinkin. Huomioi mahdolliset sesongit, teemat, ostopiikit jne, joihin on hyvä varautua markkinoinnissa jo etukäteen.

Muista myös lomasesongit ja valmistele markkinointitoimenpiteet niiden ajaksi ja välittömästi niiden jälkeen hyvissä ajoin etukäteen.

Lataa pptx-muotoinen vuosikellopohja

Ole aktiivinen

Tuota aktiivisesti sisältöä somekanaviisi varmistaaksesi, että pysyt asiakkaidesi mielessä. Huolehdi, että sisällöt ovat asiakkaillesi hyödyllisiä ja herätä niiden avulla mielenkiintoa tuotteitasi tai palveluitasi kohtaan. Sisällöt voivat olla somepostauksia tai -mainoksia, videoita, blogikirjoituksia tai vaikkapa podcasteja. Jos sinulla on käytössäsi sähköpostirekisteri, hyödynnä myös sähköpostimarkkinointia. Laadukkaalla sisältömarkkinoinnilla erotut joukosta ja sitoutat potentiaaliset asiakkaat ostajiksi ja pitkäaikaisiksi asiakkuuksiksi.

Mieti uusia tulokulmia

Jos tuotteillesi/palveluillesi ei tunnu löytyvän nykyisellään kysyntää tiettynä sesonkina, mieti niihin uusia tulokulmia, jotka voisivat lisätä menekkiä. Voisitko esim. tuoda markkinointiin jonkin uuden kulman tai tarjota pienempiä kokonaisuuksia, vähän erilaisia tuotteita tai verkon kautta ostettavaa materiaalia, jota asiakas pystyy hyödyntämään itselleen sopivaan ajankohtaan? Vai voisitko tarjota jonkin tuotteen/palvelun jollekin täysin uudelle kohderyhmälle? Myös erilaiset kk-hinnoitellut palvelut on hyvä tapa pitää yrityksen liikevaihto hyvällä tasolla läpi vuoden.

Tarjoa asiakkaille lisäarvoa

Sitouta asiakkaasi tarjoamalla hänelle lisäarvoa. Keskity asiakkaasi tarpeisiin ja mieti, millainen sisältö häntä palvelisi parhaiten. Hyviä esimerkkejä tästä ovat esim. asiakkaan omaa osaamista kehittävät somesisällöt ja blogit, ilmaiset webinaarit, opetusvideot ja ladattavat oppaat. Lisäarvoa tuottaa myös laadukas palvelupolku, joten huolehdi, että myös se on kunnossa.

Hyödynnä tarjouksia ja etuja

Tarjoukset ja edut houkuttelee aina (kunhan et tee niitä liikaa). Tarjoa erikoistarjouksia, kuten alennuksia, kaupanpäällisiä tai ilmaisia näytteitä. Sido ne tiettyyn ajankohtaan, niin pystyt nopeuttamaan ostopäätöstä.

Toivottavasti löydät näistä vinkeistä sinulle sopivan ratkaisun. Hyvästi hiljaiset sesongit!

Tutustu BSTR:n markkinoinnin suunnittelupalveluihin

Viivi Kristo BSTR

Viivi Kristo

Strategi, vanhempainvapaalla

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Kaikki yhteystiedot

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.