[ BSTR ]

Persoonallista vuotta 2019

BSTR19.12.2018

Vuosi 2018 alkaa olla paketissa ja voi pojat, miten nopeasti tämä vuosi menikään. BSTR:lle vuosi on ollut hienon kehityksen vuosi.

B:n muotoinen kattolamppu

Taloon tullut uusi osaaminen on saatu valjastettua asiakkaiden hyödyksi, prosessit ovat hioutuneet, osaaminen kehittynyt ja toiminnalle on asetettu innostavia tavoitteita. Vuosi vuodelta rakastan enemmän tyyppejä, joiden kanssa saan tehdä töitä – sekä talon sisällä, että ulkopuolella. Voin sanoa, että näistä lähtökohdista on mahtava aloittaa vuosi 2019.

Markkinoijan näkökulmasta vuosi 2019 näyttää mielenkiintoiselta. Itselleni vuoden ykkösteemaksi on noussut markkinoinnin personointi, joka tulee muuttamaan markkinointia hurjasti. Markkinoinnin personoinnilla tarkoitetaan markkinoinnin kohdentamista personoidulla viestillä ihmisen kiinnostuksen mukaan, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa. Tavoitteena on luoda vastaanottajalle tunne, että tämä on tehty juuri sinulle – ja vain sinulle. Tähänkin asti sitä on tehty joissain määrin, mutta ensi vuonna se tullaan viemään ihan uudelle levelille. Ihminen ei enää halua olla nimetön olio osana isoa massaa, vaan yksilö, jonka tarpeet ja kiinnostukset otetaan huomioon. Sen lisäksi, että markkinointi tulee kohdistaa oikeille ihmisille, tulee se osata kohdistaa niihin hetkiin, jolloin ihminen haluaa tiedon vastaanottaa.

Miten tämä sitten käytännössä tapahtuu, onkin juttu erikseen. Erilaiset ohjelmat keräävät ihmisistä dataa, jota markkinoinnin työkalut hyödyntävät. Haasteita luo se, että kaikkea dataa ei ole saatavilla ja kaikkeen ei päästä käsiksi. Personoidun sisällön laatiminen vaatiikin kaverikseen myös heittäytymistä ja uskallusta kokeilla eri asioita. Valmiiksi saatavilla olevan datan lisäksi testaus on ainoa keino, jolla saat kerättyä luotettavaa tietoa markkinoinnin tueksi.

Älä luota pelkkään mutu-tuntumaan, vaan kerää ja hyödynnä faktaa. Kolmen kohdan reseptini personoidun markkinoinnin luomiseen on: tutki, testaa ja reagoi. Selvitä asiakkaistasi kaikki selvitettävissä olevat tiedot, jotka auttavat sinua tuottamaan viestejä juuri heille. Testaa erilaisia lähestymistapoja ja ajankohtia. Seuraa, miten mikäkin toimii, kirjaa havainnot ylös ja kehitä markkinointia saamiesi tuloksien perusteella. Yritä asettaa itsesi asiakkaan saappaisiin, ja mieti asiaa hänen kulmalta. Olisiko sähköpostin sijaan sittenkin parempi lähettää kirjepostia, tai kohdata asiakas hänelle luonnollisessa ympäristössä? Kokeile eri juttuja ja pian olet jo ihan guru tässä hommassa!

Jos homma kuitenkin tuntuu liian haastavalta, muista, että kaikkeen ei tarvitse venyä itse. Minä ja BSTR:n muu tiimi olemme täällä sinua varten.

Ihanaa joulua ja inspiroivaa uutta vuotta!

Kirjoittaja: Viivi Kristo

BSTR

luova markkinointitoimisto

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Kaikki yhteystiedot

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.