avainsanatutkimus
  • Rami Renko

    2019-04-17

Ramppikuumeen voittaminen

Ramppikuume on hallittuna hyödyllinen, mutta hallitsemattomana katala kaveri. Yritysmaailmassa erilaiset esiintymiset ja edustaminen ovat tavallisia työhön liittyviä tapahtumia. Tutulle porukalle voi olla helppo esiintyä, mutta yrityksien tilaisuuksissa yleisö koostuu monesti uusista tuttavuuksista, joka tekee siitä jännittävämpää. Näissä tilanteissa ramppikuume nostaa helposti päätään.

Ramppikuumeen lähde

Ramppikuume voi johtua monesta seikasta. Yleensä syynä ovat aikaisemmat huonot kokemukset, kokemattomuus, kiire, valmistautumisen puute, olosuhteet, ympäristö ja liian kovat odotukset. Varsinkin odotukset ovat yleensä juuri ne, mitkä paisuvat kovaksi ramppikuumeeksi esiintyjän mielessä. Siitä seuraa stressiä ja pahimmillaan olemassa olevien esiintymistaitojen rajoittuminen.

 

Ramppikuumeen kokeminen on yksilöllistä. Toiset kärsivät siitä pitkään, toiset puolestaan saavat otettua siitä niskalenkin. On kuitenkin lohdullista tietää, että asia on ratkaistavissa, jos itse niin tahtoo. Ramppikuumeen selättämiseen on iso kirjo erilaisia keinoja: itse opittuja, muilta kuultuja ja kirjojen kansien välissä kerrottuja. Apu löytyy rutiinista, kuten ehkä arvata saattaa. Alkuun uusien rutiinien oppiminen vaatii vähän enemmän vaivaa ja aikaa, mutta harjaantumisen kautta oman parhaan esiintymistasonsa ja ramppikuumeen voittamisen saavuttaa vähäisillä ponnisteluilla.

 

Henkilökohtainen kokemukseni ramppikuumeesta liittyy jääkiekkoon. Pelasin jääkiekkoa maalivahtina lähes 20 vuoden ajan, jolloin ramppikuume tuli tutuksi ottelutapahtumien yhteydessä. Esiintymistason heittely aiheutti paljon harmitusta ja teini-iässä minulla ei vielä ollut osaamista ramppikuumeen hallintaan. Joskus se saattoi ”kipsata”, mikä taas tarjosi vastustajille turhaa tasoitusta. Koska jääkiekko on joukkuepeli, joukkueen jokaisella pelaajalla on vastuu tuoda oma sen hetkinen parhaansa pöytään. Yhden pelaajan heikko ilta voi koitua kokonaisen joukkueen tappioksi. Löysin tähän kuitenkin lääkkeen kirjallisuudesta, tai oikeastaan sieltä löydetystä hengitysharjoituksesta, jonka jaan myös teille blogini lopussa.

Ramppikuumeen taltutus

Peliurani jälkeen olen toiminut vuosia valmentajana. Esiintymisjännityksestä kärsivien urheilijoiden kanssa olemme pystyneet onnistuneesti hyödyntämään nuoruudessa oppimaani työkalua. Hengitysharjoitus poistaa kehosta stressihormoneita ja jännitystä. Vaikka se saattaa aluksi tuntua epämiellyttävältä, keho tottuu siihen nopeasti. Haluankin tarjota sen nyt kaikkien avuksi, jotka työssään tai työn ulkopuolella kärsivät liiallisesta ramppikuumeesta. Rentona ja luottavaisena on mukava olla. Ota ja hyödynnä:

 

  1. Vedä keuhkoihisi ilmaa 10 sekunnin ajan tasaisesti ja rauhallisesti niin, että keuhkosi ovat 10 sekunnin kohdalla täynnä ilmaa.
  2. Pidätä hengitystä 5 sekuntia.
  3. Puhalla ilmaa tasaisesti ulos 10 sekunnin ajan niin, että 10 sekunnin kohdalla keuhkosi ovat täysin tyhjät.
  4. Toista kohdat 1-3 vielä 9 kertaa uudelleen, eli toista harjoitus yhteensä 10 kertaa. Harjoitteen kierto pysyy koko ajan samana, eli 10-5-10 sekuntia. Sekunnit voit laskea mielessäsi, et tarvitse harjoitukseen ajanottovälinettä.

 

Kun harjoitetta on hyödyntänyt riittävän usein, sitä ei enää tarvitse toistaa kymmentä kertaa – muutamakin kierto voi riittää mielen ja olotilan rauhoittamiseen. Kun harjoitus on tehty, olet valmis saamaan itsestäsi parhaan irti. Mikäli hengitysharjoitus ei riitä, tehosta rentoutumista lihaksiston rentouttamisharjoituksilla, joita netistä on saatavilla.

 

Nyt ramppikuume on nujerrettu. Muista kuitenkin valmistella esityksesi huolellisesti, vaikka et enää kuumeesta kärsisikään. Nautinnollista esiintymistä!

Haluatko blogistamme muistutuksen?

Lähetämme pari kertaa kuukaudessa blogilinkit suoraan sähköpostiisi ja pysyt perillä markkinoinnin uusista tuulista.

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

bstr-pauliina

Pauliina Hautamäki

040 075 4878
pauliina.hautamaki@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.