[ BSTR ]

Ramppikuume

Rami Renko17.04.2019

Yritysmaailmassa erilaiset esiintymiset ovat arkisia tilanteita. Joskus kuitenkin ramppikuume piinaa. Apua esiintymisjännitykseen on onneksi saatavilla.

Rami Renko BSTR

Ramppikuume hallintaan

Ramppikuume tai yleisesti esiintymisjännitys voi johtua monesta seikasta. Yleensä syynä ovat aikaisemmat huonot kokemukset, kokemattomuus, kiire, valmistautumisen puute, olosuhteet, ympäristö ja liian kovat odotukset. Varsinkin odotukset ovat yleensä juuri ne, mitkä paisuvat pahaksi esiintymisjännitykseksi esiintyjän mielessä. Siitä seuraa stressiä ja pahimmillaan olemassa olevien esiintymistaitojen rajoittuminen.

Paha esiintymisjännitys pois rutiineilla

Esiintymisjännitys on yksilöllinen kokemus. Toiset kärsivät esiintymisjännityksestä koko ikänsä, toiset oppivat hallitsemaan sitä. Pahan esiintymisjännityksen selättämiseen on iso kirjo erilaisia keinoja: itse opittuja, muilta kuultuja ja kirjojen kansien välissä kerrottuja. Apu löytyy rutiinista, kuten ehkä arvata saattaa. Alkuun uusien rutiinien oppiminen vaatii vähän enemmän vaivaa ja aikaa, mutta harjaantumisen kautta oman parhaan esiintymistasonsa ja ramppikuumeen voittamisen saavuttaa vähäisellä ponnisteluilla.

Apua esiintymisjännitykseen

Peliurani jälkeen toimin vuosia jääkiekkomaalivahtien valmentajana. Esiintymisjännityksestä kärsivien urheilijoiden kanssa pystyimme onnistuneesti hyödyntämään nuoruudessa oppimiani keinoja. Apua esiintymisjännitykseen löytyy mm. hengitysharjoituksesta, mikä poistaa kehosta stressihormoneita ja jännitystä. Hengitysharjoituksen tekeminen saattaa aluksi tuntua epämiellyttävältä, mutta keho tottuu siihen nopeasti. Haluankin tarjota sen nyt kaikkien avuksi, jotka työssään tai työn ulkopuolella kärsivät liiallisesta esiintymisjännityksestä. Rentona ja luottavaisena on mukava olla. Mikä auttaa esiintymisjännitykseen? Seuraavan harjoitteen harjoittelun kautta eroon esiintymisjännityksestä:

  1. Vedä keuhkoihisi ilmaa 10 sekunnin ajan tasaisesti ja rauhallisesti niin, että keuhkosi ovat 10 sekunnin kohdalla täynnä ilmaa.
  2. Pidätä hengitystä 5 sekuntia.
  3. Puhalla ilmaa tasaisesti ulos 10 sekunnin ajan niin, että 10 sekunnin kohdalla keuhkosi ovat täysin tyhjät.
  4. Toista kohdat 1-3 vielä 9 kertaa uudelleen, eli toista harjoitus yhteensä 10 kertaa. Harjoitteen kierto pysyy koko ajan samana, eli 10-5-10 sekuntia. Sekunnit voit laskea mielessäsi, et tarvitse harjoitukseen ajanottovälinettä.

Kun harjoitetta on hyödyntänyt riittävän usein, sitä ei enää tarvitse toistaa kymmentä kertaa – jo puoli minuuttia voi myöhemmin riittää mielen ja olotilan rauhoittamiseen. Mikäli hengitysharjoitus ei riitä, tehosta rentoutumista lihaksiston rentouttamisharjoituksilla. Progressiivinen lihasten rentoutusharjoitus on nopea suorittaa paikasta riippumatta.

Toivottavasti sait vinkkejä esiintymisjännitykseen. Muista kuitenkin valmistella esityksesi huolellisesti. Nautinnollista esiintymistä!

Rami Renko BSTR

Rami Renko

Markkinoinnin asiantuntija

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Kaikki yhteystiedot

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.